FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


3 tricks der kickstarter din fedtforbrænding

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-24 18:02:07

Kan du nikke genkendende til denne historie?

Du starter op på en slankekur, eller en sund kostplan kombineret med et træningsprogram, og kiloene begynder at rasle af. Efter lidt tid, udebliver resultaterne pludselig, og du kan ikke forstå hvorfor. Uanset hvor meget du træner og hvor lidt du spiser, kommer vægten bare ikke længere ned.

Det kan være ekstremt fustrerende, og du er sikkert tæt på bare at give op. Det skal du ikke, for her kommer forklaringen på hvorfor det sker...

Kvinde med håndvægt under armen på slankekur

Kroppen er en fantastisk mekanisme, og den er ekstrem tilpasningsdygtig. Den vænner sig hurtigt til den træningsrutine og kostplan du kører efter, så hvis du ikke gør noget uforudset en gang imellem, vil din fedtforbrænding automatisk gå ned af bakke.

Kroppen kan godt lide at tingene forbliver det samme. Det kaldes homeostase. Homeostase er opretholdelse af et konstant indre miljø i organismen, på trods af udefrakommende ændringer.

Det er ikke naturligt for kroppen at blive slank og markeret.

Hvis du kører efter en kostplan der har et lavt kalorieindhold, tror kroppen automatisk at du sulter, fordi kroppen bliver nødt til at bruge fedt som brændstof. Det er ligesom det vi alle stræber efter gennem hård træning og sund kost, men kroppen vil det anderledes. Kroppen begynder at lagre mere fedt, så den sikrer sig at den kan give brændstof til dine vitale organer.

Her kommer 3 tricks til, hvordan du kan holde din fedtforbrænding konstant og permanent.

1 Snyd kroppen en gang om ugen ved at synde

Ja du hørte rigtig. Spis junk-food, chokolade, slik, chips, ja lige hvad du har lyst til, men kun en gang om ugen.

Du infører en såkaldt “fedtfri dag”, alt hvad du spiser denne dag er “fedtfri”, uanset hvor mange kalorier eller hvor meget fedt det indeholder.

Nu bliver du måske en lille smule skeptisk, for hvordan kan junk-food øge din fedtforbrænding?

Du er desværre ikke den eneste der tror, at kaloriebegrænsning i måneder og måske år, er den eneste måde hvorpå man kan få en flad mave, men her du tager fejl.

Faktum er, at når du spiser efter en kostplan der er lav på kalorier, sænker kroppen automatisk termostaten på dit stofskifte. Jo længere du kører efter en sådan kostplan, jo mindre fedt giver kroppen dig mulighed for at forbrænde, fordi leptin niveauet falder og fedtforbrændingen går i stå.

Denne proces starter allerede efter 5 dage, når du kører efter en kostplan der har et lavt kalorieindhold. For at nulstille fedtforbrændingstermostaten, fylder du kroppen med junk-food. Det får kroppen til at skyde fedtforbrændingen i vejret igen, for nu er sultperioden jo helt åbenlyst overstået.

2 Udrens kroppen hver 10. dag

Kroppen gemmer toksiner (kemikalier) i fedtceller, for at beskytte kroppens andre sunde celler. Vi indtager masser af forskellige kemikalier og andre giftstoffer, gennem den mad vi spiser, luften vi indånder, cremer, shampoo, vaskemiddel osv. De bliver lagret i de fedtdepoter, der er aller sværest at nedbryde.

En udrensningsdag, hjælper leveren til at afgifte de skadelige kemikalier i kroppen. Du udrenser kroppen ved kun at spise nærringsrige grøntsager, som helst skal indtages i rå form. På den måde kan kroppen forbrænde de fedtdepoter, der næsten er umulige at komme af med.
Du kan blende mange forskellige grøntsager og mixe det med økologisk citronsaft, så kæberne ikke kommer til at gå af led den dag.

Derudover skal du indtage kosttilskud med BCAA og EAA aminosyrer. Du har brug for 0,10 gram BCAA aminosyrer pr. kilo kropsvægt, og 0,07 gram EAA aminosyrer pr. kilo kropsvægt fordelt jævnt over hele dagen.

Når du indfører denne udrensningsdag efter din snydedag, forbrænder du masser af fedt, fordi dit stofskifte er skyhøjt efter dit høje kalorieindtag fra dagen før.

3 Indtag jod dagligt

Indtagelse af jod som kosttilskud dagligt, kan hjælpe dig til at få en markeret krop.

Jod er et mineral, som indgår i skjoldbruskkirtlens hormoner. Når skjoldbruskkirtlen kører optimalt, bliver din krop en ren fedtforbrændingsmaskine.

Det anbefales, at en voksen person indtager 150 mikrogram jod per dag, fordelt over to-fire gange dagligt.

Du vil opleve, at du kommer til at svede som en sindsyg når du træner, fordi kroppen forbrænder det overskydende fedt.

Disse tre forholdsvis simple tricks, fører til et hurtigt og varigt fedttab, og er nøglen til en perfekt krop.

God fornøjelse!

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel