FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sandheden om dit immunsystem

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-30 12:12:54

Dit immunsystem udfører et stykke bemærkelsesværdit arbejde. Det forsvarer dig imod sygdomsfremkaldende mikroorganismer. Men nogle gange fejler immunsystemet, og en bakterie invaderer din krop og gør dig syg. Det store spørgsmål er, om det er muligt at gribe ind i denne proces, og rent faktisk forstærke dit immunsystem. Hvad nu hvis du forbedrer din kost? Hvis du tager vitaminer eller urtepræparater, eller foretager nogle livsstilsænringer? Kan det give dig den perfekte immunrespons?

I teorien, er ideen om at øge din immunitet meget fristende, men evnen til at gøre det, har af flere grunde vist sig at være meget kompliceret. Immunsystemet er nemlig netop det, som ordet i sig selv antyder - et helt system, og ikke bare en enkelt enhed. For at immunsystemet fungerer optimalt, kræver det balance og harmoni i hele systemet. Der findes faktisk ikke på nuværende tidspunkt, en videnskabelig dokumentert forbindelse mellem livsstil og øget immunforsvar.

Forkølet kvinde med ørevarmere der pudser næse

Det betyder dog ikke, at en sund livsstil ikke har en positiv effekt på immunsystemet. Mange forskere er ved at undersøge virkningen af kost, motion, alder, psykisk stress, naturlægemidler kosttilskud og andre faktorer på immunsystemet.

Selvom forskerne finder interessante resultater, kan de stadig kun betragtes som foreløbige, fordi de stadig forsøger at forstå, hvordan hele immunsystemet fungerer som en helhed.

Hvad kan du selv gøre for at styrke dit immunsystem?

Første step på vejen er, at kigge lidt på din livsstil. Hvis du lever sundt, giver du dit immunsystem de optimale vilkår.

  • Ingen rygning
  • Spis frugt, grøntsager og fuldkornsprodukter med et lavt indhold af mættet fedt
  • Spis økologisk hvor det er muligt, og friske fødevarer
  • Begræns indtagelse af forarbejdede fødevarer
  • Dyrk regelmæssig motion
  • Du må ikke være overvægtig
  • Du må ikke have forhøjet blodtryk
  • Vask hænder ofte
  • Drik alkohol i moderate mængder
  • Få din søvn hver nat       

At styrke immunstystemet er meget mere kompliceret end som så, fordi der er så mange forskellige typer af celler i immunsystemet, der alle reagerer forskelligt på mange måder. Hvilke celler du for eksempel bør forsøge at øge, og i hvilket antal skal de øges. Der er pt. ingen der kender svaret. Vi ved at kroppen hele tiden genererer immunceller, og faktisk flere end vi har brug for. De overflødige celler fjerner sig gennem en naturlig proces, der kaldes apoptose. Nogen forsvinder inden de har gjort gavn for kroppen, og andre efter de har udført deres job.  Ingen ved dog, hvor mange celler eller hvilke typer af celler i immunsystemet, kroppen har brug for, når den skal fungere optimalt.

Forskerne har kun kendskab til den lave ende af skalaen, hvor antallet af T-celler i en HIV/AIDS-patient eller kemopatient falder under et vist niveau, som gør patienten syg, fordi immunsystemet ikke har nok T-celler til at bekæmpe infektioner. Vi kender altså til det nedre niveau, hvor immunsystemet ikke kan udføre sit arbejde, men vi ved ikke hvor mange T-celler er nok, eller hvor mange der vil være optimalt.

Mange forskere forsøger, at udforske påvirkningerne af en række forskellige faktorer på immunsystemet - fra fødevarer, naturlægemidler og kosttilskud til motion og stress, men ingen ved rigtigt, hvad disse målinger betyder, for din krops evne til at bekæmpe sygdomme.

Alder og immunitet

Hvordan fungerer vores immunsystem i takt med at vi ældes? Forskerne mener, at aldring fører til en reduktion af kapaciteten for immunrespons, som vil føre til flere infektioner, betændelsessygdomme og højere risiko for at få kræft. Levealderen er steget i de fleste lande, så vi ser nu flere aldersrelaterede sygdomme.

Nogle mennesker ældes uden synlig effekt på deres modstandsdygtighed, mens flere og flere får luftvejsinfektioner, influenza og lungebetændelse. Ingen ved med sikkerhed, hvorfor det sker, men forskerne kan konstatere, at denne øgede risiko, hænger nøje sammen med et fald i T-celler. Nogle mener at knoglemarven bliver mindre effektiv, når det kommer til at producere de stamceller, der giver celler til immunsystemet.

En reduktion i immunrespons overfor infektioner, er blevet påvist ved ældre menneskers reaktion på forskellige vacciner. For eksempel har studier af influenzavacciner vist, at på personer over 65 år, var vaccinen kun effektiv på 23%, hvorimod effektiviteten af vaccinen på børn var 38%. (1)

En anden gruppe forskere har kigget på sammenhængen mellem ernæring og immunitet hos ældre. En form for fejlernæring, der er overraskende almindeligt, selv i velstående lande er kendt som "mikronæringsstoffer underernæring." Mikronæringsstoffer underernæring, defineres som en person der mangler essentielle vitaminer og næringsstoffer, vi normalt indtager gennem kosten. Ældre mennesker har ofte en tendens til at spise mindre, og der er ikke nok variation i deres kost. Ældre mennesker bør derfor tale kosttilskud med deres læge, så de kan få et sundere immunsystem.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred