FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Boost din fedtforbrænding naturligt

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 16:43:33

Efterhånden som vi bliver ældre, bliver vores stofskifte eller fedtforbrænding langsommere. Nogle mennesker har fra naturens side et dårligere stoftskifte end andre, på grund af deres genetiske sammensætning. Et langsomt stofskifte kan være årsag til vægtøgning, og oplagring af fedt i kroppen.

Vores stofskifte/fedtforbrænding er afhængig af flere forskellige faktorer, og er altså derfor ikke kun genetisk. Vores stofskifte er afhængig af vores alder, køn, fysiske tilstand, og hvor meget fedt og muskler vi har på kroppen. Der findes flere måder hvorpå, du kan øge din fedtforbrænding.

Kvinde med succesfuld vægttab

Stofskifte, er et udtryk for den mængde energi, vores krop har brug for på daglig basis, for at kunne opretholde kroppens vitale funktioner. Kroppen forbrænder konstant kalorier, også mens vi sover, fordi hjertet, hjernen, musklerne og andre funktioner, har brug for energi til at fungere.

Den hastighed, kroppen forbrænder kalorier med, for at opretholde kropsfunktionerne, kaldes vores stofskifte.

Vores stofskifte ændrer sig naturligvis på flere tidspunkter gennem vores livscyklus. Når vi er yngre, har vores krop et højere stofskifte, fordi vi vokser meget. Den hastige vækst har brug for masser af energi og kalorier.  Mænd har generelt også et højere stofskifte end kvinder. Når du indtager flere kalorier, end din krop forbrænder i løbet af dagen, bliver de lagret i depoter i kroppen, og oftest som fedt. Jo mere fedt der lagres i kroppen, jo mere vægt tager du på, og jo langsommere bliver dit stofskifte. Fedt forbrænder ca. 3 gange færre kalorier, end muskler gør. Det betyder, at jo mere fedt du har på kroppen, jo dårligere er dit stofskifte.

Andre faktorer der kan bidrage til et lavt stofskifte er, hvis du f.eks. sulter dig selv, spiser kost med et meget lavt kalorieindhold, spiser fødevarer med højt sukkerindhold som slik, sodavand, kager og tyggegummi, samt mangel på daglig fysisk aktivitet. Kroppen bruger meget færre kalorier på, at nedbryde simple kulhydrater såsom sukker, hvidt brød, pizza og hvide ris, i forhold til komplekse kulhydrater såsom banan, bønner, brune ris og havregryn. Hvis du spiser meget junk food, slik og fed mad, forbrænder kroppen altså færre kalorier, når maden skal fordøjes, end hvis du spiser sundt. Alle kroppens fordøjelsesfunktioner kræver energi for at fungere, så jo højere næringsværdi din mad har, jo flere kalorier forbrænder du ved fordøjelsesprocessen. Hvis du sulter dig selv, forsøger kroppen at holde på fedtdepoterne, fordi den ikke ved, hvornår den får mad igen. Kroppen bremser altså fedtforbrændingen, for at bevare så meget energi som muligt. En anden faktor er niveauet af fysisk aktivitet. Jo mindre fysisk aktivitet, jo højere procentdel af kropsfedt har du. Hvis du fra naturens side har et lavt stofskifte, kan du altså ændre det, ved øget fysisk aktivitet og sund kost.

I stedet for at købe en pille eller supplement, til at øge dit stofskifte, kan du gøre det naturligt. Der findes flere måder, hvorpå man kan øge sit stofskifte. Den allerbedste er selvfølgelig daglig motion. Du forbrænder ikke kun masser af kalorier, mens du træner, men også lang tid efter endt træning. Jo mere du vejer, jo flere kalorier forbrænder du ved fysisk aktivitet. Med blot 30 minutter om dagen mindst 3 eller 4 gange om ugen, har en positiv indvirkning på dit stofskifte, samtidig med at du får mere energi.

Din cardio-træning bør kombineres med styrketræning, da styrketræning reducerer dit fedt, og øger dit stofskifte voldsomt. Hvis du virkelig vil sætte stofskiftet i vejret, skal du indføre intervaltræning i dine træningsrutiner. Det holder dit stofskifte oppe fem gange længere tid, end moderat træning gør. Undgå sukker og alkohol så vidt det er muligt, da det let kan omdannes, og lagres som fedt i kroppen. Spis fødevarer med en høj næringsværdi, så du forbrænder flere kalorier under fordøjelsen.  Drik 8-10 glas vand om dagen. Spring aldrig morgenmaden over, da det sænker dit stofskifte. Spis 5-6 små måltider i løbet af dagen, så du holder dit stofskifte oppe hele dagen. Små måltider kan f.eks. være nødder/mandler, salat, bær, frugt, yoghurt eller hytteost. Skær ned på kulhydrater, og spis mere protein i stedet for. Protein som fisk, æg, linser, bønner, tofu, hytteost og magert kød er det bedste.

Reducer stress. Stress hormoner øger din appetit, og stimulerer kroppens frigivelse af insulin. Den øgede mængde insulin bremser dit stofskifte.

Få nok søvn. En god nats søvn kan også øge dit stofskifte, og det er mens du sover, at kroppen foryngrer sig selv, og giver dig energi til næste dag.

Tag en dyb indånding. Ilt holder os ikke kun i live, men er også nødvendig for, at musklerne kan arbejde effektivt under træning. Ved at trække vejret dybt, når du træner, og derudover tag nogle dybe indåndinger i løbet af dagen, kan du øge dit stofskifte.

Få nok kalorier. Vi ved alle, at vi skal reducere vores kalorieindtag, når vi gerne vil tabe os, men du kan også indtage for få kalorier. Dette vil resultere i en brat opbremsning af stofskiftet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel