FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvad er stofskifte?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-10 11:35:35

Stofskifte er et begreb, der anvendes til at beskrive alle livsopretholdende kemiske reaktioner inden i cellerne på alle levende organismer, herunder fordøjelse, transport af kemiske stoffer og forbindelser i og mellem cellerne. Disse enzymkatalyserede reaktioner gør at organismer kan vokse, reproducere sig selv, vedligeholde deres struktur og reagere på miljøet i deres omgivelser.

Stofskifte i kroppen

Vores stofskifte kan deles op i to forskellige kategorier:

  • Anabolisme – er en stofskifteproces hvor større molekyler opbygges af mindre molekyler. Anaboliske processer er medvirkende til opbygning af væv og organer. Denne proces resulterer i cellevækst og differentiering, samt forøgelse af kropsstørrelse ved syntese af makromolekyler som proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. Anaboliske processer kan f.eks. være knoglevækst samt forøgelse af kroppens muskelmasse.
  • Katabolisme - er en stofskifteproces hvor molekyler i levende organismer nedbrydes. Ved kataboliske processer bliver biomolekyler nedbrudt til deres respektive monomere enheder. Katabolisme bidrager således med energi, der skal anvendes til opretholdelse af levende celler. Kataboliske processer er det modsatte af anaboliske processer.

Stofskiftets effektivitet er tæt knyttet til den ernæring vi indtager, og tilgængeligheden af forskellige næringsstoffer.  Bioenergetik er et begreb, der beskriver de biokemiske eller metaboliske veje, hvori cellerne opnår energi. Dannelse af energi, er en af ​​de vitale elementer i stofskiftet. (1) (2)

Ernæring, stofskifte og energi

Ernæring er nøglen til et effektivt stofskifte. Adgangsvejene for stofskiftet, er afhængig af de næringsstoffer der er tilgængelige, som bliver nedbrudt for at producere energi. Denne energi anvendes af kroppen til at producere nye proteiner, nukleinsyrer (DNA, RNA) osv.

Næringsstoffer i relation til stofskiftet, omfatter kroppens krav til de forskellige næringsstoffer, som er en nødvendighed for opretholdelse af forskellige kropsfunktioner.  (3)

Essentielle næringsstoffer leverer energi (kalorier), og nødvendige stoffer, som kroppen selv ikke kan syntetisere. Fødevarer indeholder en række stoffer, som er afgørende for opbygning, vedligeholdelse og reparation af kroppens væv, samt en generel effektiv funktion af kroppen.

Kroppen har behov for forskellige essentielle næringsstoffer som kulstof, hydrogen, oxygen, nitrogen, fosfor, svovl og omkring 20 andre uorganiske elementer. De vigtigste elementer for kroppen, leveres gennem kulhydrater, lipider (organiske stoffer) og protein. Desuden er det nødvendigt med vitaminer, mineraler og vand.

Kulhydrater i stofskiftet

Fødevarer indeholdende kulhydrater, findes i tre forskellige former. Stivelse, sukker og cellulose (fiber). Sukker og stivelse er vigtige energikilder for kroppen. Fiber giver masser af volumen i vores diæt.

Vores kropsvæv er afhængig af glukose, for at kunne udføre aktiviteter. Kulhydrater og sukker bliver omdannet til glukose under fordøjelsen eller af stofskiftet.

For de fleste af os, består ca. halvdelen af vores fødevareindtagelse af kulhydrater. Det kan være kulhydrater som ris, kartofler, perlebyg, pasta, brød, bulgur, perlespelt osv.

Proteiner i stofskiftet

Proteiner er det allervigtigste når det kommer til opbygning af kroppens væv. Proteiner findes i hver en celle i hele kroppen. Proteiner har mange forskellige funktioner for kroppen. De hjælper med opbygning af celler og muskler, transportere ilt, producerer enzymer der udfører vitale reaktioner, og et utal af andre funktioner i kroppen. Proteiner er også afgørende for at levere nitrogen i DNA og RNA genetisk materiale og energiproduktion.

Vi skal indtage proteiner gennem vores kost, fordi de indeholder aminosyrer. Blandt de 20 eller flere aminosyrer der findes, er den menneskelige krop ikke i stand til at syntetisere (selv producere) 8 af dem. Disse 8 aminosyrer kaldes essentielle aminosyrer.

Proteinholdige fødevarer er æg, mejeriprodukter, sojaprodukter, kød og fisk, grøntsager og kornprodukter.

Fedtstoffer i stofskiftet

Fedtstoffer er en meget koncentreret kilde til energi. De producerer dobbelt så meget energi, hvis vi sammenligner med kulhydrater og protein på vægtbasis.

Funktion af fedtstoffer i kroppen omfatter – Dannelse af den cellulære struktur, beskytter de vitale organer, absorberer fedtopløselige vitaminer og lagrer energi til senere brug.

Essentielle fedtsyrer er umættede fedtsyrer, som vi skal indtage gennem kosten.

Mineraler og vitaminer i stofskiftet

Mineralerne i fødevarerne, bidrager ikke direkte til kroppens energibehov, men er vigtige for kroppens regulatorer, og spiller også en rolle for vores stofskifte. Kroppen udviser mangelsymptomer hvis vi ikke indtager nok mineraler. Der findes ca. 50 mineraler i kroppen, hvoraf 25 af dem er afgørende for stofskiftet. Det omfatter - calcium, fosfor, jern, natrium, kalium, klorid ioner, kobber, kobolt, mangan, zink, magnesium, fluor og jod.

Vitaminer er vigtige organiske forbindelser, som den menneskelige krop ikke selv kan producere. De vitaminer der har stor betydning for vores stofskifte er – A-vitamin, B2 riboflavin, B3 Niacin og B5 pantothensyre.

Enzymer er afgørende for stofskiftet, fordi de tillader organismer at udføre de ønskelige reaktioner, der kræver energi. Enzymer fungerer som katalysatorer, der tillader at disse forskellige reaktioner foretages hurtigt og effektivt.

Lavt stofskifte

Hvorfor får man et lavt stofskifte?

En af de mest almindelige årsager til et lavt stofskifte er, at man har for meget fedt på kroppen i forhold til muskler. Magert kropsvæv er meget mere metabolisk aktivt end fedtvæv, fordi fedtvæv direkte bremser stofskiftet. Mænd har generelt større muskelmasse i forhold til kvinder, og det er årsagen til, at mænd har et hurtigere stofskifte end kvinder. Muskelmassen i kroppen falder efterhånden som vi ældes, og det er en stor faktor, der bidrager til lavt stofskifte hos kvinder i overgangsalderen.

Personer der overdrevent begrænser deres kalorieindtag, nedbryder langsomt deres muskelvæv, som resulterer i et lavt stofskifte. Det kan f.eks. være atleter, som går på en streng diæt, for at komme langt ned i fedtprocent. Gør man det over en længere periode, kan man kronisk ødelægge sit stofskifte.

Mere information om lavt stofskifte

Hypothyreose

En af grundene til lavt stofskifte, er en medicinsk tilstand, der direkte nedsætter stofskiftet kaldet hypothyreose. Det er den medicinske betegnelse for en underaktiv skjoldbruskkirtel. Skjoldbruskkirtlen spiller en meget vigtig rolle i reguleringen af ​​stofskiftet og den samlede energiproduktion. Derfor er det ikke ualmindeligt, at folk med hypothyreose føler sig meget trætte og uoplagte, og har problemer med vægtøgning.

En anden medicinsk tilstand, der kan forårsage et lavt stofskifte er diabetes. Man ved ikke præcis hvorfor, diabetikere har problemer med lavt stofskifte, men faktum er, at problemet er meget større hos diabetikere. Årsagen kan have relation til deres højere niveau af blodsukker, der snyder kroppen til at tro, at der er masser af energi, hvilket kan resultere i at stofskiftet bliver nedsat. (4)

For højt stofskifte (Hyperthyreose)

Hvad betyder for højt stofskifte?

For højt stofskifte, også kaldet hyperthyreose, er når skjoldbruskkirtlen er overaktiv. Personer med et for højt stofskifte, har brug for et meget højere kalorieindtag, for at holde kroppens funktioner kørende. Det er ofte meget tynde og aktive personer, der har problemer med et for højt stofskifte. De har utrolig svært ved, at tage på i vægt, uanset hvad og hvor meget de spiser. Et for højt stofskifte, kan være lige så problematisk for dem der har det, som et for lavt stofskifte er hos andre. (5)

Mere information om for højt stofskifte (hyperthyreose)

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab