FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sunde Snacks kan hjælpe dig til et vægttab

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-26 12:59:38

Sunde snacks kan hjælpe dig til et succesfuldt vægttab, men der er både fordele og ulemper. Den gode nyhed er, at hvis du spiser noget hver tredje time, holder du både sulten fra døren og du øger din forbrænding. Den dårlige nyhed er, at langt de fleste af os ikke tager de kalorier væk fra hovedmåltiderne, som vi indtager ved mellemmåltiderne. Det betyder så, at vi bare spiser endnu flere kalorier i løbet af dagen.

De traditionelle snacks har ofte et højt indhold af salt, sukker og fedt. Sukker er din værste fjende. og det er som regel masser af, i de hurtige og nemme snacks man kan trække i automaterne, eller købe i kiosken eller på tankstationen. Disse typer af snacks er hverken gode eller sunde for kroppen, og de hjælper dig ikke med et vægttab. Protein giver dig en god mæthedsfornemmelse i længere tid, og fibrene fra kulhydraterne tager længere tid for kroppen at fordøje, og holder dig derfor også mæt i længere tid. Vælg kulhydrater med resistent stivelse hvis muligt.

Kvinde der spiser sundt

Nogle personer har svært ved at spise den korrekte portionsstørrelse ved mellemmåltiderne. De tager lige en sund sandwich, men spiser så også lige et æble og drikker måske et glas mælk. Mellemmåltidet er så pludselig lavet om til et regulært hovedmåltid. Hvis ikke man kan administrere sine snacks, er det faktisk bedre at holde sig til de tre sunde hovedmåltider.

Hvis du gerne vil spise mellemmåltider, bliver du nødt til at planlægge måltiderne på forhånd. Gode og sunde snacks kunne for eksempel være:

  • Et æble og en lille håndfuld mandler
  • Fuldkornskiks med fedtfattig ost
  • Selleri stave med fedtfattig hytteost
  • Fedtfattig hytteost med blåbær
  • Gulerødder med græsk yoghurt
  • Lille salat med kyllingebryst
  • Fuldkornsbolle med fedtfattigt pålæg
  • En figenstang og et æble
  • En Raw-bar
  • Grøntsagsstave med hummus dip
  • En halv avocado med fedtfattig hytteost

Medbring altid dine sunde snacks når du tager på arbejde, eller er væk fra hjemmet i en længere periode. På den måde bliver du ikke fristet af alle de nemme og hurtige tilgængelige snacks. Hvis du skal på shopping en halv dag, kan en proteinbar eller rawbar være et godt alternativ til, hvad du ellers har adgang til. Du skal dog læse varedeklarationen nøje igennem, inden du køber en protein- eller rawbar, så du ikke indtager for mange kalorier. Nogle af dem har også et meget højt indhold af fedt og sukker. 

Det er utrolig vigtigt, at du tænker over de drikkevarer du får i løbet af dagen. Mange af dem indeholder rigtig mange kalorier, og du spiser ikke mindre af den grund, fordi de ikke giver dig en mæthedsfornemmelse. Sort kaffe og vand indeholder ikke nogen kalorier, men det gør sodavand, juice, cappuccino, saftevand, cafe mokka, latte osv. Mange glemmer at tælle kalorierne fra drikkevarerne, fordi det jo ikke er mad. Problemet er bare, at det jo feder på nøjagtig samme måde. Nu tror du måske den hellige grav er velforvaret, fordi du kun drikker light sodavand, men det er den så ikke. De indeholder nemlig en stor mængde natrium og sødemidler (kemikalier), som giver dig en meget større sultfornemmelse, ødelægger dine tænder, og mange andre dårlige ting. De kemikalier som findes i light- eller zero sodavand, bliver lagret i dine fedtceller (for at beskytte kroppens raske celler). Det gør dine fedtceller større, og samtidig sværere for kroppen at nedbryde. Hold dig væk fra lightsodavand. Hvis du en sjælden gang imellem drikker en sodavand, er det bedre at drikke dem der indeholder sukker i stedet for kemikalier.

Sunde snacks kan være et godt boost til dit vægttab, men vælg dem med omtanke. Sunde snacks behøver ikke være kedelige. Du kan finde masser af inspiration til sunde snacks på nettet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred