FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvorfor får man sidestik, når man løber?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 15:20:44

Hvad er årsagen til at man får sidestik under løb? Hvordan slipper man af med sidestik, og hvordan kan man forhindre at man får sidestik?

De fleste af os har prøvet det. Vi får sidestik under løbetræning, eller en anden form for hård træning. Det er ret irriterende, ikke bare på grund af smerten, men man bliver nødt til at stoppe sin aktivitet, eller sætte tempoet kraftigt ned for at få det til at gå væk igen. Sidestik er en skarp intens smerte under den nederste kant af brystkassen. Smerten er forårsaget af en muskelspasme, på grund af overbelastning af ledbåndene i mellemgulvet.

Sidestik kan forekomme når man dyrker intens motion, såsom løb. Sidestik forekommer hyppigere hos utrænede personer, da de har tendens til at trække vejret hurtigere og mere overfladisk. En anden faktor er, at deres ledbånd i mellemgulvet, endnu ikke har vænnet sig til de belastninger de udsættes for ved løb. 30% af alle løbere, får sidestik på et eller andet tidspunkt i deres løbekarriere.

Kvinde der løber med sidestik

Når man trækker luft ind i lungerne, trykkes mellemgulvet nedad. Når vi udånder, bevæger mellemgulvet sig op igen. Luft og gas kan blive fanget under mellemgulvet, hvis vi for eksempel har spist for meget inden løbeturen, eller hvis man træner for intenst. Det kan forårsage kramper i mellemgulvet, der forårsager stikkende smerter i siden.

Hvordan slipper man af med sidestik?

Som med enhver anden muskelkrampe, skal man forsøge at strække musklerne ud, så godt som man nu kan. Det kan være lidt svært med sidestik, fordi smerten stammer fra mellemgulvet. Du kan forsøge at tage nogle dybe indåndinger gennem næsen, hvor du holder vejret i nogle sekunder, inden du udånder gennem munden, så mellemgulvet tvinges ned. Det kan også hjælpe, hvis du bukker dig forover, og derefter strækker dig ud med armene op over hovedet. Hvis dette ikke hjælper, bliver du nødt til at gå i rask tempo, mens du koncentrerer dig om vejrtrækningen, indtil smerterne er forsvundet helt. Nogle teorier peger på, at udånding når højre fod rammer jorden, og indånding når venstre fod rammer jorden, kan afhjælpe problemet fordi organerne på venstre side af kroppen, ikke er ligeså store som dem på højre side af kroppen.

Hvordan kan man forhindre, at man får sidestik?

Opvarmning før løbeturen er vigtig. Brug fem minutter på at strække musklerne ud, og varm op i fem til ti minutter, inden du gradvis øger dit løbetempo. Tænk på din vejrtrækning mens du løber, så du hele tiden får luften helt ned i lungerne, inden du ånder ud igen. Undgå at spise mindst en time før løbeturen.  Når man spiser kort tid inden man løber, bliver maven tungere, og belaster derved ledbåndene endnu mere. Indtagelse af vand eller energidrik er ok. Hvis det er rigtig koldt udenfor, kan du lave opvarmningen indendørs, inden du bevæger dig ud i kulden. Det er meget sværere, at trække luften dybt ned i lungerne, når der er frostgrader udenfor. Stærke muskler i mave og lænd, kan også forhindre sidestik.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel