FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvorfor er Protein vigtigt for kroppen?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-14 14:46:36

Hvad er proteiner? Proteiner er forbindelser, der består af carbon, hydrogen, oxygen og nitrogen. Ordet "protein" refererer til en type molekyle i fødevarer, der kan opdeles i aminosyrer, der er bundet med en peptidbinding. For os almindelige mennesker siger ovenstående måske ikke ret meget, men vi ved at proteiner findes i forskellige fødevarer som kød, æg, sojaprodukter, mejeriprodukter, frø, nødder, kerner, bønner og forskellige bælgfrugter.

Kvinde spiser steak

De fleste af os ved godt at protein er en nødvendighed for kroppen, og det derfor skal være en del af vores daglige kost.

De fleste ved også, at proteiner hjælper med at opbygge muskler i kroppen, men det er nok de færreste der ved, hvor vigtigt protein i virkeligheden er for os.

Protein er ekstrem vigtig for kroppen. Ikke kun som en fødekilde, men som en del af kroppens struktur og funktion. Proteiner udgør ca. 15% af vores kropsmasse. Muskler, ledbånd, sener, brusk, hud, hår, knogler og negle består hovedsagligt af protein, og udgør selvsagt en vigtig struktur i kroppen. Derudover kommer hæmoglobin, antistoffer, hormoner og enzymer, som også består af proteiner. Fordi så mange vitale kropsfunktioner har brug for protein, er det pludselig åbenlyst, hvorfor protein bør være en vigtig del af vores daglige kost.

Proteiner har hele seks forskellige funktionelle roller i kroppen. Strukturelt protein, udgør rammerne af kroppen gennem muskler, knogler, ledbånd, sener, hår, hud og negle. Proteiner regulerer de fysiologiske processer i kroppen, som vækst, udvikling og stofskifte. Neurotransmittere er proteiner, som reagerer på og styrer nervesystemet. De forskellige hormoner i kroppen er også proteiner, f.eks. insulin, som regulerer niveauet af glucose i blodet. Myosin og actin, som er de to primære muskelfibre vi har, bliver begge fremstillet af protein. Proteiner beskytter også kroppen mod fremmede stoffer, og er derfor en vigtig del af vores immunsystem. Antistoffer som kroppen danner er også protein. Protein transporterer vigtige næringsstoffer gennem hele kroppen, og transporterer også oxygen rundt i blodbanerne. Derudover regulerer proteiner biokemiske reaktioner i kroppen som vores fordøjelse, og fremskynder andre kemiske reaktioner i kroppen. (1)

Proteiner består af aminosyrer. Aminosyrer er grundlaget for alle livsprocesser, og er absolut en nødvendighed for funktionen af vores stofskifte. Aminosyrernes vigtigste opgaver er optimal transport og opbevaring af alle næringsstoffer (vand, fedt, kulhydrater, proteiner, mineraler og vitaminer). Har man ikke alle de essentielle aminosyrer i kroppen, kan det blandt føre til fedme, høj kolesterol, diabetes, hårtab, søvnløshed, rynkedannelse, gigt med mere. (2

Der findes 20 forskellige aminosyrer, hvoraf 10 er essentielle. Det betyder at kroppen ikke selv kan producere de 10 aminosyrer, eller ihvertfald ikke i tilstrækkelige mængder. De essentielle aminosyrer skal derfor komme fra de fødevarer vi indtager. Når kroppen har alle 20 aminosyrer tilstede, kan alle de nødvendige proteiner i kroppen produceres. Hvis du har mangel på protein i kroppen, som oftes ses hos vegetarer, kan symptomerne være som følger:

  • Træthed
  • Svaghed
  • Mangel på muskelmasse
  • Manglende evne til at komme sig over diverse skader
  • Hårtab

I en normal afbalanceret kost, indtager langt de fleste mennesker automatisk den mængde protein kroppen har behov for. Man skal dog tænke over, at den protein der er i kroppen bliver hele tiden nedbrudt, og skal derfor erstattes af nye proteiner. Proteiner har derudover brug for det rette brændstof, for at kunne udføre funktionerne korrekt. Brændstof til proteinerne leveres fra de kulhydrater og fedt, vi indtager gennem kosten. Produktionen af ​​aminosyrer er også afhængige af andre næringsstoffer især B-vitaminer og zink. Det er derfor vigtigt at man indtager fødevarer af høj kvalitet. Komplette proteiner findes i kød, fjerkræ, æg, fisk, mælke- og mejeriprodukter, og indeholder alle de essentielle aminosyrer, som kroppen har behov for. Ufuldstændige proteiner, som f.eks findes i ris og bønner, mangler en eller flere af de essentielle aminosyrer. Den anbefalede daglige mængde kalorier der bør komme fra protein, er ca. 35% af den daglige kost. Hvis man dyrker sport, er den anbefalede mængde højere, og jo mere man træner, jo mere protein har kroppen behov for. Det anbefales at indtage 0,8 gram protein dagligt, for hvert kilo du vejer. 

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab