FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Spis Kulhydrater med resistent stivelse for Vægttab

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-03 11:06:35

Vi hører ofte, at man skal holde sig langt væk fra kulhydrater, når man gerne vil have en slank krop. Hemmeligheden er, at hvis du spiser den rigtige form for kulhydrater, er det den bedste måde at beholde en slank krop hele livet igennem. 

Når vi taler om den rigtige form for kulhydrater, mener vi kulhydrater med resistent stivelse. Hundredvis af undersøgelser, foretaget på respekterede universiteter og forskningscentre verden over, har vist at resistent stivelse får dig til at spise mindre, du forbrænder flere kalorier, du føler sig mere energisk og mindre stresset, og får et lavere kolesteroltal.

Kulhydrater med resistent stivelse

Lyder det for godt til at være sandt? Det er det bestemt ikke. Her er otte evidensbaserede grunde til, hvorfor du skal have kulhydraterne tilbage i din kost, hvis du gerne vil have den eftertragtede og slanke krop. (1)

Kulhydrater med resistent stivelse gør dig tynd for livet

En nylig undersøgelse har vist, at de slankeste personer, faktisk også er dem der spiser flest kulhydrater, og de fedeste er dem der spiser færrest kulhydrater. Flere forskere har derfor konkluderet, at dine chancer for at få eller opretholde en slank krop er størst, hvis din kost består af 60% kulhydrater eller 360 gram dagligt.

Hvis du hører til dem, der har lagt de bagte kartofler på hylden, kan du roligt finde dem frem igen, de skal bare spises afkølet. (2)

Kulhydrater med resistent stivelse gør dig mæt

Mange kulhydratholdige fødevarer kan faktisk virke appetitnedsættende. De kan få dig til at føle dig mæt i længere tid, end både protein- og fedtholdige fødevarer. Disse særlige og fantastiske kulhydrater, giver dig en ekstrem mæthedsfornemmelse i lang tid, fordi de fordøjes langsommere end andre typer fødevarer. De udløser en fornemmelse af mæthed i både hjernen og maven. (3)

En nyere forskning fra University of Surrey i England, viser at indtagelse af resistent stivelse i et måltid, fik forsøgspersonerne til at spise 10% færre kalorier dagligt, fordi de følte sig mindre sultne. 200 kalorier mindre dagligt, bliver til mange kilo mindre på kroppen årligt. (4) (5)

Kulhydrater med resistent stivelse bremser din sultfornemmelse

Forskning har vist, at hvis man flytter personer der er på slankekur, der spiser efter low-carb princippet, over på en kostplan der indeholder store mængder fiber og resistent stivelse, sker der noget helt vidunderligt for dem. Deres trang til søde sager og andre fedende fødevarer, forsvinder efter bare to dage.

Kombinationen af en fiberrig kost og resistent stivelse, holder dem mætte i længere tid, og trangen til usunde fødevarer forsvinder. Det sker fordi niveauet af mæthedshormoner stiger, samtidig med at stofskifter får et nyk opad. (6)

Kulhydrater med resistent stivelse kontrollerer blodsukkeret og diabetes

Personer med diabetes, kan holde blodsukkeret i skak, ved at spise den rette blanding af kulhydrater. En undersøgelse har vist, at personer med diabetes der indtager den rette mængde af resistent stivelse, var i stand til at sænke deres blodsukker og insulin efter et måltid med op til 38%. (7)

Man kan ikke bare spise de kulhydrater man har lyst til, og kombinationen skal også være korrekt, så det ikke forårsager en stigning i blodsukkeret. F.eks. brune ris kombineret med bønner, majs eller andre fødevarer med høje mængder af resistent stivelse, holder blodsukkeret mere afbalanceret end en low-carb kostplan.

Kulhydrater med resistent stivelse sætter stofskiftet op

Kulhydrater med resistent stivelse sætter stofskiftet i vejret, samtidig med at kroppens andre naturlig fedtforbrændingssystemer gå op i gear. Når kulhydrater med resistent stivelse bevæger sig gennem dit fordøjelsessystem, frigives fedtsyrer, der fremmer fedtforbrændingen, specielt på og omkring maven. (8)

Disse fantastiske fedtsyrer, bidrager til at bevare din muskelmasse, og tabe mavefedt hurtigere.

Kulhydrater med resistent stivelse smelter mavefedtet af

Når du spiser kulhydrater med resistent stivelse, taber du dit mavefedt hurtigere, end ved indtagelse af andre fødevarer med samme antal kalorier.

Da forskerne fodrede rotter over en længere periode med en kost rig på resistent stivelse, steg aktiviteten af fedtforbrændingsenzymer, samtidig med at aktiviteten af fedtlagringsenzymer faldt. Med andre ord, blev meget færre kalorier lagret som fedt på maven. (9) (10)

Kulhydrater med resistent stivelse giver dig en større tilfredshedsfornemmelse

Kulhydrater med resistent stivelse, giver dig en længere tilfredshedsfornemmelse end alle andre fødevare. Det sker på baggrund af de hormoner der frigives i tarmene under fordøjelsen, som sender signaler til hjernen om at du er mæt.

Ved at øge dit forbrug af resistent stivelse, vil du minimere din sultfornemmelse og trangen til usunde fødevarer.

Når du spiser kulhydrater, får du det godt indeni

Hvis man er på low-carb slankekur, føler man virkelig der bliver taget noget fra en, og trangen til det bliver endnu større. De slankekure der udelukker en hel fødevaregruppe, giver ikke succes på den lange bane. Hvorfor skal man føle sig frarøvet madvarer man elsker, når der er et alternativ? Hvis du spiser de rigtige kulhydrater, hjælper de dig til at tabe både kropsvægt og kropsfedt, og du får det godt med dig selv både udenpå og indeni.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab