FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Er du Tyndfed?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 19:02:43

Tyndfed er et syndrom, hvor personens vægt ligger tæt på idealvægten, og de har et sundt BMI tal (Body Mass Index), men der er ingen muskeldefinitioner på kroppen. Tyndfede, er personer der enten sjældent eller aldrig motionerer. Tyndfede følger heller ikke en sund kostplan. Der er mange skjulte farer forbundet med at være tyndfed. Selvom tyndfede personer aldrig bliver overvægtige, har de en meget høj risiko for fedmerelaterede sygdomme.

Hvad gør man hvis man er tyndfed?

De fleste stiler efter en slank krop, men fordi man ser slank ud, er det ikke ensbetydende med at man har en sund krop. Syndromet tyndfed rammer både mænd og kvinder i alle aldre. Umiddelbart ser man ikke disse personer som tyndfede, fordi de ser pæne og slanke ud, når de har tøj på. Hvis man piller tøjet af dem, vil overarme, lår eller maveområdet være blødt som gele, og de langt de fleste kvinder vil også have appelsinhud (cellulite).

Hvad vil det sige at være tyndfed?

Når man er tyndfed, ser man slank ud udenpå, men kroppen er fed indvendig. Kvinder har større tendens til at blive tyndfede, fordi de fra naturens side har mere fedt på kroppen, og har mindre muskelmasse end mænd. Man bliver tyndfed når fordelingen af muskler og fedt på kroppen ikke er i balance. Sagt med andre ord, når man har for meget fedt på kroppen og for få muskler. Risikoen for at blive tyndfed stiger med alderen, fordi vi automatisk taber muskelmasse, når vi bliver ældre.

Tyndfed og BMI

Dit BMI (body mass index) afslører i virkeligheden ikke ret meget. Du kan sagtens have et sundt BMI tal, og stadig være tyndfed. Omvendt kan du også have et usundt BMI tal, fordi du rent faktisk har masser af muskler på kroppen. En BMI måling kan altså ikke afsløre om du er tyndfed, da denne måling ikke måler fedtprocenten eller muskelmassen i kroppen, men alene forholdet mellem højde og vægt. Uanset hvor sundt dit BMI tal er, kan du altså sagtens have alt for meget fedt på kroppen. Du skal altså have foretaget en fedtprocentmåling, hvis du vil vide, om du er tyndfed.

Kvinde der er tyndfed

Tyndfed og sundhed

Selvom man er tynd, er det absolut ikke ens betydende med, at man har en sund krop. Du er tynd på ydersiden, men fed og- eller svag på den indvendige side. De ekstremt tynde fotomodeller vi ser på catwalken, har kun lige styrken til, at kunne holde sig oprejst uden at vælte. De har ingen muskler på kroppen, og har et meget lavt BMI tal.

Du kan tage en veltrænet atlet, der har udviklet sin styrke igennem opbygning af muskler, og hun har det samme BMI tal som modellen. Atleten vejer mange kilo mere end supermodellen, selvom de har den samme fedtprocent i kroppen. Der er ikke den store genetiske forskel imellem disse to personer, men en meget stor forskel på træning, kost og deres generelle sundhed.

Hvis vi skal tale omkring det at have en sund krop, betyder nummeret på vægten faktisk ingenting. Du kan sagtens gå på en streng diæt, og tabe alt dit kropsfedt, men du bliver ikke sundere på den indvendige side af kroppen, hvis du ikke samtidig får opbygget den muskelmasse, som blandt andet beskytter dine knogler og indre organer.

Hvad skal man gøre når man er tyndfed

Det er forholdsvist simpelt, at opbygge muskelmasse, medmindre man er tyndfed.
Tyndfede personer skal spise proteiner, fibre og sunde fedtstoffer ved hvert måltid. De sunde fedtstoffer findes blandt andet i mandler, cashewnødder, avocado, jordnødder og fisk. Disse fødevarer kan også hjælpe til med, at tabe vægt rundt om maven. Fiskeolie sætter dit stofskifte op, og hjælper kroppen med at forbrænde fedt og kulhydrater i stedet for musklerne. Grøn te er rigtig godt for tyndfede personer. Forskning tyder på, at grøn te øger stofskiftet med 5-10 %. Hvis du drikker grøn te efter træningen, holder du dit høje stofskifte oppe i timevis.

Så faktum er, at man ikke har en sund krop, medmindre man både dyrker motion og spiser sundt. Når man dyrker motion, skal det både være muskelopbyggende træning kombineret med konditionstræning. Når man er tyndfed, skal man ikke fokusere på at tabe fedt, men på at få opbygget muskler på kroppen. Gør man det, kommer resten helt af sig selv. Slankekure eller et meget lavt dagligt kalorieindtag, æder musklerne op.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel