FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sukker den hemmelige dræber

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-23 14:11:14

Vores sukkerindtag i Danmark har aldrig været højere. Det skaber sukkerrelaterede sygdomme som diabetes, hjertesygdomme, fedme, demens og meget mere. Alligevel fortsætter danskerne med, at skovle sukker indenbords i en lind strøm. De fleste ved jo nok godt, at sukker ikke er det sundeste, men vi kan simpelthen ikke stoppe. Forskning viser nu, at sukker er ligeså vanedannende som hårde stoffer. Er du sukkerafhængig? Kunne du finde på at fylde kroppen med stoffer? (1) (2) (3) (4) (5)

Sukkerknalder og sprøjter

Vi kan vel hurtigt blive enige om, at du ikke bevidst kunne finde på at spise gift ik? Usunde fødevare ja, men ikke regulær gift.

Sukker i høje doser er rent gift for kroppen. Vi er et af de lande i verden, der har det højeste indtag af sukker. Vores sukkerforbrug er blevet en epidemi, og vi har kun set toppen af isbjerget, når det kommer til de negative indvirkninger, sukker har på vores krop og helbred.

Når man spiser sukker i så store mængder, forårsager det skader på kroppen. Over tid fører disse skader til diabetes, fedme, hjertesygdomme, Alzheimers, og blandt andet bryst-og tyktarmskræft. En ny undersøgelse viser, at normalvægtige mennesker der spiser meget sukker, øger risikoen for at dø af hjertesygdomme med 50%. Andre undersøgelser viser, at overforbrug af sukker der den største årsag til ikke alkoholisk fedtleversygdom, som fører til leversvigt. (6)

Der er slet ikke nogen tvivl om, at sukker gør os syge indvendig, men hvorfor er det så, at vi ikke kan stoppe med de søde sager? Ny forskning viser, at sukker kan være ligeså vanedannende som hårde stoffer. Det er jo direkte skræmmende. (7)

SUGAR RUSH

Vores tidligste forfædre, indtog omkring 20 teskefulde sukker om året. Ja du læste rigtigt, om året. Det er hvad mange af os indtager dagligt. De eneste fødevarer de fik sukker igennem vær bær og frugter. Dengang fremstillede kroppen selv glukose, som er en ingrediens i sukker, som giver energi til cellerne, ved at nedbryde sunde fedtstoffer, proteiner og komplekse kulhydrater. Når de fik sukker fra bær og frugter jublede hjernen, fordi det betød nærende bær og frugter med masser af vitaminer, mineraler og antioxidanter. Alt sammen noget kroppen i den grad har behov for, og derfor var vigtigt vi spiste.

Problemet i dag er, at hjernen stadig reagerer på det søde på samme måde, fordi den tror det er noget nærende for os. Sukker i den moderne form kan forårsage en bølge af dopamin, som er belønnings centeret i hjernen. Gentagne bølger af frigivelse af dopamin, resulterer i at hjernen frigiver mindre mængder dopamin. Det betyder du har brug for endnu mere sukker, for at få din belønning. Nu er du pludselig blevet sukkerafhængig. Det er nøjagtig det samme der sker, når stofmisbrugere tager stoffer.

En nyere undersøgelse har vist, at sukkerholdige kager, kan være ligeså vanedannende som kokain og morfin. Når forskerne scannede hjernen hos forsøgspersonerne, umiddelbart efter de havde spist noget sukkerholdigt, bliver samme del af hjernen antændt, som når en person tager heroin. Som om det ikke var nok, fandt de også ud af, at sukkerafhængighed giver stort set samme abstinenser som hos stofmisbrugere. De fandt ændringer i hjernen, der fører til sløvhed, angst og irritabilitet. Forskningen viste også, at jo mere du vejer, og jo mere sukker du spiser, lammer dine smagsløg, så du nu skal indtage endnu mere sukker, for at få den samme sensoriske tilfredsstillelse.

Millioner af mennesker er nu afhængige af stoffer. Stoffet hedder bare sukker, og det lyder jo ikke umiddelbart farligt i folks øjne, men sandheden er noget helt andet. Sukker kan dræbe os, på samme måde som stoffer kan. (8) (9)

Hvordan bliver du afhængig?

Sukkerafhængighed er ligesom ludomani. Mange kan godt gå ind i et kasino og spille, og glad gå hjem igen. Der kan gå meget lang tid, inden de får lyst til at spille igen. Andre bliver afhængige af spillet, og chancen for at vinde den store præmie. De ender dybt forgældet, og i et stort sort hul.

De fleste mennesker befinder sig heldigvis et sted midt imellem. Hvis du vil teste dig selv, kan du prøve at indtage maksimum seks teskefulde tilsat sukker om dagen i en uge. Hvis du oplever en stærk sukkertrang, bliver irritabel, bliver dårlig til at koncentrere dig, hovedpine eller føler dig nedtrygt, er du afhængig af sukker. Uanset hvad er det vigtigt at vide, at for meget tilsat sukker er en stor sundhedsfare, afhængig eller ej.

Fødevarer du ikke umiddelbart tror er fyldt med sukker

De fleste mennesker spiser alt for meget sukker, dog uden egentligt at være klar over det. Der findes masser af umiddelbart "sunde" fødevarer, der er proppet med skjult tilsat sukker. Den anbefalede grænse for indtagelse af tilsat sukker er 24 gram om dagen svarende til 6 teskefulde

Her får du et par eksempler på, hvor meget tilsat sukker uskyldige fødevarer indeholder:

  • Barbecue sauce indeholder 15 gram sukker i 2 spsk., svarende til 3,75 teskefulde
  • Ketchup indeholder 9 gram sukker i 2 spsk., svarende til 2,25 teskefulde
  • Frugt- yoghurt indeholder 31 gram sukker i 180 gram yoghurt, svarende til 7,75 teskefulde
  • Pasta sauce indeholder 12 gram sukker i 3 teskefulde, svarende til 3 teskefulde

Sukker gemmes ofte i deklarationen med synonymer

Man skal holde et skarpt øje med varedeklarationen, hvis man vil vide hvor meget sukker varen indeholder. Bare fordi man kalder det noget andet, er det stadig tilsat sukker. Her får du et udpluk af hvad sukker kan være:

  • Agave Nectar
  • Bygmaltsirup
  • Roesukker
  • Melasse
  • Majs sødemiddel
  • Majssirup
  • Majssiruptørstoffer
  • Fruktose
  • Dextrose
  • Frugtjuice
  • Frugtjuicekoncentrat
  • Galactose
  • Glukose
  • Glucose Tørstof
  • Farin
  • Sirup
  • Grape Juice koncentrat
  • Druesukker
  • Høj fruktose majs sirup
  • Honning
  • Flormelis
  • Laktose
  • Maltsirup
  • Maltodextrin
  • Maltose
  • Mannitol
  • Ahornsirup
  • Muscovado Sirup
  • Ris Sirup
  • Sorbitol
  • Saccharose
  • Treacle

Vælg dit giftstof

Uanset hvilken sukkertype du indtager, påvirker det dig nogenlunde på samme måde, uanset hvor det kommer fra.

Høj fruktose majs sirup, er afledt af majsstivelse. Meget af det indeholder kviksølv, som er et biprodukt af den kemiske behandling det gennemgår. Dens kunstige indhold af fruktose, kan være 75 gange sødere end almindeligt sukker. Agave nektar er mere skadeligt for din lever end høj fruktose majs sirup.

Ahornsirup og honning, bliver ofte udråbt som sundere end raffineret sukker. Disse indeholder færre kemikalier, og har en bedre balance mellem glukose og fruktose, og ikke at forglemme et par vigtige antioxidanter. Det påvirker dog stadig kroppen på samme måde som sukker.

Naturligt sukker, er den gode nyhed. Det er svært at få for meget naturligt sukker, medmindre det er det eneste du spiser. Frugt og bær er altså det du skal spise, for at få dit sukkerbehov dækket.

Mere om sukker og kroppen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred