FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Kødfri dage - Bliv vegetar én dag af gangen

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-20 12:27:27

Hvis du har et ønske om at blive vegetar, men du ikke har lyst til, at stoppe med at spise alt kød på en gang, er der her nogle tips du kan følge, så du når dit mål engang ude i fremtiden.

Sunde grøntsager
  • Beslut dig for, hvilke skridt du ønsker at tage først. Det er en f.eks. en god ide, at starte med at indføre kødfrie mandage. Det er starten på en ny uge, og erfaringen viser, at det er nemmere med kødfrie dage i hverdagen, end i weekenden hvor man gerne vil hygge med familie og venner.
  • Beslut dig for, hvornår du vil indføre kødfri dag nummer 2 og 3 osv.
  • Lav en liste med dine delmål, og slutdato for hvornår du vil leve som vegetar.
  • Erstat nogle af dine daglige måltider med vegetarretter, så du har mange små kødfrie måltider om ugen.
  • Læs og lær en masse om vegetarmad, så du får den nødvendige viden omkring, hvordan din kost skal sammensættes i fremtiden.
  • Spis lækre vegetarretter på dine kødfri dage, så det bliver en fantastisk oplevelse. Forkæl dig selv ved, at afprøve nye ingredienser som tofu eller sojahakkekød.
  • Medtag weekenderne så hurtigt som muligt. Du er større chance for succes med at blive vegetar, hvis du både får dine gode vegetarvaner implementeret i din hverdags- og weekendrutiner.
  • Det er slet ikke så kompliceret at blive vegetar, som mange mennesker måske går rundt og tror. Hvis du spiser en varieret vegetarkost, behøver du ikke være bekymret for, om du får nok vigtige vitaminer og mineraler. Det er heller ikke nødvendigt at indtage kosttilskud, så længe du varierer din kost.
  • Vegetarmad er meget sundere, end det mad en almindelige dansker indtager. Du får flere fibre, komplekse kulhydrater, C-vitaminer og antioxidanter som styrker dit immunforsvar. Vegetarmad reducerer yderligere din risiko for forskellige hjerte-kar sygdomme og kræftformer. Den forebygger diabetes, overvægt og blodpropper.

Din kost skal indeholde forskellige kornprodukter, frugt, grøntsager, bælgfrugter, bær, nødder og frø, kombineret med forskellige mejeriprodukter og æg.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred