FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sandheden om fedtforbrænding

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 16:10:09

Kroppen forbrænder enten kulhydrater eller fedt, afhængig af hvilken fysisk aktivitet du udfører.

Når det kommer til vægttab, er kalorier nu engang kalorier. Man forbrænder faktisk fedt, selvom man bare sidder i sofaen og daser, bare ikke ret meget.

Vi bryder nu mange af de myter vi har hørt omkring fedtforbrænding og fedtforbrændingszoner.

Kvinde med mavefedt der skal forbrændes

Myte #1:

Kroppen lukker af for den ene brændstofskilde, når den forbrænder den anden.

Sandheden er: Dette er ofte noget der bliver misforstået af sportsudøvere og instruktører, men sandheden er, at kroppen er afhængig af både adgang til fedt og kylhydrater som energiressourcer døgnet rundt. Fordelingen mellem fedtforbrænding og kylhydrater er selvfølgelig forskellig, alt efter hvilken aktivitet du laver.

Mens du sidder og læser dette, vil fordelingen mellem forbrændingen af fedt og kulhydrater være ca. 50-50. Du forbrænder dog ikke meget mere end to kalorier i minuttet, når du sidder stille. Hvis du nu rejser dig op og begynder at løbe, har kroppen brug for hurtig energi, og fordelingen ændrer sig til 30-70.

Hvis du fortsætter med at løbe, ændrer kroppen igen gradvist fordelingen for at bevare nogle af dine kulhydrat ressourcer, så fordelingen ender op på 60-40. Ser man på energieffektiviten, kan det altså bedre betale sig at lave fysisk hård aktivitet over en længere periode, hvis man ønsker at forbrænde fedet på kroppen. Kroppen hos en atlet der er i god form, er i stand til at fortage fordelingen meget hurtigere. Det betyder, at fedtforbrændingsprocenten kommer helt op på 65 til 75%.

Sådan fungerer det i praksis, men disse nøgletal kan ikke bruges til ret meget, når man gerne vil tabe sig og sænke fedtprocenten. Atleter er meget slanke, ofte fordi de træner to til tre timer om dagen. Når man træner så meget, er det næsten umuligt at indtage samme antal kalorier som man forbrænder.

Hvis du havde tid til at træne to timer om dagen, ville overvægt ikke være et emne for dig ret længe. Hvis du gerne vil tabe dig, gælder det i bund og grund om at forbrænde flere kalorier, end du indtager hver dag. Motion er den bedste måde at forbrænde mange kalorier på, og så er det som sådan ligegyldig om du forbrænder fedt eller kulhydrater.

Myte #2:

Udfør aktiviteter ved lav intensitet eller i fedtforbrændingszonen.

Vi har alle hørt, at en rask gåtur forbrænder mere fedt end en intensiv cardiotime eller en løbetur, hvor man presser sig selv hårdt.

Sandheden er: Set fra et videnskabeligt standpunkt er dette korrekt, fordi lave intensitets aktiviter kræver mindre hurtig energi, og man forbrænder en højere procentdel af fedt. Men her stopper sandheden så også. Hvis man skal tabe sig, gælder det om at forbrænde en masse kalorier, og det gør man ved høj intensitets aktiviteter. Så med mindre din gåtur er på fem timer, vil du forbrænde mere fedt og mange flere kalorier ved at løbe i 45 min. 

Om øget fedtforbrænding rent faktisk vil resultere i et vægttab, er afhængig af flere variabler, herunder den samlede kalorieforbrænding (som omfatter både fedt og kulhydrater) og den samlede fedtforbrænding. Hvis du motionerer på en lav intensitet, skal du øge den tid du træner for at forbrænde flere kalorier. Hvis du ikke har så mange timer til rådighed i hverdagen, er det altså bedre at motionere på høj intensitet over en kortere periode.

Det der i virkeligheden betyder noget, er det samlede antal kalorier forbrændt. Hvis du udfører høj intensitet motion hver dag, hvor du forbrænder 300 kalorier, vil du hurtig se en forskel i både vægt- og fedttab.

Det antal fedtkalorier du forbrænder i løbet af en dag, er slet ikke så vigtigt hvis du forbrænder en masse kulhydrater. Disse skal nemlig erstattes af nye kulhydrater gennem kosten, og kulhydrater i kroppen. Det betyder rent faktisk, at dine fedtdepoter bliver brudt ned, og fedtet bliver omdannet til kulhydrater, når kroppen har brug for mere energi. Jo flere kalorier du forbrænder på en dag, jo mere fedt forbrænder du også. Glem derfor alt om fedtforbrændingszoner, og træn så hårdt som muligt, i så lang tid som det er muligt.

Myte #3:

Løb, cykling eller andre cardio aktiviteter giver højere fedtforbrænding efter 20 minutter.

Sandheden er: Teknisk set er dette sandt, fordi fordelingen af fedt- og kulhydratforbrænding ændrer sig efter 20 minutter, men hvis du gerne vil tabe dig, handler det igen kun om det samlede antal kalorieforbrug.

Det eneste du skal tænke på når det kommer til træning og vægttab, er at forbrænde så mange kalorier som muligt. Din fedtprocent falder også, jo flere kalorier du får brændt af.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel