FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Vægttab - Hvordan taber man sig?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-26 11:18:30

I dag findes der en masse hurtige og nemme løsninger til vægttab i form af piller, fedtsugninger, lyn slankekure og div. fitness udstyr, hvor producenten påstår, at man kan tabe sig hurtigt og nemt, og oven i købet helt uden sved på panden. Det er gang på gang blevet bevist af videnskaben, at disse mirakelkure ikke virker. 

Det første skridt på vejen er, at finde ud af hvad ens BMR er. BMR er dit basale stofskifte, som er det antal kalorier en person kræver, for at opretholde de basale kropslige funktioner som fordøjelse og vejrtrækning. Hvis du så indfører motion i din hverdag, vil dit BMR automatisk stige.

Hurtig vægttab

10 nemme tips til hurtig vægttab

  • Drik mere vand
  • Drik kaffe og te
  • Spis proteiner til morgenmad
  • Spis sunde snacks
  • Spis sundt fedt
  • Spis fødevarer med opløselige fibre
  • Spis kulhydrater med resistent stivelse
  • Dyrk regelmæssigt motion
  • Sov bedre om natten
  • Indfør en snydedag om ugen

Når du gerne vil tabe dig, er det en rigtig god ide at føre en maddagbog, hvor du registrerer alle dine måltider sammen med kalorieindtaget. Det giver dig et meget bedre overblik over, hvor mange kalorier du i virkeligheden indtager i løbet af en dag. Dagbogen lyver ikke, og kan være med til at sørge for, at du ikke får flere kalorier end du har behov for.

Hvis man ønsker et hurtigt vægttab, skal man skære kraftigt ned på kalorieindtaget, og samtidig dyrke motion. Man skal huske at drikke masser af vand, da det forhindrer væskeophobning i kroppen. Hvis du kun har en uge eller to, til at smide nogle kilo pga. en ferie eller en fest, bliver du nødt til at have realistiske forventninger til dit vægttab. Din krop har stadig brug for næring, så hvis du skærer så kraftig ned på dit fødevareindtag, at du oplever kvalme, svimmelhed og træthed, kan du nemlig skade din krop.

En god fingerregel er, at hvis du reducerer dit kalorieindtag dagligt med 500 kalorier, vil du tabe ca. et halvt kilo fedt om ugen. Hvis man ønsker et hurtigt vægttab, skal man finde alternativer til de fødevarer, der har et højt fedtindhold. Kød som kylling, kalkun og fisk har et meget lavt fedtindhold. Derudover har tun, sardiner og laks et meget højt indhold af omega 3 fedtsyrer og antioxidanter, som er vigtige for kroppen. Du skal spise fedt, hvis du gerne vil tabe fedt på kroppen, men det skal være de sunde fedtstoffer. De sunde fedtstoffer findes i avocado, olivenolie, kokosolie, nødder, kerner og frø. Undgå brug af vegetabilsk olier i madlavningen.

Alle simple kulhydrater skal skiftes ud med kulhydrater med resistent stivelse, eller som minimum til komplekse kulhydrater. Kulhydrater med resistent stivelse er en af dine bedste våben, når det kommer til hurtig vægttab.

Dit grøntsagsindtag skal øges, så du mindsker inflammation i kroppen. Antiinflammatioriske fødevarer kan hjælpe dig til et vægttab.

Sukker skal helt udelukkes fra din kost, hvis du vil have succes med dit vægttab.

Hvis man ønsker et hurtigt vægttab, er det også en god ide, at splitte de tre hovedmåltider op i 5-6 mindre måltider, da det holder din forbrænding oppe gennem hele dagen, og forhindrer dig i at overspise ved hovedmåltiderne. Sørg for at forberede dine sunde snack, så du ikke er nødsaget til at spise noget knap så sundt, når den lille sult melder sig. 

Opløselige fibre skal være en stor bestanddel af din kost, når du ønsker at tabe dig. Fiberrig kost giver en meget bedre mæthedsfornemmelse, og er godt for fordøjelsen. En anden vigtig faktor er vand. Hvis du dehydrerer, forsøger kroppen at holde på vandet, og så taber du dig ikke. Prøv for eksempel at drikke et glas vand før hvert måltid.

Drik kaffe og grøn te, fordi det øger dit stofskifte og fedtforbrænding.

30-40 minutters svømning, cykling, løb, styrketræning, holdtræning eller rask gang 4 gange om ugen, kombineret med sund kost, giver det bedste resultat. Hvis man er svær overvægtig, eller har problemer med leddene, er svømning en god motionsform. Opbygning af dine muskler øger din forbrænding.

Sammen med motion og sund kost, er søvn et af de vigtigste elementer for succes. Hvis ikke man får sin søvn, kan det påvirke kroppens evne til at tabe fedt i negativ retning. Søvn er som bekendt også en af de vigtigste faktorer for et sundt helbred, så den bør man aldrig gå på kompromis med.

Sov nøgen og tab dig

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred