FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Leptin hormon kontrollerer din fedtforbrænding

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-14 15:01:10

Vidste du, at der er et enkelt hormon i kroppen, der stort set kontrollerer din evne til at forbrænde fedt? Med andre ord, styrer dette hormon også dit vægttab. Hvis du får dette hormon til at arbejde for dig, har du let ved at tabe både fedt og overflødige kilo på kroppen. Hvis hormonet arbejder imod dig, bliver det stort set umuligt for dig at opnå et vægttab.

Hormonet jeg taler om, er leptin. Den dårlige nyhed er, at næsten alle der forsøger at tabe sig sænker ubevidst deres leptinniveau i kroppen. Lave leptinniveauer gør det næsten til en umulig opgave at opnå succes med et vægttab. Vi kigger på hvorfor og hvordan leptin begrænser dit fedttab, og hvordan du rent faktisk kan øge dit leptinniveau, samtidig med at du forsøger at smide de uønskede kilo på kroppen.

Fedtforbrænding på mave

Kroppen er afhængig af disse to ting for at den kan forbrænde fedt effektivt:

  • Høje niveauer af leptin
  • Følsomme leptin receptorer

Den dårlige nyhed kommer her. Hver gang du går på slankekur eller reducerer dit kalorieindtag, styrtdykker dine leptinniveauer. Det betyder at din fedtforbrænding bliver drastisk reduceret.

Hvorfor? Fordi leptins vigtigste funktion er at beskytte kroppen mod sult. Når du reducerer dit kalorieindtag, tror kroppen du er inde i en sultperiode. Det er grunden til at kropsfedt bliver lagret på kroppen, for at sikre dig overlevelse. Kropsfedt giver både energi og varme til kroppen, og bliver derfor anset som en vigtig ressource hvis maden pludselig er en mangelvare. (1)

Kroppen er naturligvis ikke klar over dine drømme om en slank krop, når du bevidst vælger at gå på slankekur. Med andre ord, når du reducerer dit kalorieindtag bliver der sendt faresignaler til hjernen. Resultatet heraf er faldende leptinniveauer og reduceret fedtforbrænding. Det absolut modsatte af hvad du håbede på at opnå.

Forskningen har vist, at dine leptinniveauer falder med op til 50% efter 7 dage med reduceret kalorieindtag. Det betyder med andre ord, at din fedtforbrænding også falder med 50%. Disse tal forværres, jo længere du er på slankekur. (2)

Det bliver værre endnu. Fordi kroppen lagrer kropsfedt som et aktiv mod overlevelse, bliver det endnu sværere at komme af med de overflødige kilo og uønsket kropsfedt. Jo mere du taber dig, jo flere faresignaler bliver der sendt til hjernen, og jo mere bliver der lukket af for din fedtforbrænding. Derfor ender du altid på et plateau, hvor du bare ikke taber dig mere.

Det er desværre kun halvdelen af problemet. Rigtig mange overvægtige personer lider af leptin resistens. Det gør de på grund af flere år med for meget fedt på kroppen, og deres indtagelse af usunde forarbejdede fødevarer. Leptin resistens betyder, at selv ved høje niveauer af leptin, er hjernen ikke længere i stand til at signalere fedtforbrænding til kroppen og simulere et vægttab. Leptin resistens stimulerer også appetitten, og det får dig automatisk til at spise mere. (3) (4)

Faktorer der bidrager til leptin resistens. Som med alle andre hormoner, er leptin resistens et komplekst problem, som kan have forskellige årsager. Faktorer der bidrager til leptin resistens:

  • Indtagelse af meget fruktose (naturlig sukker som findes i frugt, juice, honning og som tilsættes massevis af forskellige fødevarer)
  • Højt stressniveau
  • Indtagelse af mange simple kulhydrater (hvidt brød, pasta, ris, slik, kager osv.)
  • Mangel på søvn (hvis du ikke sover minimum 7-9 timer dagligt)
  • Højt insulinniveau (kommer af indtagelse af for mange usunde fødevarer)
  • Overspisning
  • Manglende motion

Hvordan øger man sit leptinniveau?

Selvom det er et komplekst problem, kan man godt gøre noget selv for at ændre det. Det du kan gøre er følgende:

  • Undgå simpel stivelse, forarbejdede fødevarer, sukker og fruktose (spis komplekse og resistente kulhydrater, magert protein og masser af grøntsager)
  • Spis magert protein og sunde fedtstoffer til morgenmad. Det holder dig mæt i lang tid, og fremmer dit leptinniveau
  • Gå i seng kl. 22 hver aften. Det optimerer din søvn, og bringer balance i dine hormoner
  • Gå en tur uden for hver dag, så du får så meget D-vitamin som muligt. (Kosttilskud er også en mulighed, da vi ikke får meget D-vitamin fra solen i Danmark om vinteren)
  • Stop med at spise snacks dagen lang. Når du konstant spiser (selv i små mængder) sender du leveren på overarbejde, og dine hormoner får ingen pause. Der skal gå 3 timer imellem indtagelse af fødevarer, og du må ikke spise noget 3 timer inden du går i seng. Du må ikke drikke kalorier 4 timer inden sengetid, men gerne vand, kaffe og grøn te uden sukker og mælk
  • Ingen træning i første omgang. Hvis du er leptin resistent, bliver det blot en ekstra belastning for kroppen. Kroppen skal heles først. Gå i gang med træningen efter 4 uger
  • Din træning skal bestå af cardio-træning, intervaltræning og styrketræning.
  • Fjern alle giftstofferne fra dit liv. De stresser din krop som sænker leptinniveauet. Undgå forarbejdede fødevarer, parfumer, sukker, kunstige sødestoffer, parabener, pesticider osv.
  • Spis Omega-3 fedtsyrer. Enten gennem fede fisk, chia frø eller kosttilskud, og undgå Omega-6 fedtsyrer (vegetabilske olier, kornprodukter og rødt kød)
  • Drik 8 glas vand om dagen, så alle affaldsstoffer bliver renset ud af kroppen
  • Begræns din indtagelse af alkohol. Helst skal du helt undgå alkohol

Hvis du følger ovenstående tips, kan du få succes med dit vægttab.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab