FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Mælk er ikke sundt!

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2016-10-20 10:52:55

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi drikker mælk hver dag, så vi får stærke knogler. Men gør vi nu også det? Er mælk nu også sundt for os? Det er da tankevækkende, at man i Asien og Afrika ikke indtager mejeriprodukter, og det så er her i Norden forekomsten af knogleskørhed er højest, og i Afrika og Asien er den lavest. Det er også tankevækkende, at ingen dyr i naturen har behov for mælk, efter endt amning fra moderen. Hvordan får de så stærke knogler?

Mælk hældes i glasVi har dykket ned i diverse studier om mælks indvirkning på kroppen, og hvis du er mælkedrikker, bør du absolut læse med. (1)

Forskere fra Harvad har ikke kunnet finde nogen data, der understøtter påstanden om, at mælk og mejeriprodukter fører til sundere og stærkere knogler, vægttab eller forbedret sundhed generelt. De fandt derimod nogle alvorlige risici knyttet til vores forbrug af mejeriprodukter herunder: (2)

  • Mælk øger risikoen for uren hud og bumser
  • Mælk øger risikoen for visse kræfttyper
  • Mælk øger risikoen for irritabel tyktarm
  • Mælk øger risikoen for bihulebetændelse
  • Mælk øger risikoen for brækkede knogler
  • Mælk øger risikoen for vægtøgning
  • Mælk øger risikoen for forstoppelse
  • Mælk øger risikoen for luft i maven
  • Mælk øger risikoen for diarré
  • Mælk øger risikoen for allergi
  • Mælk øger risikoen for mellemørebetændelse
  • Mælk øger risikoen for eksem
  • Mælk øger risikoen for bihulebetændelse
  • Mælk øger risikoen for oppustet mave

Er mælk naturens perfekte fødevare for os mennesker? Svaret er egentligt meget simpelt… Ja hvis du er en kalv, ellers ikke. Indtagelse af mælk, kan være farligt for dit helbred på mange forskellige punkter.

Mælkeprodukter bør ikke være en del af din daglige kost

Selvom du måske hører til den gruppe, der godt kan tåle at drikke mælk, bør det stadig ikke indgå i dit daglige regime. Mejeriprodukter indeholder nogle meget allergene proteiner såsom kasein. Kasein bliver også anvendt til at fremstille forskellige former for billige osteprodukter og pølser, da det kan binde fedt og vand. Kasein bruges også i forskellige sportspulverdrikke, og proteinpulver. For at gøre ondt værre, er kasein hos de moderne mælkeproducenter genetisk ændret, hvilket skaber en større sandsynlighed for inflammation, autoimmune sygdomme og Type 1-diabetes. (3)

Med ovenstående i tankerne, bør man i den grad begrænse sit indtag af mælk og andre mejeriprodukter, og nej det ændrer ikke noget at købe økologisk mælk. Økologiske køer producerer mælk, der er fuld af hormoner. Disse hormoner er anabolske hormoner, hvilket betyder, at de hjælper dig med at vokse. Det lyder måske meget godt, men ikke al vækst er godt. Du ønsker ikke at give ekstra kræfter til f.eks. kræftceller. Du ønsker ikke at maven eller lårene skal vokse. Du ønsker ikke at vokse på måder, der rent faktisk kan være skadeligt for dig.

Hvis du gerne vil have mejeriprodukter, kan du med fordel spise gede- fåre- og sojaprodukter.

Hvis du er i tvivl om disse påstande, så prøv følgende:

Gør dig selv en tjeneste, og tag en pause fra dine mejeriprodukter i fire uger, og se hvad det gør ved din krop. Har du fået mere energi? Sover du bedre om natten? Er du ikke længere snottet? Forsvinder dine bumser? Døjer du ikke længere med oppustet mave og andre fordøjelsesproblemer? Er dit eksem eller allergi blevet bedre? Det er bare nogle af de ting, du måske mærker forbedringer på, når du stopper med mejeriprodukter. Når de fire uger er gået, kan du prøve at gå tilbage til dine mælkeprodukter, og se hvilken indvirkning det har på din krop.

Sandheden om Mælk

1 Jo færre mejeriprodukter, jo stærkere knogler

De lande (Asien og Afrika) der har det absolut laveste indtag af mælke- og mejeriprodukter fra køer, er også de lande med den laveste forekomst af knogleskørhed.

2 Mælk reducerer ikke knoglefrakturer

Faktum er, at mælk ikke giver dig stærkere knogler. Derimod viser forskningen, at man øger risikoen for knoglebrud med op til 50%, når man dagligt drikker mælk.

3 Calcium giver ikke nødvendigvis stærke knogler

Calcium beskytter slet ikke knoglerne, som mange går rundt og tror. Flere undersøgelser har vist, at calciumtilskud ikke giver nogen fordel, når det kommer til stærkere knogler, men det gør D-vitamin til gengæld. (4)

4 Højt calcium indtag øger risikoen for kræft

Nyerer forskning viser, at et højt indtag af både calcium og mejeriprodukter, øger f.eks. mænds risiko for prostatakræft med 30-50%. Derudover øger indtaget af mejeriprodukter kroppens niveau af insulin-lignende vækstfaktor-1 (IGF-1) – som er kendt for at fremme risikoen for kræft. (5)

5 Calcium fra mælk og andre mejeriprodukter giver ingen fordele

Calcium har helt klart fordele for kroppen, men ikke når de indtages gennem mejeriprodukter. Calciumholdige fødevarer og calciumtilskud kan reducere risikoen for tyktarmskræft.

6 Mange er eller bliver intolerante over for mejeriprodukter

Omkring 75% af verdens befolkning er genetisk ude af stand til, korrekt at fordøje mælk og andre mejeriprodukter fra køer. Dette kaldes også laktose intolerance. Det er der faktisk rigtig mange danskere der har.

Hvis ikke ovenstående kan få dig til, at droppe mælk og andre mejeriprodukter, kommer der her yderligere videnskabelige undersøgelser, hvis resultater er værd at bemærke. Federal Trade Commission (FTC) har for nylig bedt Unitet States Department of Agri Culture (UDSA) om, at undersøge det videnskabelige grundlag for de påstande mælkeproducenterne reklamerer med. Det er altid vigtigt, at man husker på mælkeproducenternes indvirkning på dansk økonomi, og om der måske på den baggrund, bliver tilbageholdt oplysninger. Deres panel af dygtige forskere giver dig sandheden her:

  • Mælk gavner på ingen måde dine sportspræstationer
  • Mælk og andre mejeriprodukter forværrer irritabel tyktarm
  • Mælk og andre mejeriprodukter kan give mellemørebetændelse
  • Der findes ingen beviser for, at mælk og andre mejeriprodukter er gavnligt for dine knogler, eller forebygger knogleskørhed. Sandheden er, at det animalske protein i mælk, kan derimod forårsage knogletab
  • Mælk og andre mejeriprodukter er fuld af mættet fedt, som kan føre til hjertesygdome
  • Mælk og andre mejeriprodukter forårsager fordøjelsesproblemer hos 75% af befolkningen
  • Mælk og andre mejeriprodukter kan føre til diabetes-type 1
  • Mælk og andre mejeriprodukter kan føre til kronisk forstoppelse
  • Mælk og andre mejeriprodukter kan føre til bihuleproblemer
  • Mælk og andre mejeriprodukter er tæt knyttet til forekomsten af prostatakræft
  • Mælk og andre mejeriprodukter kan føre til anæmi hos børn

Kroppen stopper naturligt med at producere laktose enzymet, som er det enzym der er nødvendigt for at kunne fordøje laktose (sukker i mælk) i alderen 2-5 år. For langt de fleste, stopper det allerede når amningen er overstået.

Vores kroppe er simpelthen ikke designet til at fordøje mælk. Forskerne er enige om, at det er meget bedre og sundere for os, at indtage calcium, kalium, fedt og protein fra fødevarer som magert kød, mandler, grøntsager, frugt, bønner, soja, fuldkornsprodukter, nødder, frø, kerner og tang.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred