FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Vigtige mellemmåltider - Sunde snacks

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-06 14:24:37

Sunde snacks er et af de områder, hvor man gang på gang lover sig selv, at nu skal man kun spise sunde ting. Det viser sig dog ofte, at være sværere end som så. Hvis du har en meget travl hverdag, er det specielt vigtigt, at du spiser sunde hovedmåltider. Når man har travlt og er stresset, ender mellemmåltiderne ofte med, at blive de hurtige ting som chips, kager, chokolade og sodavand, som absolut ikke er sundt.

Sunde snacks/mellemmåltider er en vigtig del af sunde kostvaner, og selvom du er træt og udkørt efter en hård dag på arbejdet, og selvom det er nemt lige at bestille en pizza, eller snuppe en burger med pommes frites, er der altid bedre og nemme alternativer. Selv i en meget hektisk hverdag, bør du forkæle dig selv og din krop, med sunde snacks i stedet for. Sunde fødevarer giver dig meget mere energi til dagens udfordringer, så du gør dig selv en bjørnetjeneste ved, at vælge de usunde lettilgængelige fødevarer.

Kvinde der holder skål med sund salat

Snacks er blevet en vigtig del i mange menneskers liv, da de fleste bliver sultne imellem hovedmåltiderne. Netop derfor er det vigtigt, at tænke over hvad det er man putter i munden. En snack skal være noget, der er lækkert, og forholdsvist nemt at lave.

Der findes mange sunde og velsmagende snacks, så der er altid noget for enhver smag.

Frugt er selvfølgelig et rigtig godt alternativ, men mange føler, at de hurtigt bliver sultne igen, efter at have spist et æble. Du kan for eksempel smøre dig en sund sandwich. Der findes mange sunde fuldkornsboller med et lavt indhold af fedt, og med et højt fiberindhold. Du kan købe dem i de fleste supermarkeder. Put tomat, agurk, løg og evt. salat i bollen, sammen med det pålæg du godt kan lide. Det mætter meget, og er ikke et usundt mellemmåltid. Dog skal man være opmærksom på, at en sandwich som denne, indeholder ca. 200 kalorier. Andre alternativer kunne være groft pitabrød med hummus, tun og grøntsager, eller fajitawrap med grøntsager, og kylling. Forsøg så vidt det er muligt, at styre udenom mellemmåltider med mange kulhydrater. Udover at disse sunde snacks mætter meget, tanker det også kroppen op med energi. Fedt og kulhydrater dræner kroppen for energi, og du er derfor mere tilbøjelig til, at snuppe et stykke chokolade, slik eller kage, for at få energiniveauet kortvarigt op i gear igen.

Børn kan også godt lide farverige fødevarer. En fuldkornsbolle eller sandwich er som regel et hit, udover også at være et godt valg, når de kommer sultne hjem fra børnehaven eller skolen. Mange forældre har tendens til, at stikke dem en yoghurt eller lignende, som har et alt for højt sukkerindhold. Det tager kun et par minutter at lave en sund sandwich, så der er ingen undskyldning.

Tips til Snacks

Når du handler ind efter sunde snacks, er det vigtigt du læser varedeklarationen. Du skal styre udenom fødevarer med for mange kulhydrater. Bare fordi et produkt er økologisk og uden tilsætningsstoffer, er det ikke ens betydende med, at det også er sundt. Juice er et godt eksempel på dette. Ren økologisk juice med pressede appelsiner indeholder masser af sukker, og selv med fedtfattige fødevarer skal man være påpasselig. Producenterne har ofte erstattet fedt med sukker, for at kompensere for den manglende smag fra fedt. En myslibar eller energibar kan være et godt alternativ, men læs varedeklarationen først.

Det er en god ting at sikre, at du altid har sunde snacks let tilgængelige. På den måde bliver du ikke fristet af de usunde ting. Ha altid frugt eller nødder med i tasken. Bagte chips med en fedtfattig yoghurtdip, er slet ikke en tosset ide, og kan sagtens erstatte tortilla chips med salsa. Is kan erstattes med fedtfattig frossen yoghurt. Hvis dine hovedmåltider er sunde, ødelægger du den sunde livsstil, hvis du spiser usunde snacks i løbet af dagen.  

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred