FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvad gør salt ved din krop?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-13 12:11:22

Vi spiser alt for meget salt i Danmark. Fødevarestyrelsens anbefalinger lyder på et dagligt indtag på 6 gram for kvinder og 7 gram for mænd. Danske kvinder indtager i gennemsnit 7-8 gram og mænd 10-11 gram salt om dagen. Kroppen har faktisk kun brug for 1,5 gram salt om dagen. Det betyder, at vores børn også indtager alt for meget salt. Indtagelse af for meget salt, kan have store og meget alvorlige konsekvenser for kroppen.

Indtagelse af salt har stor indvirkning på flere organer i kroppen, fordi kroppen holder på vandet når vi spiser salt.

Det ekstra vand der bliver oplagret i kroppen, hæver dit blodtryk, og lægger unødig pres på både dine nyrer, arterier, hjerte og hjerne. Hvis du lider af forhøjet blodtryk, øger du din risiko, for at få blodpropper i hjertet, åreforsnævringer, og hjerneblødninger.

Kvinde der kommer salt i maden

Salts indvirkning på nyrerne

Indtagelse af for meget salt, kan forårsage nyresygdomme. (1)

Kroppen fjerner uønsket væske, ved at filtrere blodet gennem nyrerne. Den ekstra væske i blodet bliver suget ud, og lagt i blæren, hvor den bliver fjernet når du tisser.

For at gøre denne proces mulig, bruger nyrerne osmose, til at trække det overskydende vand ud af blodet. Ved denne fremgangsmåde, anvendes der en hårfin balance mellem natrium og kalium. Det overskydende vand bliver trukket over en væg af celler fra blodstrømmen, og ind i en opsamlingsbeholderkanal der fører til blæren.

Når man spiser salt, øger man mængden af ​​natrium i blodbanen, og ødelægger derved den hårfine balance. Det gør det meget hårdere for nyrerne ,at reducere mængden af vand i blodet. Resultatet heraf, er højere blodtryk som følge af den ekstra belastning på de fine blodkar, der fører til nyrerne.

Over tid, kan denne ekstra belastning skade nyrerne. Det reducerer nyrernes evne, til at bortfiltrere uønskede og giftige affaldsstoffer, som derefter vil blive ophobet i kroppen i stedet for. Hvis nyresygdommen ikke behandles, og blodtrykket ikke bliver sænket, kan skaden føre til nyresvigt. Ved nyresvigt, kan nyrerne ikke længere filtrere blodet i kroppen, så man bliver langsomt forgiftet af sine egne affaldsprodukter. (2)

 
 

Hvis du har for højt blodtryk, og bliver behandlet med vanddrivende medicin, fjerner nyrerne mere væske fra blodbanen. Fordi natrium i saltet modvirker denne effekt, skal du reducere dit saltindtag, så dit blodtryksmedicin bliver mere effektiv.

Salts indvirkning på dine arterier/blodårer

For meget salt skader dine arterier.

Det forhøjede blodtryk der opstår, når man spiser for meget salt, lægger øget belastning på indersiden af blodårerne.

For at håndtere den øgede belastning, bliver de små muskler i arterievæggene, nødt til at blive stærkere og tykkere. Det er der midlertidig ikke plads til, så det betyder en indsnævring af blodårerne, som igen yderligere øger dit blodtryk. 

Denne cyklus af stigende blodtryk, (hvilket sker langsomt over en årrække) kan i sidste ende føre til to ting. Arterierne sprænges, eller bliver så indsnævrede, at de helt tilstoppes. (3)

Hvis dette sker, bliver andre organer i kroppen ødelagt, fordi de ikke længere modtager blod, ilt og næringsstoffer fra arterierne. I værste fald, kan dette betyde en dødelig udgang.

Salts indvirkning på dit hjerte

For meget salt kan føre til hjerteanfald.

Det forhøjede blodtryk, forårsaget af indtagelse af for meget salt, kan beskadige arterierne, der fører til hjertet.

I første omgang, medfører det en nedgang i mængden af ​​blod til hjertet. Dette kan føre til angina (skarpe smerter i brystet, når de aktive).

Det betyder også, at cellerne i hjertet ikke arbejder som de burde, fordi de ikke får nok ilt og næringsstoffer. Blodtrykssænkning kan være med til at afhjælpe nogle af problemerne, og reducere risikoen for større skader.

Hvis du fortsætter med at spise for meget salt, kan arterierne blive tilstoppede eller sprænge. Hvis dette sker, vil den del af hjertet der før modtog blod, ikke længere få ilt og næringsstoffer. Dette vil resultere i et hjerteanfald. (4) (5)

Den bedste måde at forhindre et hjerteanfald på, er at forhindre ens arterier bliver beskadigede. Det gør man ved at holde blodtrykket nede, og spise mindre salt.

Salts indvirkning på din hjerne

Det forhøjede blodtryk, som forårsages af indtagelse af for meget salt, kan også beskadige arterierne, der fører til hjernen.

I første omgang, medfører det en nedgang i mængden af ​​blod til hjernen. Dette kan føre til demens.

Det betyder, at cellerne i hjernen ikke fungerer som de burde, på grund af mangel på ilt og næringsstoffer. blodtrykssænkning kan afhjælpe nogle af disse problemer, og reducerer dermed risikoen for alvorlige skader på hjernen.

Hvis du fortsætter med at spise for meget salt, kan skaderne over tid, blive så alvorlige, at arterierne sprænges eller tilstoppes. Resultatet af dette er, at man mister evnen til at gøre de ting, som den del af hjernen styrer. (6) (7)

Fødevarer, der er gode for hjernen

Hvordan skærer man ned på saltet?

En af de bedste måder, at sænke dit blodtryk på er, at spise mindre salt

Hvor meget salt er for meget?

En voksen person bør højst spise 6 gram salt om dagen. Lang de fleste spiser meget mere end det.

Størstedelen af det salt vi spiser dagligt, er "skjult". Omkring 80 % af det salt vi spiser, er skjult i forarbejdede fødevarer som brød, kiks, supper, kager, rugbrød, pålæg, morgenmadsprodukter, færdigretter eller junk food. Kun 20% kommer fra det salt, vi selv tilføjer under madlavning eller ved bordet.

Målet er at reducere mængden af ​​salt så meget som muligt. Den bedste fremgangsmåde er, at spise fødevarer med det laveste saltniveau.

I første omgang synes du måske, at mad uden salt, ikke smager af noget. Det er lidt det samme, som at opgive sukkeret i teen. Efter et par uger justeres dine smagsløg, og du vil begynde at nyde mad med mindre salt. Faktisk vil du måske undrer dig over, hvordan du før kunne spise mad, der var så saltet.

Du kan reducere dit saltindtag med 20 %, hvis ikke du tilføjer salt i madlavningen eller ved bordet. Dette kan måske synes svært, hvis du altid har været vant til, at putte salt på maden. Der findes dog mange andre krydderier, du kan bruge i stedet for, og du vænner hurtigt dine smagsløg til mindre salt. Efter et par uger vil dine smagsløg begynde at nyde en bredere vifte af smage i din mad. Smid saltbøssen ved bordet ud. Stop med at komme salt i vandet til grøntsager, ris og pasta.

Undgå saltede færdiglavede saucer, bouillonterninger, sovsebruner, soja og færdiglavede supper.

Hvordan tilføjer man smag til maden uden salt?

Der findes et hav af andre krydderier du kan bruge i maden, som vil glæde dine smagsløg.

Du kan prøve med følgende krydderier:

  • Friske krydderurter (koriander, merian, basilikum, oregano, timian, salvie, mynte, rosmarin osv.)
  • Tørrede krydderurter
  • Løg
  • Hvidløg
  • Skalotteløg
  • Chilli
  • Ingefær
  • Kanel
  • Citron- eller limesaft
  • Peber
  • Eddike
  • Rød- eller hvidvin
  • Cider eller øl

Myter om bordsalt

Mange forskellig mærker af bordsalt, markedsfører sig selv som værende "naturlige". Det betyder så absolut ikke, at de er sunde.  Salt er salt. Hvis det indeholder natrium, øger det dit blodtryk, og kan skade din krop.

Havsalt, stensalt, hvidløgssalt, ørkensalt og naturligt salt indeholder alle natrium.

Fødevarer du bør undgå

Visse fødevarer har et meget højt indhold af salt, og man bør helt undgå disse. Her er en liste over de værste syndere:

  • Tomatketchup
  • Konserves og supper
  • Sojasovs
  • Tørret fisk
  • Sennep
  • Syltede grøntsager
  • Karry
  • Færdigretter
  • Panerede kyllingeprodukter
  • Pølser
  • Bacon
  • Skinke
  • Chips
  • Bouillonterninger

5 ”Sunde fødevarer” der indeholder mere salt end en pose chips

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred