FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Skinnebensbetændelse (Shinsplints)

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 15:34:13

Skinnebensbetændelse er en irritationstilstand, som opstår ved langvarig belastning af underbenet under løb.  Smerter ved skinnebensbetændelse er som regel lokaliseret til indersiden af skinnebenet. Et stærkt træk fra musklerne i underbenet, skaber en irritation af området på skinnebenet. Smerterne opstår ca 8-15 cm over anklen. Skinnebensbetændelse er dog ikke en egentlig betændelsestilstand, men små overrivninger af musklerne. Skinnebensbetændelse opstår, når den belastning senen udsættes for over en længere periode, overstiger senens belastningsgrænse.

Kvindelig løber med skinnebensbetændelse

Symptomer på skinnebensbetændelse

Løbere oplever en gradvis udvikling af symptomer og smerter, efterhånden som aktivitetsniveauet øges.

I mange tilfælde forsvinder smerterne i forbindelse med træning, efterhånden som musklerne bliver varme, men vender så tilbage et par timer senere.

Mange løbere er ømme i området omkring den irriterede muskeltilhæftning, og har smerter på forkanten af skinnebenet, og langs den bagerste kant af skinnebenet. Smerter på forsiden af skinnebenet opstår ved stigning af intensiteten af løb, og specielt hvis man løber på hårdt underlag. I nogle tilfælde kan man mærke knuder langs skinnebenet. Smerterne kan forsvinde ved ved, at påføre varme på området.

Hvem er i fare for at få skinnebensbetændelse?

Skaden er mest udbredt blandt nybegyndere indenfor løb, og ses sjældent hos erfarne løbere. Skaden opstår typisk, når man øger distancen, løber for stærkt eller for ofte. Hvis man løber på hårdt underlag i de forkerte sko. Personer med en lav fodbue. Hvis man har nedsat fleksibiltet af læg-, hase- og/eller ballemuskler. Hvis man er overvægtig, eller løber i meget kuperet terræn.

Kan du løbe igennem det?

Mange forsøger at løbe skaden væk, netop fordi smerterne forsvinder, når musklerne bliver varme, men man forlænger bare skadesperioden, og udsætter derfor helingsprocessen. Man bliver nødt til, at reducere træningsmængden, og ikke løbe på hårde underlag. Efterhånden som smerterne forsvinder, kan man øge distancen og eller hastighed med 10% pr. uge. Man kan med fordel løbe i vand, cykle eller svømme, indtil smerterne går væk.

Genoptræning af skinnebensbetændelse

Seneskader kan tage lang tid om at hele op. Typisk tager det mellem 3 uger og optil 6 måneder for skinnebensbetændelse, alt efter skadens omfang. Du skal begrænse dit løb til absolut minimum, og kan med fordel komme is på og tage ibuprofen, som kan lindre smerten. Sportstape og ankelstøtte kan også lindrer smerter. Først og fremmest skal du aflastes fra alle symptomgivende aktiviteter, men alternativ træning som svømning og cykling er vigtig, da det øger blodtilførslen til området, som derved forkorter helingsprocessen.

Hvordan forebygger man tilbagefald?

Den nemmeste, og absolut bedste måde at undgå skinnebensbetændelse på er, at øge løbedistancen gradvist, og løbe i de rigtige sko med en god stødabsorbering.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel