FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Grøn te og grøn te ekstrakt | Sundhed og vægttab

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-06 11:59:03

Grøn te stammer fra teplanten Camellia Sinensis, som vokser hovedsagligt i Asien. Grøn te planten, vokser også i tropiske og subtropiske områder i verden.

Grøn te er noget af det sundeste, du kan drikke. Grøn te og grøn te ekstrakt er proppet med antioxidanter og andre bioaktive næringsstoffer, der er til stor gavn for din generelle sundhed. Grøn te ekstrakt har gennemgået rigtig mange undersøgelser og eksperimenter. Resultaterne fra disse undersøgelser er imponerende, når det kommer til vores generelle sundhed. Vi giver dig her, nogle af resultaterne fra disse omfattende undersøgelser. Mange undersøgelser har desuden vist, at grøn te ekstrakt øger fedtforbrændingen, og kan hjælpe dig til et vægttab. (1)

En kop grøn teGrøn te ekstrakt indeholder bioaktive stoffer, der kan hjælpe dig med, at tabe fedt på kroppen. De bioaktive stoffer i tebladene opløses i det varme vand. Når du drikker grøn te af god kvalitet, får du faktisk en stor mængde af gavnlige stoffer med potente biologiske virkninger.

Den bedst kendte af disse stoffer er koffein. En kop grøn te indeholder meget mindre mængder af koffein (ca.35 mg) i forhold til kaffe (ca. 150 mg), men det er stadig nok til, at give dig en mild effekt fra koffein. Det er længst veldokumenteret, at koffein øger fedtforbrændingen, stofskiftet og forbedrer din udholdenhed. (2)

Grøn te indeholder en bred vifte af antioxidanter, kaldet catechiner. En af disse catechiner er epigallocatechingallat. Det er et stof der, der kan øge stofskiftet. Du opnår både disse fordele ved at drikke grøn te, tage ekstrakt fra grøn te. De fleste undersøgelser i denne artikel, er baseret på ekstrakt fra grøn te. (3)

Grøn te ekstrakt sænker kolesterolindhold i blodet

Grøn te er godt for vores kolesterolindhold i blodet. Forskning viser, at grøn te sænker det dårlige kolesterol LDL, og hæver det gode kolesterol HDL, hos både dyr og mennesker. (4)

Grøn te indeholder polyfenoler, som er en gruppe af antioxidanter. Undersøgelser viser, at polyfenoler i grøn te, kan blokere kolesterol fra at blive absorberet i tarmen, og hjælper samtidig kroppen med, at slippe af med kolesterol.

For højt kolesterolindhold i blodet fører til åreforkalkning, som igen føre til hjertesygdomme. Forskere mener, at grøn te ekstrakt reducerer risikoen for hjertesygdomme med 11%, ved at sænke LDL-kolesterol og triglycerid-niveauer i blodet.

En mindre undersøgelse af 20 mandlige rygere viste, at indtagelse af grøn te ekstrakt over en 4 ugers periode, markant reducerede blodet indhold af det skadelige LDL-kolesterol. (5)

Faktum er: Grøn te ekstrakt sænker det dårlige kolesterol LDL i blodet, som kan føre til forskellige hjertesygdomme.

Grøn te ekstrakt øger fedtforbrændingen

For at forbrænde fedt på kroppen, kræver det at fedtet først nedbrydes i fedtcellerne, hvorefter det kommer ud i blodbanerne, hvor det bliver gjort tilgængelig for kroppen som en energi ressource. De aktive stoffer i grøn te ekstrakt kan hjælpe med denne proces, ved at booste effekten af kroppens fedtforbrændingshormoner.

Grøn te indeholder en effektiv antioxidant kaldet epigallocatechingallat (EGCG). Den hjælper med at hæmme det enzym, der normalt nedbryder hormonet noradrenalin. Når dette enzym hæmmes, stiger mængden af ​​noradrenalin i kroppen. Dette hormon anvendes af nervesystemet som et signal til fedtcellerne, hvor det fortæller fedtcellerne, at nu skal nedbryde fedtet, så det bliver tilgængelig som energi. Jo mere noradrenalin man har i kroppen, jo stærkere signaler bliver der sendt til fedtcellerne, og jo mere fedt bliver der nedbrudt. Fedtet bliver nu anvendt som energi, og fedtprocenten kan derved falde. (6)

Koffein og EGCG, som begge findes naturligt i grøn te, har en dobbelt effekt, fordi koffein samtidig øger stofskiftet. Slutresultatet er, at fedtcellerne nedbryder mere fedt, der frigives i blodbanen, og bliver gjort klar til brug som energi, af både muskelceller og andre celler der har behov for energi. (7)

Faktum er: Stofferne i grøn te ekstrakt øger niveauet af de hormoner, der sender signaler til fedtcellerne, om at nedbryde fedt. Det frigiver fedt, som bliver sendt ud i blodbanen, hvor det bliver tilgængelig som energi. Det øger både din fedtforbrænding og dit stofskifte.

Grøn te øger stofskiftet, og forbrænder flere kalorier døgnet rundt

Vi forbrænder konstant kalorier døgnet rundt, uanset om vi bevæger os eller ej. Det hedder vores basale stofskifte. Det gør vi, fordi vores celler udfører mange forskellige funktioner, der kræver energi.

Flere undersøgelser tyder på, at grøn te ekstrakt får os til, at forbrænde endnu flere kalorier, også i hvile.

De fleste undersøgelser viser, at vi forbrænder op til 4-8% flere kalorier, hvis vi tager grøn te ekstrakt. Det bliver alligevel til mange ekstra kalorier over tid. (8)

En undersøgelse viste, at kombinationen af grøn te og koffein forbedrer vores vægttab. Forskere mener, at catechiner i grøn te ekstrakt, er ansvarlig for øget stofskifte.

I et studie af 60 overvægtige personer, hvor halvdelen af gruppen fik grøn te ekstrakt, blev resultatet at gruppen på grøn te ekstrakt tabe sig 3,3 kg, og forbrændte 183 kalorier ekstra dagligt, efter 3 måneder.

Det er dog altid vigtigt at huske på, at virkningen kan være forskellig fra person til person, og antal kalorier forbrændt er afhængig af kropsstørrelse og køn. (9)

Faktum er: Flere undersøgelser viser, at grøn te ekstrakt øger stofskiftet, så vi forbrænder 4% flere kalorier dagligt.

Grøn te øger din fedtforbrænding, specielt under træning

Stort set alle de fedtforbrændingsprodukter man kan købe på markedet, indeholder grøn te ekstrakt. Det skyldes, at det gang på gang er bevist, at grøn te øger fedtforbrændingen og stofskiftet, især under træning.

I en af undersøgelserne viste det sig, at mænd der indtog ekstrakt fra grøn te, forbrændte 17% mere fedt under træning, i forhold til de mænd der ikke tog grøn te ekstrakt. Denne undersøgelse understøtter, at grøn te øger fedtforbrændingen markant under træning. (10)

En anden undersøgelse viste, at grøn te ekstrakt øger fedtforbrændingen, både under træning og i hvile. Flere undersøgelser understøtter, at grøn te ekstrakt øger forbrændingen af fedt, hvilket fører til en lavere fedtprocent over tid. (11)

Faktum er: En lang række undersøgelser viser, at grøn te ekstrakt kan øge fedtforbrændingen, og at fedtforbrændingen bliver endnu højere, hvis man dyrker motion.

Virker grøn te appetitnedsættende?

Appetitnedsættende produkter er et godt våben for vægttab, det siger sig selv. Ingredienser i grøn te ekstrakt, kan måske være med til at reducere din appetit.

Flere undersøgelser har kigget på, hvilken effekt grøn te har på vores appetit, men de viste desværre modstridende resultater.

Flere forsøg foretaget på dyr viser dog, at grøn te kan reducere mængden af fedt, vi absorberer fra de fedtholdige fødevarer vi spiser. (12)

Vi må nok konkludere, at den bedste indvirkning grøn te har på vægttab, er at man forbrænder flere kalorier og mere fedt. Det kan endnu ikke påvises, at den hæmmer vores appetit mærkbart.

Faktum er: Der findes ikke nok beviser for, at grøn te nedsætter din appetit. Nogle undersøgelser foretaget på dyr tyder dog på, at grøn te kan reducere mængden af fedt, der absorberes fra kosten.

Grøn te kan hjælpe dig med at tabe mavefedt

Der er flere undersøgelser der viser, at man kan tabe sig, når man indtager grøn te ekstrakt, men der findes også enkelte undersøgelser der viser, at det ikke har nogen indvirkning.

Det er i den sammenhæng vigtigt at huske på, at vægttab og fedttab er to forskellige ting.

Vi har fedt mange steder på kroppen. Vi har et fedtlag under huden, omkring vores organer, maven, baller og lår. Det er fedtet rundt om maven, som kan være meget skadeligt for os. Mavefedt forårsager inflammation og insulinresistens, som begge er stærkt knyttet til alle former for alvorlige sygdomme, herunder Type 2- diabetes og forskellige hjertesygdomme.

Adskillige undersøgelser af grøn te ekstrakt viser, at selv om selve vægttabet måske er beskedent, er en betydelig procentdel af fedttabet, det farlige fedt omkring maven, som er så svært at komme af med. (13)

Selvom grøn te ekstrakt kan øge stofskiftet og fedtforbrændingen, er effekten af vægttab, når vi taler antal kilo forholdsvis beskedent. Lidt har også ret, og hvis man så samtidig, spiser mere protein og færre kulhydrater, skifter simple kulhydrater ud med komplekse og kulhydrater med resistent stivelse, så er man godt på vej. Til sidst må vi ikke glemme, at grøn te også har mange andre sundhedsfordele.

Faktum er: Selvom grøn te ekstrakt måske ikke får dig til at smide en masse kilo, bliver det farlige fedt omkring maveregionen reduceret.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred