FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Ernæring - essentielle næringsstoffer

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-26 10:17:36

Spiser du en afbalanceret og sund kost? At spise en velafbalanceret sund kost, sikrer dig at din krop får de vigtige næringsstoffer den har behov for, når kroppen skal kunne fungere optimalt.

Hvis ikke du får disse vigtige næringsstoffer gennem kosten, mindskes organernes funktioner. Mangel på vitaminer og mineraler fører til fejlernæring, øget risiko for mange forskellige sygdomme, og en drastisk nedgang i din generelle sundhed.

Fejlernæring kan give sundhedsmæssige truende sygdomme som fedme, metabolisk syndrom, kronisk træthed eller svaghed, mangelsygdomme som skørbug kroniske systemiske sygdomme som hjertekarsygdomme, diabetes og knogleskørhed. I meget svære tilfælde kan det i værste fald medføre døden.

Fødevarer fra de forskellige grupper i madpyramiden

Kroppen er en hel unik organisme. Den kemiske sammensætning af kroppen er så ekstraordinær, at hverdagens videnskabsfolk og forskere konstant lærer nye processer, stoffer og reaktioner der opstår i kroppen. En af de mange ekstraordinære aspekter af den menneskelige krop, omfatter evnen til at syntetisere sine egne stoffer. Disse elementer også kendt som ikke vigtige næringsstoffer, fordi kroppen selv kan producere dem. Imidlertid er ikke alle de syntetiserede stoffer, der produceres i tilstrækkelige mængder af kroppen selv. Disse kaldes essentielle næringsstoffer, fordi selvom kroppen kan producere små mængder af de elementer, er der stadig brug for yderligere midler fra kosten vi indtager. Endvidere er der mange stoffer, som kroppen ikke kan producere selv, såsom vitaminer og mineraler. Disse vigige næringsstoffer skal indføres gennem de fødevarer vi spiser.

De vigtige næringsstoffer som kroppen kræver, er vitaminer, mineraler, essentielle fedtsyrer og essentielle aminosyrer. Derudover kræver kroppen naturligvis både vand og ilt, for at kunne opretholde livet. De to sidstnævnte er dog ofte ikke nævnt, når vi taler om essentielle næringsstoffer. Essentielle næringsstoffer er stoffer der beriger kroppen, ved at opbygge og reparere væv, der giver både energi, varme og regulerer stofskiftet. Hvis blot én af disse vigtige næringsstoffer mangler, vil visse funktioner i kroppen blive forringet, indtil de til sidst helt stopper med at fungere. I starten kan det være svært at få øje på symptomerne, men hvis kroppen over en længere periode ikke få de vigtige næringsstoffer, vil symptomerne helt klart blive mere synlige.

På grund vores dårlige livsstil med mangel på sund mad og motion, stiger antallet af personer der er fejlernæret. Med masser af junk food, fastfood, mad med højt fedt- og saltindhold, forarbejdede fødevarer og for meget sukker, går det den forkerte vej for mange danskere. Fødevarer der har et højt indhold af fedt og sukker, indeholder nemlig ikke ​​de essentielle næringsstoffer, som kroppen har brug for. Dette har ført til en stigning af diverse sygdomme, som fedme, diabetes, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal og hjerte- karsygdomme. (1) (2) (3)

Naturlige og økologiske fødevarer, såsom frugt, grøntsager, fuldkorn, nødder og magert protein er alle fremragende kilder til de essentielle næringsstoffer, og bør indtages på daglig basis som et led i en afbalanceret kost. Hvis du er bekymret for din kost, eller gerne vil vide om du har nogle ernæringsmæssige mangler, kan du kontakte din læge, en kostvejleder eller en ernæringsekspert. De kan vejlede og lave kostplaner, så du kan leve et langt og sundt liv.

Symptomer på vitamin- og mineralmangel

Biotin: Øjenbetændelse, hårtab, tab af muskel kontrol, søvnløshed, muskelsvaghed

Calcium: Svage negle, kramper, vrangforestillinger, depression, søvnløshed, irritabilitet, knogleskørhed, hjertebanken, tandproblemer

Chrom:  Træthed, glucose intollerant, prædiabetes

Kobber: Anæmi, skader på blodårer, depression, diarré, træthed, skrøbelige knogler, hårtab

Essentielle fedtsyrer: Diarré, tør hud og hår, hårtab, immun svækkelse, infertilitet, dårlig sårheling, acne, eksem, galdesten, nedsat funktion af leveren.

Folinsyre:  Anæmi, apati, diarré, træthed, hovedpine, søvnløshed, appetitløshed, åndenød, svaghed

Jod:  Træthed, vægtøgning

Jern:  Anæmi, skøre negle, forvirring, forstoppelse, depression, svimmelhed, træthed, hovedpine, betændt tunge, mund læsioner

Magnesium: Angst, forvirring, hjerteanfald, hyperaktivitet, søvnløshed, nervøsitet, muskel irritation, rastløshed, svaghed

Mangan:  Åreforkalkning, svimmelhed, forhøjet kolesterol, glucose intolerance, tab af hørelse, tab af muskelmasse, ringen for ørerne

Niacin:  Dårlig ånde, dårlig sårheling, forvirring, depression, diarré, følelsesmæssig ustabilitet, træthed, irritabilitet, appetitløshed, nedsat hukommelse, muskelsvaghed, kvalme, hududslæt og betændelse.

Pantothensyre (B5):  Mavesmerter, brændende fødder, depression, eksem, træthed, hårtab, dårlig immunsystem, søvnløshed, irritabilitet, lavt blodtryk, muskelkramper, kvalme, dårlig koordinering

Kalium:  Acne, forstoppelse, depression, ødem, overdrevent vandforbrug, træthed, glucose intolerance, højt kolesteroltal, søvnløshed, mental svækkelse, muskelsvaghed, nervøsitet, dårlige reflekser

Pyridoxin (B6):  Acne, anæmi, gigt, øjenbetændelse, depression, svimmelhed, fedtet hud, træthed, nedsat sårheling, irritabilitet, appetitløshed, hårtab, mundlæsioner, kvalme

Riboflavin:  Sløret syn, grå stær, depression, svimmelhed, hårtab, betændte øjne, mund læsioner, nervøsitet, neurologiske symptomer (følelsesløshed, tab af følelse, "elektriske stød" fornemmelser), krampeanfald. lysfølsomhed, søvnighed, svaghed

Selen:  Højt kolesteroltal, øget forekomst af kræft, manglende evne til at udskille tilstrækkelige mængder af fordøjelsesenzymer, immun svækkelse, nedsat leverfunktion

Thiamin:  Forvirring, forstoppelse, fordøjelsesproblemer, irritabilitet, appetitløshed, hukommelsestab, nervøsitet, følelsesløshed i hænder og fødder, smerte følsomhed, dårlig koordination

Vitamin A: Acne, tørt hår, træthed, vækst svækkelse, søvnløshed, hyperkeratose (fortykkelse og ruhed af huden), immun svækkelse, natteblindhed, vægttab

Vitamin B-12:  Anæmi, forstoppelse, depression, svimmelhed, træthed, tarmforstyrrelser, hovedpine, irritabilitet, lav mavesyre, mentale forstyrrelser, humørsvingninger, læsioner i munden, følelsesløshed

Vitamin C 20:  Betændt eller blødende tandkød, depression, får let blå mærker, nedsat sårheling, irritabilitet, ledsmerter, løse tænder, utilpashed, træthed.

Vitamin D 62: Brændende fornemmelse i munden, diarré, søvnløshed, nærsynethed, nervøsitet, knogleskørhed, sveder i hovedbunden

Vitamin E 23: Gangforstyrrelser, dårlige reflekser, tab af orienteringsevne, for få røde blodlegemer

Vitamin K: Blødersygdomme

Zink: Acne, søvnløshed, apati, skøre negle, forsinket seksuel modenhed, depression, diarré, eksem, træthed, vækst svækkelse, hårtab, højt kolesteroltal, immun svækkelse, impotens, irritabilitet, sløvhed, appetitløshed, tab af smagssans, lavt mavesyre, mandlig infertilitet, hukommelsessvækkelse, natteblindhed, paranoia, hvide pletter på negle, dårlig sårheling.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab