FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


3 overraskende kostvaner der kan forårsage hjertestop

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-02 13:29:30

Du tror måske du gør noget godt for din krop ved at spise eller indtage nedenstående tre ting. Vi forsøger at spise sundere, men måske gør vi i virkeligheden vores krop en bjørnetjeneste, som kan forårsage hjerteproblemer. Det er et faktum, at 20 minutter efter du har indtaget et usundt måltid, snører blodårene sig sammen, og mister ca. 20% af din blodgennemstrømning. Denne formindskede blodcirkulation i kroppen kan vare mellem 6-8 timer.

Det er ofte årsagen til, at du føler træt og ugidelig efter indtagelse af junk-food. I denne periode, er din risiko for et hjerteanfald og slagtilfælde forhøjet. Men det er junk-food, som vi alle godt ved er usundt. Her kommer nogle kostvaner, du nok på ingen måde havde troet kunne skade dig.

Mand fik Hjertestop

1 Kostvane - Spise produkter med fuldkornsmel

Vi får tudet ørerne fulde med, at vi skal spise flere fuldkornsprodukter. I modsætning til hvidt mel, indeholder fuldkornsmel mange flere sunde fibre og næringsstoffer.

Her kommer problemet så. Når man maler fuldkorn til noget så fint som mel, fungerer det på samme måde som sukker. Det betyder, at det giver en stigning i dit blodsukker, og får arterierne til at trække sig sammen. Det øger dermed din risiko for hjerteproblemer. Glutenfri melprodukter gør det samme.

2 Kostvane - Spise jordnøddesmør

Mange spiser jordnøddesmør, fordi de tror at det er en god kilde til sunde fedtstoffer. Mange sportsfolk og fitnessudøvere spiser det. Det gør de fordi det mætter meget, og er proppet med proteiner og fibre. Undersøgelser har også vist, at dem der spiser jordnøddesmør, generelt har et lavere kalorieindtag set over en hel dag. Dette er også korrekt, hvis du ellers spiser den økologiske udgave med næsten 100% jordnødder. Spiser du ikke den økologiske udgave skal du læse med her.

De ikke økologiske jordnøddesmør, indeholder de usunde fedtstoffer vi kalder for balsamerings væske. Det fungerer lidt som flydende plastik i din krop. Det øger både dit kolesterol og blodsukker, og indsnævrer dine arterier så blodgennemstrømningen bliver forringet.

3 Kostvane - Indtager Calcium tilskud uden magnesium

De fleste voksne personer har brug for mellem 800-1200 mg calcium om dagen. Problemet med calcium er, at det blokerer kroppens mulighed for at optage magnesium. (1) Hvis man har for lave niveauer af magnesium i kroppen, kan det forårsage uregelmæssig hjerterytme, pludselig død, forstoppelse, migræne, søvnløshed og muskel kramper. Hvis du tager calcium tilskud dagligt, skal du altså supplere med 400mg magnesium. Enten gennem kosten, eller ved indtagelse af magnesium tilskud.  

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred