FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Protein: Aminosyrer, og de bedste kilder til protein

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-02 12:31:41

Protein er utroligt vigtigt for menneskekroppen, men overforbrug kan give store sundhedsmæssige problemer. Kun 10% af vores daglige kalorieindtag bør komme fra protein for optimal sundhed, og det er meget mindre end hvad de fleste spiser.

Hvad er protein egentlig? Protein kan ikke optages direkte gennem vores kost. Tværtimod er den mad vi spiser opdelt i aminosyrer, og disse aminosyrer anvendes af kroppen til at opbygge det specifikke protein som den behøver. Der findes 28 anerkendte aminosyrer, som vores krop skal bruge for at fungere optimalt.

Forskellige proteinholdige fødevarer

80% af disse aminosyrer bliver fremstillet af leveren, og (kun) 20% skal opnås gennem kosten. Uden at gå for meget i detaljer, kan mangel på en enkelt aminosyre forårsage alt lige fra allergi, astma, diabetes, osv. Det betyder dog ikke, at du skal gå ud og drikke et stort glas mælk, når du lige har spist en lækker stor bøf! Der findes mange sunde fødevarer, som kan give os de aminosyrer vi har behov for. (1)

Det er vigtigt at have forståelsen for hvilke fødevarer der indeholder aminosyrer, og ikke mindst hvordan man kan kombinere disse fødevarer, så man får alle de aminosyrer kroppen behøver.

Du kan bogstaveligt talt finde proteinkilder i næsten alle fødevarer! Quinoa er korn, der indeholder 9 g protein per portion, det er mere protein end i et æg, og det er meget lettere for kroppen at fordøje. Både bønner og ris er gode proteinkilder, men enkelte mangler nogle af de forskellige aminosyrer. Hvis du spiser bønner og ris sammen, har du det perfekte protein, dvs. en fødevarekombination der indeholder protein sammen med alle de aminosyrer, din krop har behov for.

Man kan kombinere brune ris med bønner, nødder eller frø, eller bønner med brune ris, majs, nødder eller frø. Grøntsager har de højeste niveauer af anvendelige aminosyrer, hvilket betyder det er nemmere for os at fordøje og nedbryde aminosyrer fra grøntsager fremfor kød. Hvis du spiser en balanceret kost men mange forskellige grøntsager, får du alle essentielle aminosyrer, som leveren ikke selv producerer.

Følgende fødevarer indeholder alle otte essentielle aminosyrer:

  • Økologiske æg
  • Yoghurt
  • Sojaprodukter (sojamælk, tofu, sojayoghurt)
  • Gulerødder, kål, rosenkål, nødder, grønkål okra, ærter, kartofler, bananer, bønner, sesamfrø, squash, solsikkefrø, majs, søde kartofler, tomater, og agurker
  • Quinoa
  • Fjerkræ, kanin, skaldyr og fisk er de bedste kilder til protein, og altså ikke rødt kød
  • Hør- og chiafrø

Selvom protein skal udgøre 10% af vores daglige kost, betyder det ikke at proteinen nødvendigvis skal komme fra kød. Den menneskelige krop har aldrig været designet til, og tilpasser sig aldrig til, at spise de store mængder af kød, som de fleste spiser i dag.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab