FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Kulhydrater med resistent stivelse for vægttab!

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-03 11:35:24

Resistent stivelse er den sunde form for stivelse, fordi den ikke er blevet fuld nedbrudt og absorberet i kroppen. Det betyder, at man kan opnå unikke sundhedsmæssige fordele, når man spiser kulhydrater med resistent stivelse. For at få det bedste ud af resistent stivelse, skal man vælge de uforarbejdede fuldkornskilder, som findes i frugt, grøntsager, quinoa, bønner, havregryn, bælgfrugter osv.

Hvad gør en stivelse resistent?

Alle former for stivelse består af to forskellige typer af Polysakkarider: amylose og amylopektin.

Amylopektin er stærkt forgrenet, og efterlader derfor en større overflade, der er til rådighed for fordøjelsen. Det optages hurtigt i kroppen, og giver derfor en stor stigning i blodsukkeret, med efterfølgende stigning af insulinniveauet i kroppen. Med andre ord, giver det kroppen et “Sugar rush”.

Resistent stivelse kulhydratholdige fødevarer

Amylose er derimod en lige kæde, der begrænser mængden af det ​​overfladeareal, der er til rådighed for fordøjelsen. Fødevarer med et højt indhold af amylose, fordøjes derfor meget langsommere. Det betyder, at man får en bedre mæthedsfornemmelse, og blodsukkeret og insulinniveauet bliver ikke påvirket på samme måde. (1)

De fleste former for stivelse bliver nedbrudt af enzymer i tyndtarmen. Her bliver de omdannet til sukker, som derefter optages i blodet. Resistent stivelse bliver derimod ikke fuldt absorberet i tyndtarmen. Den finder vej indtil tyktarmen, hvor tarmbakterier gærer den. Derfor optages det meget langsommere i kroppen. (2) (3)

Hvad resistent stivelse gør for kroppen

Resistent stivelse spiller en vigtig rolle for vores krop. Her er nogle af fordelene ved, at spise resistent stivelse: (4) (5) (6) (7) (8)

  • Stimulerer blodgennemstrømningen til vores tyktarm, og holder den sund og rask
  • Øger optagelsen af næringsstoffer
  • Hæmmer væksten af patogene bakterier
  • Hjælper os med, at absorbere vigtige mineraler
  • Forhindrer kroppen i, at optage kræftfremkaldende og giftige stoffer

Resistent stivelse gør kroppen sund og slank

Forarbejdede fødevarer og simpel stivelse giver mindre energi til kroppen, i forhold til uforarbejdede fødevarer med resistent stivelse. Fødevarerne kan sagtens indeholde det samme antal kalorier, men vi optager langt færre kalorier fra fødevarer med resistent stivelse. Set i lyset af, at de mætter mere, får os til at spise mindre, og vi ovenikøbet optager færre kalorier, er det i den grad en win win situation.

Fordi resistent stivelse ikke bliver fuldt fordøjet i kroppen, optager vi kun 200 kalorier pr. 100 gram. Hvis vi så kigger på de simple kulhydrater, optager vi 400 kalorier pr. 100 gram. Fødevarer med resistent stivelse gør dig mæt, men på ingen måde tyk.

Andre fordele ved resistent stivelse

Resistent stivelse kan hjælpe med, at sænke kolesterol i blodet, og fedt i kroppen. Resistent stivelse øger mængden af kropsfedt, der bliver udnyttet til energi for kroppen. Resistent stivelse giver en meget bedre mæthedsfornemmelse, som betyder vi spiser mindre, og optager langt færre kalorier i kroppen. Resistent stivelse er meget bedre for diabetikere, fordi det ikke får blodsukkeret til at stige. (9)

Resistent stivelse forbedre fordøjelsen. Disse fødevarer kan afhjælpe irritabel tyktarm, og problemer med forstoppelse. De medvirker til, at forhindre udvikling af unormale bakterieceller i tyktarmen, og øger optagelsen af mineraler i kroppen, og speciel optagelse af calcium.

Hvilke fødevarer skal du så spise?

Resistent stivelse findes i vegetabilske fødevarer som:

  • Bønner og bælgfrugter
  • Linser
  • Stivelsesholdige frugter og grøntsager (specielt i bananer)
  • Fuldkornsprodukter
  • Havregryn
  • Nogle typer af kogte og derefter afkølede fødevarer (kartofler, brune ris, perlebyg, fuldkornspasta, quinoa)

Jo længere og varmere stivelse er kogt, jo mindre resistent stivelse indeholder fødevaren. Jo mere "rå" eller "ubehandlet" en fødevare er, jo mere resistent stivelse indeholder de.

Du skal dog ikke bare spise løs af kulhydrater med resistent stivelse. Hvis du spiser mere end 40 gram dagligt, forårsager det fordøjelsesproblemer, og du får oppustet mave.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab