FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Drik alkohol og tab dig! (Ja du læste rigtigt)

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-02 11:12:13

Kan alkohol forhindre dit vægttab, eller kan det rent faktisk hjælpe dig med at smide nogle kilo?

Alkohol og din vægt har et lidt indviklet forhold. Faktisk er det så indviklet, at eksperterne har svært ved at komme med en forklaring på, hvorfor nogle tager voldsomt på af alkohol, mens andre kan drikke næsten hver dag, uden at tage et gram på.

Vi ved at alkohol er en giftig kombination af sukker, kulhydrater og ethanol. Når du drikker, bliver alkoholen optaget gennem slimhinderne og ind i blodbanen. Det er denne proces der gør, at du føler dig beruset. Kulhydraterne og sukkeret går den traditionelle vej gennem fordøjelsessystemet, mens ethanolen som er et giftstof for kroppen, bliver omdirigeret til leveren, som herefter bliver sat på overarbejde.

Alkohol og vægttab

Det dårlige ved alkohol er, at det påvirker dit forbrændingssystem i negativ retning. Da ethanol ikke har nogen næringsværdi for kroppen, bliver det forbrændt som det første. De resterende kalorier du så har indtaget fra alkoholen og maden, bliver lagret som fedt på kroppen. Kulhydrater og protein kræver masser af energi fra kroppen, når det skal nedbrydes, men da det ikke kræver noget energi fra kroppen at lagre fedt, vil det automatisk gå den direkte vej til dine fedtdepoter på kroppen.

Det lyder jo ummidelbart som et skræk scenarie for enhver, men det afhænger naturligvis af, hvor meget og hvor tit vi drikker, men her kommer så den bedste nyhed længe:

Forskerne har tidligere på året fundet ud af, at de personer der drikker op til 2 genstande om dagen var mindre tilbøjelige til at tage på i vægt, end de personer der ikke drikker alkohol. Yderligere indtog de også flere kalorier samlet set, end dem der sjældent eller aldrig drikker alkohol.

Nu kommer det store spørgsmål så? Hvordan kan det lade sig gøre?

Forskerne har fundet frem til, at kroppen på de personer der drikker alkohol i moderate mængder, har tilpasset stofskiftet derefter. De forbrænder flere kalorier fra alkoholen, og fordøjer mere af det også, sammenlignet med alkoholikere, og dem der kun lejlighedsvis drikker alkohol. De har regnet sig frem til, at hos de personer der drikker op til 240 ml vin, øl eller sjusser dagligt, ender kalorierne simpelthen ikke som ekstra fedt på kroppen. (1) (2)

Alkohol  ledetråde

Forskerne har også fundet frem til, at de personer der drikker alkohol i moderate mængder, generelt har en sundere livsstil, end dem der kun drikker lejlighedsvis. (3) Det kunne godt hænge sammen med, at de har lært at kompensere kalorieindtaget fra alkohol, ved at reducere kalorieindtaget fra kosten set over en uge.

To glas vin er ikke bare to glas vin. Vinglassene har tendens til at blive større og større, så det er let at overdrive med indtagelse af vin. Du bliver nødt til at vide hvor meget et glas vin i virkeligheden er, hvis du vil afprøve ovenstående.

Kan alkohol forebygge kæft, hjertesygdomme og andre livsstilssygdomme? Forskningen har fundet frem til, at alkohol i moderate mængder kan forebygge hjertesygdomme, og øge det gode kolesterol HDL i kroppen. Et studie fra 2002, har vist at rødvin kan beskytte mod prostatakræft, fordi flavonoider kan hindre væksten af prostatakræftceller. (4) (5)

Rødvin indeholder antioxidanter, som kan hindre oxidativt stress, som er en slags nedbrydning af kroppens celler.

Vi må konkludere at alkohol i moderate mængder, er mere gavnligt end skadeligt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred