FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Træthedsbrud (Stress-fraktur)

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 15:36:22

Træthedsbrud i underbenets eller fodens knogler, er en alvorlig overbelastningsskade hos løbere.

I modsætning til en akut fraktur, der oftes sker ved fald, en pludselig bevægelse, eller man glider, udvikles træthedsbrud som følge af langvarig overbelastning af knoglen. Træthedsbrud begynder ofte som en lille revne i knoglen, der senere kan udvikle sig til et egentligt brud. Løbere oplever oftest træthedsbrud i skinnebenene, mellemfoden eller hælene, og er en af de mest alvorlige løbeskader, man kan pådrage sig.

Løber med stress fraktur

Knoglevæv der gennem en periode overbelastes anderledes end normalt, vil øge tilvækst af nydannet knogle, der påbegyndes med en øget knoglenedbrydning. Fortsætter man med denne øgede belastning, svækkes det overbelastede område med mikrofrakturer som følge heraf. En belastningsskade i form af større revner i knoglen, opstår når man forsat belaster knoglen. Det resulterer i smerter under og efter træning.

Det kan udvikle sig til et reelt træthedsbrud med vedvarende kraftige smerter, der gør det fysisk umuligt at løbe.

Hvem er i fare for at få træthedsbrud?

Alle løbere der overtræner. Knoglerne har brug for restitutionstid, for at genopbygge efter hvert træningspas. Når man øger varigheden, intensiteten eller distancen for hurtigt, kan knoglerne ikke nå, at reparere sig selv hurtigt nok. træthedsbrud ses oftere hos kvinder end hos mænd, på grund af lavt østrogenniveau og utilstrækkelig kalorieindtag. Jo længere tid du har løbet, og jo mere erfaring du har, jo lavere er risikoen for træthedsbrud. Indirekte årsager til træthedsbrud, kan være skinnebensbetændelse. Denne tilstand skyldes muskulær overbelastning med træk i knoglehinden, idet mange muskler hæfter på knoglen.

Symptomer på træthedsbrud?

Ved træthedsbrud oplever man markante smerter omkring brudstedet ved belastning. Smerterne indtræder øjeblikkeligt, hvis man prøver at løbe, eller på anden måde belaster området. Tidligt i forløbet opleves der udtalt ømhed ved frakturstedet. Smerter fra træthedsbrud bliver værre med tiden, og i sidste ende fortsætter smerten selv i hvile.

Kan du løbe igennem det?

Absolut på ingen måde, så med et enkelt ord NEJ. Et træthedsbrud kræver mininum 4-16 ugers pause fra løb. Pauseperioden afhænger af sværhedsgraden af frakturen, og dens placering. Enhver belastning vil forlænge og komplicere helingsprocessen. Knogler i foden tager længere tid om at hele end knogler i f.eks. skinnebenet. Ved fraktur i fodrodsknoglerne kræves oftest gipsskinne. I visse tilfælde vil en operation være påkrævet.

Genoptræning af træthedsbrud

Lyt til din krop. Du kan udføre alternativ træning, der ikke belaster bruddet som svømning og styrketræning. Når du kan gå uden nogen form for smerter, kan du påbegynde at jogge. Oplever du nogen form for smerter her, skal du stoppe med det samme. Det vigtigste er, at du går ekstremt langtsom frem, og ikke øger distancen eller intensiteten for hurtigt.

Hvordan forebygger man tilbagefald af træthedsbrud?

Forebyggelse af træthedsbrud er, at forbedre kroppens knogletæthed. Det gør man gennem styrketræning. Du skal sørge for, at spise ernæringsmæssigt korrekt, så kroppen får alle vigtige vitaminer og mineraler. Pas på med at løbe på hårdt underlag, og løb kun i gode sko med korrekt stødabsorbering.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel