FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvordan læser og forstår man varedeklarationerne?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-24 11:06:19

Vi ved godt alle sammen, hvor vigtigt det er, at vi ikke spiser for meget fedt, for mange kulhydrater, salt og sukker. Desværre er der ikke ret mange, der rent faktisk ved, hvad maden de køber i supermarkedet indeholder. Det er dog slet ikke så svært, at finde ud af. Loven siger, at alle fødevarer i Danmark skal indeholde en varedeklaration, der lister indholdet i den pågældende fødevare. Det skal f.eks. fremgå af varedeklarationen hvor meget salt, fedt osv. fødevaren indeholder. Det lyder jo så alt sammen meget enkelt, men er det nu også det?

Hvis varedeklarationerne er uoverskuelige for dig, er der her en guide til, hvad du bør kigge efter i de forskellige fødevarer. Alle varedeklarationer skal indeholde følgende oplysninger:

Listen over ingredienser i fødevaren. Den ingrediens der er mest af i produktet, er listet øverst på listen. Den ingrediens der er næstmest af, er listet som nummer 2 osv. Et eksempel på en spegepølse kunne være: Pr. 100 gram, svinekød, spæk, salt, kartoffelmel, krydderier, sukkerarter osv. Den indeholder nødvendigvis ikke, præcis hvor meget der er af hver ingrediens, eller hvor mange kalorier spegepølsen indeholder. Da fedt er listet som nr. to, kan man rolig gå ud fra, at det ikke er godt for dig. Saltindholdet som tre, er heller ikke et godt tegn.

Portionsstørrelser på fødevarerne kan godt være misvisende. Hvordan kan en fødevareproducent afgøre hvad den rette portionsstørrelse er for dig? De kender ikke din størrelse, dit aktivitetsniveau, og de ved heller ikke om du er på slankekur. Afmål altid selv din mad, så du ved nøjagtig hvor mange kalorier du indtager.

De ernæringsmæssige fakta på de forskellige fødevarer, er klart de vigtigste informationer for dig. Problemet er bare, at de lister tingene forskelligt, og det er forvirrende for mange. Det du skal tage højde for er, at, 1 gram fedt er lig med 9 kalorier. 1 gram protein er lig med 4 kalorier. 1 gram kulhydrat er lig med 4 kalorier. 1 gram alkohol er lig med 7 kalorier.

Mange informationer på fødevarerne kan være misvisende. Hvad betyder det for eksempel, når de skriver fedtfri eller sukkerfri? For at producenten kan kalde en fødevare for fedtfri, skal den indeholde mindre end 0,5 gram fedt pr. portion. Lavt fedtindhold eller fedtfattig skal være under 3 gram pr. portion. Kolesterolfri betyder, at produktet skal indeholde mindre end 2 mg pr. portion. Lav på kolesterol betyder, at produktet skal indeholde mindre end 20 mg pr. portion. Lav kalorieindhold betyder, at produktet skal indeholde mindre end 20 kalorier pr. portion.

Når man gerne vil tabe sig, er det utrolig vigtigt, at man lærer at læse og forstå indholdet af fødevarerne. Fedtfattig eller fedtfri, betyder derfor ikke nødvendigvis at der ikke er mange kalorier i produktet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred