FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvad gør sukker ved din krop?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-30 10:25:43

41 kilo!´Det er nøjagtigt, hvad hver dansker spiser i gennemsnittet årligt. Vi spiser enorme mængde af sukker, bevidst eller ubevidst. Der findes forskellige former for sukker, og forskellige måder hvorpå din krop behandler dem.

Nogle anser sukker for det rene gift, mens andre mener, at det er det bedste i hele verden. Vi kigger på de forskellige former for sukker, og de forskellige måder hvorpå sukker påvirker dig og din krop.

Vi kigger også på hvordan sukker spiller en stor rolle i en sund og usund kost.

Kvinde der spiser sukker

Forskellige typer af sukker

Der er mange forskellige typer af sukker og sukkererstatninger. De to forskellige typer af sukker du kommer i forbindelse med i hverdagen, er glukose og fruktose (frugtsukker).

Glukose:

Glukose er en simpel form for sukker, som kroppen rigtig godt kan lide. Dine celler bruger glukose, som den primære kilde til energi. Det betyder, at når kroppen rent faktisk forbrænder den glukose du spiser, bliver det udnyttet på den helt rigtige måde. Når glukose bliver transporteret ind i kroppen, stimulerer det bugspytkirtlen til at producere insulin. Hjernen registrerer denne stigning i insulinen, og fortæller kroppen, at den nu er mindre sulten. 

Glukose er dog langt fra perfekt. Der er mange processer involveret, når man indtager glukose. Leveren producerer et stof kaldet lipoprotein (VLDL), som er et stof, der forårsager problemer som hjerte- karsygdomme. Heldigvis er der kun 1 ud af de 24 kalorier, der stammer fra glukose, og der behandles i leveren, der bliver til VLDL. Hvis glukose var det eneste du spiste som producerede VLDL i kroppen, ville det som sådan ikke være noget problem. (1)

Fruktose:

I de fleste tilfælde er fruktose faktisk dårligt for dig, på grund af måden kroppen behandler fruktose på. Fruktose kan kun forbrændes af leveren, og det er ikke en god ting. Det betyder, at et meget større antal af kalorier går gennem processer i leveren, og resulterer i en højere produktion af VLDL. Det resulterer også i en højere produktion af urinsyre, og en masse andre ting der ikke er godt for kroppen. En af tingene er forhøjet blodtryk.

Fruktose ændrer også måden, hvorpå hjernen registrerer dit madforbrug, øgning af dit stofskifte, og signalerne til kroppen der fortæller dig, at nu er du er mæt. De betyder, at du kan fortsætte med at spise, uden kroppen registrerer, at du faktisk er mæt. For eksempel indeholder en sodavand store mængder af fruktose. Når du drikker en sodavand, som indeholder en stor mængde af kalorier, registrerer hjernen ikke kalorierne, så du får ingen mæthedsfornemmelse. En ny videnskabelig undersøgelse har også vist, at fruktose i højere grad end almindelig sukker, er skyld i, at fedtet sætter sig omkring maven. Det kan være direkte sundhedsskadeligt. (2) (3) (4)

Fruktose er ikke dårligt for alle mennesker. Det har et praktisk formål for professionelle atleter, der skal have hurtig energi, fordi de forbrænder så mange kalorier. Hvis ikke man er fysisk aktiv, er situationen dog en anden. Hvis vi kigger på madpyramiden, skal vi have frugt hver dag. 6 om dagen anbefaler sundhedsstyrelsen. Det kan godt være lidt forvirrende, når vi nu ved, at fruktose er dårligt for os. Vi skal ikke spise frugt pga. fruktose, men fordi frugt i sin naturlige form indeholder store mængder af fibre, næringsstoffer, antioxidanter og mineraler. Fruktose giver ikke kroppen nogen form for mæthedsfornemmelse, men det gør fibre i høj grad. Det er grunden til, at frugt er meget gavnligt for kroppen. Sukker i sin naturlige form (sukkerrør), indeholder også masser af fibre, men under forarbejdningen mistes disse. Uden fibre, har du kun et velsmagende men problematisk del af den oprindelige fødevare, som kan forårsage mange problemer for kroppen.

En lille mængde sukker, er altså ikke dårligt for kroppen, men fruktose i store mængder, er rigtigt usundt. Fruktose findes i rigtig mange forarbejdede fødevarer, og mange fedtfattige produkter. I de fedtfattige produkter, erstatter de tit smagen fra fedt med fruktose og salt (natrium). 

Stop med at indtage sukkerholdige drikke

Sukkerholdig sodavand er bemærkelsesværdigt dårligt for kroppen, af mere end en årsag. Sodavand er tilsat forholdsvis store mængder af natrium (salt). Det gør producenten for, at få os til at drikke endnu mere af deres produkt, da salt gør os tørstige. Salt i sodavand smager ikke specielt godt, så for at dække over saltsmagen, tilsættes endnu mere fruktose. Derudover er sodavand kun tomme kalorier. Du indtager en masse kalorier ved, at drikke sodavand, men du spiser ikke mindre af den grund. Det fører til overvægt, fordi kalorierne fra sodavand ikke giver nogen mæthedsfornemmelse. Overvægt er vejen mod diabetes, og en lang række andre alvorlige livsstilsygdomme.

Afhængig af sukker?

Laboratorieforsøg med rotter viste klare tegn på, at sukkerafhængighed udvikles i løbet af bare 10 dage. Du vænner altså din krop til, at den skal have sukker. (5)

Kunstige sødemidler er farlige på en helt anden måde, og de ændrer ikke din afhængighed af sukker. Du indtager bare færre kalorier, når du spiser eller drikker sukkerfrie føde- eller drikkevarer. Når du drikker sukkerfri sodavand, skader du dine tænder lige så meget, som ved almindelig sodavand pga. syren. Syreskader på tænder kan ikke udbedres. Fordi kroppen bliver afhængig af sukker, er det en god ide' at trappe ud af det over noget tid, så kroppen ikke får et chock. Tænk over hvad du putter i munden, og om det er noget din krop har brug for, med den aktivitet du udfører på det givende tidspunkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred