FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Løbetræning når du gerne vil tabe dig

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 15:45:28

Rigtig mange mennesker står i en situation, hvor de gerne vil tabe sig. Der findes mange måder at gøre det på. Man kan ændre sin kost, købe dyrt træningsudstyr til hjemmet, eller melde sig ind i et fitness center. Det eneste du i virkeligheden behøver, er løbesko og dine fødder.

Løb er faktisk en af ​​de bedste former for motion, for dem der gerne vil tabe sig. Det er noget man kan gøre på alle tidspunkter af døgnet, så det kan passes ind i hvilken som helst tidsplan. Man forbrænder rigtig mange kalorier når man løber, og det er formlen til et vægttab. Løb styrker også dit hjerte, så du kan forebygge mange forskellige livsstilssygdomme.

Kvinde løbetræner for vægttab

Tanken om at starte med løbetræning, kan være skræmmende for mange, fordi det er hårdt  at komme i gang med at løbe. Især for dem der har stillesiddende arbejde, og ikke har dyrket nogen form for motion i lang tid. Du skal bare tænke på, at du ikke behøver at løbe en maraton. Man skal starte langsomt ud, så kroppen ikke lider overbelastningsskader, og man kommer hurtigt i bedre form så man kan løbe både længere og hurtigere.

Her er nogle tips til dig, der ønsker at komme i gang med løbetræningen:

Sørg for at varme benene op, inden du begynder løbeturen. Stræk ud i et par minutter først.

Du må ikke løbe for hurtigt i starten. Hvis du gør det, bliver du alt for hurtig træt og opgivende, og er mere tilbøjelig til at få løbeskader.

Du skal ikke løbe hurtigere, end du kan føre en samtale mens du løber, eller synge med på de sange du evt. lytter til. Din udholdenhed vil hurtig blive øget, og her kan du så enten sætte tempoet lidt op, eller gøre løbeturen lidt længere.

I starten skal du ikke løbe mere end 3 gange om ugen, og aldrig 2 dage i streg. Kroppen skal have tid til at komme sig efter hvert træningspas. For hurtigt vægttab, anbefales det at man løber op til 4 gange om ugen.

Efterhånden som du bliver bedre til at løbe og distancen er øget, er det en rigtig god ide’ at indføre intervaltræning på mindst en af dine ugentlige løbeture. Intervaltræning øger din forbrænding, og du vil opnå et hurtigere vægttab.

Intervaltræning kan foregå på følgende måde:

Løb fem minutter i let tempo som opvarmning. Herefter skal du sprinte så hurtig du kan i 30 sekunder, og så sætte tempoet helt ned igen, indtil din puls igen bliver normalt. Denne øvelse gentages 5-10 gange, alt efter hvor langt man kan løbe. I starten er det ok at gå ind imellem intervallerne. Efterhånden som du bliver bedre til intervaltræning, kan du sætte intevallerne op til 1 minuts varighed. Intervaltræning er den bedste form for træning når man gerne vil tabe sig, fordi du forbrænder kalorier mange mange timer efter endt træning.

Hvis du er seriøs med dit vægttab, bliver du også nødt til at kigge på dine kostvaner. Hvis ikke man laver et kalorieunderskud hver dag, kommer man ikke til at tabe sig. Du må ikke sulte dig selv, for kroppen har brug for kalorier som bliver omdannet til energi, men du skal ikke have flere kalorier end du kan forbrænde på en dag. Som udgangspunkt forbrænder kvinder ca. 2000 kalorier dagligt og mænd 2500. Hvis du løber 3-4 gange om ugen, og ikke spiser flere kalorier end de vejledende, vil du automatisk opnå et vægttab. Hvis kalorieindtaget sættes yderligere ned, vil vægttabet gå hurtigere. Prøv at lave et kalorieunderskud på 600 om dagen, så vil du hurtigt se resultater.

Et kalorieunderskud på 600 dagligt, vil give et vægttab på ca. 1 kg om ugen. Det er den sunde måde at tabe sig på, og det er et vægttab man kan holde.

Løb er den billigeste måde at komme i form på, og samtidig tabe sig. Alle kan gøre det, og når man først kommer ind i rutinen, kan man slet ikke undværre det. Hvis du savner motivation, kan du evt. tilmelde dig nogle motionsløb. Start med 5 km, og i fremtiden kan du så prøve kræfter med 10 km. eller længere. God fornøjelse.

Incline på løbebånd - Høj kalorieforbrændning

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel