FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Antiinflammatorisk kost du kan spise hver dag

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2016-02-22 13:41:17

Mange har altid en vis form for betændelsestilstand i kroppen, uden de selv er klar over det og uden egentligt at have symptomer på det. Kronisk inflammation giver øget risiko for en lang række sygdomme, hvor kræft er dokumenteret som en af dem. Flere forskellige fødevarer fremmer inflammation i kroppen. Det er specielt sukker, simple kulhydrater, en diæt høj på fedt og kemikalier som øger inflammation i kroppen, men det kan også være mange andre ting.

En betydelig mængde forskningsmateriale understøtter den konklusion, at kronisk inflammation kan prædisponere personer til kræft. (1) Sammenhængen mellem kroniske inflammatoriske tarmsygdomme pga. fødevarer, øger risikoen betydeligt for tarmkræft. Kronisk inflammation bliver forårsaget af mange ting som, bakterie- eller virusinfektioner, kemikalier, fedme, ufordøjelige partikler med mere. Det er derfor vigtigt, at din kost består af fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe inflammation/betændelse. (2)

Blandet antiinflammatoriske fødvarer (bær, ingefær, fisk, fuldkornsprodukter)

Antiinflammatorisk sund kost

Det er aldrig for sent, at begynde at spise antiinflammatorisk kost, så du får renset ud i kroppen. Takket være den store mængde forskning, udført af læger og forskere over hele verden, har vi godt kendskab til mange fødevarer, der har antiinflammatoriske egenskaber. Her får du et udpluk af en liste over fødevarer, du kan spise dagligt så du renser kroppen, og mindsker risikoen for sygdomme:

  • Fede sunde fisk med masser af omega 3-fedtsyrer (ikke fisk fra opdræt)
  • Ingefær (kan anvendes som smagsforstærker i mange retter, eller drikkes i te)
  • Blåbær (kan med fordel spises oven på havregryn, skyr, smoothies eller som de er)
  • Ekstra jomfru olivenolie (brug altid olivenolier i madlavningen og dressinger)
  • Gurkemeje (smager ikke af meget, så kan kommes ovenpå mange ting)
  • Mørke bladgrøntsager (spinat, rucula, romaine salat og broccoli)
  • Søde kartofler (kan laves som ovnkartofler eller kartoffelmos)
  • Avocado
  • Tang
  • Fuldkornsprodukter
  • Nødder og mandler (er rigtig gode som snacks mellem hovedmåltiderne)
  • Sojaprodukter (sojabønner, sojapasta, soja yoghurt osv.)
  • Peberfrugter (røde, grønne, orange og gule)
  • Tomater
  • Rødbeder
  • Løg og hvidløg
  • Bær (alle former for bær)
  • Grøn te eller grøn te ekstrakt

Hvad skal du så spise

Det gælder om, at få indarbejdet bestemte fødevarer i din daglige kost. Hvis du begynder at spise mange af de antiinflammatoriske fødevarer dagligt, øger du også chancerne for at smide et par ekstra kilo. Undgår du yderligere de inflammatoriske fødevarer som sukker, simple kulhydrater, junk-food og forarbejdede fødevarer, bliver det ikke meget sundere. Hensigten med denne form for kost er egentligt ikke vægttab, men at reducere inflammation i kroppen. Vægttab er bare en rigtig god bivirkning af denne kost. For at reducere kronisk inflammation, kræver det engagement, vedholdenhed, og en forståelse af hvordan de forskellige fødevarer påvirker din krop.

En antiinflammatorisk kostplan skal bestå af følgende:

  • Masser af kostfibre
  • Essentielle fedtsyrer
  • Vitaminer, mineraler og beskyttende plantenæringsstoffer
  • Komplekse kulhydrater eller kulhydrater med resistent stivelse

Sørg for at din kost er varieret, og omfatter en bred vifte af frugt og grøntsager i mange forskellige farver. Skær ned på indtagelsen af alkohol. Hvis du skal drikke alkohol, er rødvin det bedste valg. Drik masser af vand, så kroppen kan udskille affaldsstofferne.

Skifter du alle de inflammatoriske fødevarer ud med antiinflammatoriske fødevarer, vil du blive forundret over den forskel det gør for dig og din krop.

Hvad er inflammation i kroppen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred