FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


10 tips til at motionere med en partner

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 19:11:56

Der er mange fordele ved at motionere sammen med sin partner eller en ven.

Træningen bliver tit meget sjovere, men det er også meget lettere at motivere hinanden til, at komme op fra sofaen og ud af døren.

Mand og kvinde træner

Her er 10 tips til hvordan træningen kan blive endnu sjovere og mere effektiv:

  • Vær åben overfor nye træningsformer. Langt de fleste personer er låst i deres træningsrutiner, og begrænser deres træning til en eller to forskellige aktivitetsformer. Hvis træningspartneren for eksempel foreslår at I skal spille basketball i morgen, er det bare med at springe på vognen, også selvom du ikke har spillet det siden folkeskolen. Det er ikke nødvendigt at du er god til noget, for at din træning bliver god og effektiv. Det er altid en god ide at udsætte kroppen for nye træningsøvelser, og variation gør ofte træningen endnu sjovere.
  • Der skal ikke være nogen leder når man træner sammen. I kan skiftevis planlægge jeres vægttræningsprogram, løbeturen, mountainbike ruten, eller hvad I nu finder på at lave. Hvis den ene person vil bestemme hele tiden, kan der opstå gnidninger som går udover træningen. Hvis I skiftevis planlægger jeres træning, er det næsten som at have en personlig træner hver anden gang.
  • Lær nye ting sammen. Hvis du er til Body-Step eller Zumba, og han er spinningseksperten, kan I vælge en helt tredje ting som ingen af jer har prøvet før. Det er altid sjovt at lære nye ting, og hvis du træner sammen med din partner er det også godt for kærlighedslivet.
  • Det er en god ting at vælge aktiviteter, som I begge kan udføre i jeres eget tempo. Man er ikke altid på samme niveau. Hvis man løber, kan man finde en lille rute der går i ring, så man hele tiden mødes selvom man løber i forskelligt tempo.
  • At træne sammen, betyder ikke nødvendigvis at man skal gøre de samme ting. Den ene kan sagtens cykle, og den anden er på rulleskøjter. Når I træner vægttræning, behøver I ikke bruge de samme maskiner. I kan sagtens træne i hver jeres ende af lokalet. Måske den ene vil løfte vægte, og den anden vil hellere tage en tur på kondicyklen.
  • Pres dig selv uden at overdrive. Du har ikke noget som du skal bevise overfor din træningspartner. Det er ikke en konkurrence, så du skal ikke løfte ligeså tunge vægte som han gør, eller løbe ligeså hurtigt hvis ikke dit niveau er til det.
  • Læs signalerne fra din træningspartner. Nogen personer kan godt lide at snakke mens de træner, mens andre foretrækker stilheden, fordi de vægter koncentrationen højt. Nogen træner bedst med deres MP3 afspiller hvor de lukker sig selv inde. Respekter hinandens ønsker.
  • Det er vigtigt at støtte og motivere hinanden i øvelserne, og det gør ofte træningen sjovere.
  • Hvis I har mulighed for det, kan I også involvere børnene i jeres aktiviteter. Børn har også brug for motion, og man kan sagtens finde nogle sjove familieaktiviteter. Det er også sundt for familielivet at bruge kvalitetstid sammen.
  • Sørg for at dine egne træningsbehov bliver dækket. Hvis du forsøger at træne dig op til at løbe en halvmaraton, har du måske behov for at træne dobbelt så mange gange som din træningspartner.
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel