FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Fitness og motion for folk over 65 år

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 19:12:51

Fitness centrene bliver i højere og højere grad rettet imod den ældre befolkningsgruppe. Flere og flere ældre personer, har opdaget de mange fordele ved at holde sig i form. De personlige trænere er også blevet bedre til at vejlede de ældre omkring træning, når man tager medicin, eller hvis man har nogle små skavanker.

En del af den ældre befolkningsgruppe der starter i et Fitness Center, gør det fordi de ønsker at tabe sig, men langt flere træner for at opbygge deres muskler, så de bliver bedre rustet til hverdagens udfordringer. Mange af de ældre er bange for faldulykker, og når man er i god fysisk form reducerer man risikoen for disse ulykker.

Ældre par på deres cykler

Hvordan kommer man i gang med træningen så sent?

Hvis man i en alder af 65 år og opefter, ønsker at træne i et fitness center, er der nogle ting man skal være særlig opmærksom på. Hvis man har haft et stillesiddende arbejde i 40 år, og derudover ikke har dyrket motion, skal kroppen langsomt vænnes til fysisk aktivitet. Hvis man starter for hårdt op, render man let ind i skader, som kan afholde en fra at fortsætte den nye sunde livsstil.

Start med moderat motion, som en 10 minutters rask gåtur på løbebåndet/cross-træneren, eller en lille cykeltur på kondicyklen.

I opstartsfasen er det vigtigt med fokus på styrke og balance. En personlig træner kan udarbejde et program til styrketræning i maskinerne, og vise dig hvordan, du opbygger din balance ved at bruge en swiss-ball. Du skal ikke starte op med at bruge håndvægte eller andre løse vægte, før du har opbygget noget styrke og fleksibilitet i dine skuldre og hofter. Glem ikke udstrækningen når du er færdig med at træne. Det gør din krop mere fleksibel.

Når du har trænet i en længere periode, kan du evt. melde dig til nogle af holdaktiviteterne som spinning eller Body-Pump. Spinning styrker dit hjerte, mens Body-Pump opbygger alle dine muskelgrupper.

Fordelene ved træning

Flere undersøgelser viser, at ældre bliver markant stærkere, og kan klare mange flere af hverdagens opgaver, når de dyrker regelmæssig fitness. Både deres kondition, fysik og livskvalitet bliver øget væsentligt. De kan gå på trapper uden at blive forpustede, og selv bukke sig ned for at binde deres snørebånd.

Det sociale i et fitness center er en kæmpe sidegevinst for mange ældre, der måske føler sig lidt ensomme i hverdagen. Du møder en masse mennesker i din aldersgruppe, og det gør det sikkert mere interessant for dig at møde ind i fitness centret hver dag. Mange centre tilbyder gratis morgenmad eller kaffe, hvor de ældre tit opretter deres helt egen kaffeklub.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel