FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sådan sætter man sine mål indenfor vægttab

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-06 11:04:36

Hvis du har et ønske om vægttab, er det vigtigt, at du sætter dig et mål.

Hvis ikke du har et mål, har du ingen mulighed for at vide, om det går i den rigtige retning. Hvis du aldrig før har sat dig et vægttabsmål, eller hvis du har mange kilo at tabe, er den bedste fremgangsmåde, at sætte delmål. Sæt et mål for hvor mange kilo, du ønsker at tabe dig de næste 3 måneder. Kortsigtede mål er nemmere at overskue og justere, end hvis du skal nå et mål om et år.

Kvinde nåede sit vægttabsmålHvis man sætter et mål for langt ude i fremtiden, har man tendens til at tænke, der er jo masser af tid, så jeg kan godt lige spise det her i dag, og jeg kan godt lige hoppe træningen over osv.

For at gøre det så simpelt som muligt, er der to mål du skal sætte dig. Vægttab og fedtprocent.

Vægttab

  • Stig op på vægten, og find ud af hvor meget du vejer i dag.
  • Det er en godt at stile imod at tabe 1-2 kilo om ugen. Du taber dig sikkert mere de første par uger, men det hurtige vægttab aftager.
  • Et vægttab på 0,5-2 kilo om ugen er realistisk og sundt. Hvis du taber dig mere end det om ugen i snit, er sandsynligheden for, at du taber muskelmasse større. Du skal kun tabe fedt og ikke muskelmasse. Muskler forbrænder tre gange så mange kalorier som fedt, så muskler er din bedste ven.
  • Et fornuftigt vægttab over 3 måneder, ligger på omkring 10-15 kilo. Det er ok at sigte højt, hvis man ikke bliver skuffet, når man ikke når målet. Motivation er altid en vigtig faktor, når man gerne vil tabe sig.  Hvordan vil du have det om 3 måneder, når du vejer 10 kilo mindre?

Fedtprocent

  • En fedtprocent måling er lidt mere tidskrævende, da du ikke bare kan stille dig op på din badevægt. En fedtprocentmåling giver et bedre billede af, hvor meget du reelt taber dig. Muskler vejer som sagt mere end fedt. Det kan godt være, at du har tabt dig 10 kilo efter 3 måneder, men hvis du træner meget, kan du sagtens tabe 13 kilo fedt i samme periode.
  • Dit mål for fedtprocent bør ligge på omkring 0,5 % om ugen. 1 % er opnåeligt, hvis du har disciplin med din træning.
  • Over en 3 måneders periode, er et fald i kropsfedt på 6 %, et opnåeligt mål.
  • Få målt din fedtprocent en gang om måneden, så du har en indikation af hvordan det går.
  • Hvis du taber dig i starten både vægtmæssigt og fedtprocentmæssigt, og det på et tidspunkt står stille, bliver du nødt til, at lave ændringer i din motion og kost, så du kan nå dit mål.

Hvilke slankepiller virker?

Hvordan skal man veje sig?

  • Køb en god digital vægt.
  • Vej dig på samme tidpunkt hver dag.
  • Vej dig under de samme omstændigheder (tøj / inget tøj.)
  • Vej dig om morgenen, hvis det er muligt (du vejer normalt mindre om morgen.)

Vælg din startdato, og vej dig selv på denne dato. Skriv det ned på et stykke papir og hæng det op på køleskabet. Vej dig selv en uge senere, og skriv resultatet ned igen på samme stykke papir.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred