FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Sandheden om kunstige sødestoffer | Gør de dig fed?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-02 13:37:26

De fleste af os, ved godt at sukker ikke er sundt, så derfor prøver vi at undgå det – specielt når vi gerne vil tabe os. Problemet er bare, at vi har vænnet vores smagsløg til den søde smag, og ønsker derfor ikke, at leve vores liv helt uden. Producenterne har derfor fremstillet forskellig kunstige kemikalier, der efterligner smagen af sukker. Disse kemikalier stimulerer den søde smagsreceptor på tungen, og giver os en tilfredsstillende nydelse, på samme måde som sukker ville have gjort.

Kemikalier indeholder som regel ingen kalorier, og vi tror derfor ikke de gør skade på vores fedtforbrændingsevne. Disse kemikalier er kendt som "kunstige" sødestoffer - i modsætning til "de naturlige" sødestoffer som sukker, rørsukker og honning.

Diet Cola med aspartam

Kunstige sødestoffer er altid meget sødere i forhold til naturlige sødestoffer. De tilsættes som oftest produkter der markedsføres som vægttabsprodukter, fedtforbrændingsprodukter eller muskelopbyggende produkter. Umiddelbart giver det god mening, fordi de ikke indeholder ret mange kalorier, hvis de overhovedet indeholder nogen.

På trods af øget anvendelse af disse kalorielette sødemidler i vores fødevarer, er fedmeepidemien i Danmark et voksende problem. Forskningen omkring kunstige sødestoffer, deler vandene (oftest fordi forskningen af disse kunstige sødemidler bliver betalt af producenterne), og anvendelsen af disse kemikalier er yderst kontroversiel. 

Hvad er så sandheden omkring kunstige sødestoffer, og hvordan påvirker de vores appetit, vægt og risiko for fedmerelaterede sygdomme?

Typer af kunstige sødemidler

Der findes mange forskellige typer af kunstige sødemidler, hvor den kemiske struktur varierer mellem dem. Fælles for dem alle er, at de er utrolig effektive til at stimulere smagsreceptorer på tungen, og at de er hundredvis gange sødere end sukker, hvis vi tager dem gram for gram.

Nogle af de kunstige sødemidler, såsom aspartam, indeholder faktisk kalorier. Disse kalorier bliver dog fuldstændig overflødige, fordi der skal anvendes så lille en mængde af det. 

Liste over typer af kunstige sødestoffer, og hvor søde de er i forhold til sukker:

Kunstig sødestofSødere end sukkerSælges også unde navne som
Acesulfame-K X 200 Sunett, Sweet One
Aspartame X 180 Nutrasweet, Equal, Amino Sweet
Neotame X 7000  
Saccharin X 300 Sweet’N Low, Sweet Twin, Sugar Twin
Sucralose X 600 Splenda

Der findes andre kalorielette sødestoffer, der er lavet af naturlige sødestoffer, og kan derfor ikke betragtes som kunstige. Disse indbefatter stevia og sukkeralkoholer som xylitol, erythritol, sorbitol og mannitol. Sukkeralkoholer har lignende sødme som sukker, men indeholder mindre end halvt så mange kalorier.

Kunstige sødemidlers indvirkning på din appetit

Dyr og mennesker, spiser ikke bare altid for kun at tilfredsstille deres energibehov. Nogle gange søger vi efter en bestemt "belønning", en følelse vi får fra visse fødevarer. (1) (2)

Naturligt sukkersødede fødevarer får hjernen til at frigive visse kemikalier og hormoner, som vi kan kalde "mad belønningen". Det gør at vi føler os godt tilpas og ikke mindst tilfredse, efter vi har indtaget sukkerholdige fødevarer eller drikke. (3)

Selvom kunstige sødestoffer giver os den søde smag, mener langt de fleste forskere, at det manglende kalorieindtag forhindrer aktivering af "mad belønningens" reaktionsvej. Det kan meget vel være grunden til, at kunstige sødestoffer er forbundet med øget appetit, og trang til fed mad og sukkerholdige fødevarer. En undersøgelse har vist, at når man f.eks. spiser fødevarer sødet med aspartam, registrerer hjernen ikke kunstige sødestoffer som havende nogen form for mættende effekt. Det betyder at appetit regulatoren i hjernen, ikke sender signaler om mæthedsfornemmelse, som naturligvis fører til overspisning. (4)

Kunstige sødemidler fører til sukkertrang

Kunstige sødemidler fører ofte til en endnu højere trang til sukker og sukkerafhængighed. Dette er faktisk ret logisk, set i lyset af, at smagspræferencer hos mennesker opstår ved gentagen eksponering. Forskningen har vist, at en reduktion af salt og fedt over flere uger, automatisk fører til mindre trang til salt og fedt. Det er ikke anderledes, når det kommer til sukker. Selvom du begynder at spise og drikke produkter der er sukkerfri, er sukkeret erstattet af kunstige sødemidler, som stadig giver den samme smagseffekt. Faktum er, at jo flere søde føde- og drikkevarer vi indtager, jo mere har vi lyst til dem. (5)

Kunstige sødemidler, gør os afhængige af den søde smag, og øger generelt vores trang til fødevarer med naturligt sukker. (6)

Kunstige sødemidlers effekt på vores kropsvægt

Flere undersøgelser har vist, at personer der drak kunstigt sødede drikkevarer dagligt over en længere periode, tog på i vægt fremfor det ønskede vægttab. Det var vel og mærket personer, der ikke normalt drak sodavand med naturligt sukker.

Det betyder selvfølgelig, at man bare skal drikke løs af sodavand og saftevand med sukker. Vi kan hurtigt blive enige om, at sukker ikke gør noget godt for kroppen, men at erstatte det med kemikalier er absolut heller ikke godt. (7)

Kunstige sødemidler og stofskiftet

At spise eller drikke produkter med kunstige sødestoffer, handler om meget mere end bare vægten. Flere studier har forbundet kunstige sødestoffer med nedsat eller ødelagt stofskifte og metabolisk syndrom. Det kan føre til type 2- diabetes og andre hjertesygdomme.

En nylig undersøgelse viste, at indtagelse af sodavand og energidrikke med kunstige sødestoffer, øger risikoen for type 2-diabetes med 121%, og risikoen for metabolisk syndrom med 34%. (8)

Dette understøttes af en nylig højprofileret undersøgelse om kunstige sødestoffer, der viste, at de forårsagede en afbrydelse i tarmens bakterielle miljø, og induceret glukose intolerance både hos rotter og mennesker. Det fleste ved hvor vigtig vores tarmflora er for vores sundhed. (9)

Uanset om kunstige sødestoffer forårsager problemer, ved at forstyrre vores vigtige tarmbakterier, afventer vi yderligere undersøgelser omkring de kemikalier de indeholder. Med de undersøgelser der allerede er foretaget, er der dog god grund til bekymring. 

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred