FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


De sundhedsmæssige fordele ved ingefær    

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-02 13:45:37

Ingefær er et af de krydderier, som alle burde have i deres køkken altid. Ingefær giver en fantastisk smag til maden, specielt sammen med hvidløg. Du kan med fordel opbevare frisk ingefær i din fryser, så det kan holde sig i længere tid. Ingefær kan dog meget mere, end blot give god smag til maden, den har en også en masse sundhedsmæssige fordele, som måske er overraskende for dig at høre.

Ingefaer på bord

Sundhedsmæssige fordele ingefær giver dig

Ingefær har anti-inflammatoriske egenskaber. Det gør ingefær til et værdifuldt redskab, når det kommer til smertelindring. En undersøgelse fra 2001 viste, at ingefær olie kan reducere smerter i knæene hos personer med slidgigt. En undersøgelse fra 2013 viste, at kvindelige sportsudøvere som spiste tre gram ingefær om dagen, havde reduceret muskelømhed, i forhold til de kvinder der ikke spiste ingefær dagligt. Ingefær har også vist sig, at være lige så effektiv som ibuprofen til lindring af menstruationssmerter. (1) (2) (3)

Det smertelindrende potentiale ingefær har, kan anvendes i mange forskellige sammenhænge. Ingefær kan både reducere migræneanfald, hovedpine og astma. 

Ingefær er godt for vægttab

Vil du gerne tabe dig, bør ingefær være en fast bestanddel i din daglige kost. Ingefær kan øge dit stofskifte med op til 5%, og din fedtforbrændingsevne med op til 16%. Ingefær modvirker også fald i stofskiftet, så du forbrænder flere kalorier hele dagen. (4)

Ingefærs positive indvirkning på kræftsygdomme

Ingefærs anti-inflammatoriske egenskaber, kan med fordel anvendes mod mange kroniske inflammatoriske sygdomme, herunder også visse kræftformer. En undersøgelse offentliggjort i British Journal of Nutrition, viste at ingefær synes at være effektiv i behandling af prostatakræft. Derudover har ingefær en vis anti-tumor egenskab, der kan hjælpe i kampen mod andre kræftsygdomme, herunder lungekræft, kræft i æggestokkene, tarmkræft, brystkræft, hudkræft og kræft i bugspytkirtlen. Ingefær hjælper med at forhindre de ubehagelige bivirkninger fra giftstofferne i kræftmedicin. Man kan derfor med fordel spise ingefær, når man er under behandling for kræft. (5) (6) (7)

Ingefærs positive indvirkning på diabetes

Ingefær kan både være nyttig både i forebyggelse af diabetes, og hjælpe fok med diabetes. Et omfattende klinisk forsøg, hvor deltagerne skulle indtage 3 gram ingefær dagligt, viste en signifikant reduktion i blodsukkeret, triglycerid og kolesterol hos diabetikere. Man mener derudover, at ingefær har en positiv effekt på diabetes fordi: (8)

  • Det hæmmer enzymer i forbindelse med forbrænding af kulhydrater, så blodsukkeret ikke stiger så meget
  • Øger frigivelsen af insulin og insulin følsomhed
  • Beskyttende effekt imod komplikationer ved diabetes, herunder lever, nyrer, centralnervesystemet og øjnene

Ingefærs positive indvirkning på kvalme, køresyge og tarmforstyrrelser

Forskning viser, at ingefær kan reducere kvalme og opkastning hos gravide. Ingefær kan med fordel drikkes i te eller en smoothie om morgenen.

Ingefær har en meget positiv indvirkning på personer der har fordøjelsesproblemer. Ingefær stimulerer tømning af tarmene, uden negative bivirkninger som ved visse afføringsmidler. Derudover har ingefær generelt en gavnlig virkning på dit tarmsystem. Ingefær forbedrer kroppens evne til at fordøje fedt, og modvirker derfor fedtophobninger. (9) (10)

12 andre fantastiske fordele ved ingefær

  • Har du mistet appetitten? Det kan ingefær hjælpe dig med. Spis ingefær umiddelbart før du skal spise et måltid mad.
  • Forbedrer absorbering af essentielle næringsstoffer
  • Renser dine slimhinder
  • Reducerer luft i tarmen
  • Forbedrer den kognitive funktion hos middel aldrende kvinder
  • Beskytter mod respiratorisk virus
  • Reducerer svimmelhed
  • Beskytter mod giftige virkninger fra kemikalier i vores miljø
  • Kan hjælpe med at forebygge hjerteanfald
  • Forebygger svampeinfektioner
  • Reducerer skader og hukommelsestab forbundet med slagtilfælde
  • Beskytter mod skadelige virkninger fra strålebehandlinger

Frisk ingefær kan opbevares i køleskabet i mindst tre uger, eller i fryseren i mindst seks måneder.

Amerikanske studier af Ingefær (Engelsk)

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred