FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Fødevarer du bør undgå under din graviditet

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 13:50:45

Flere forskellige fødevarer kan påvirke dit helbred og graviditet på en negativ måde. Det er vigtigt, at du har kendskab til hvilke fødevarer du bør undgå under din graviditet, så du beskytter dig selv og din baby bedst muligt. Det er også vigtigt, at du har kendskab til, hvilke fødevarer du bør spise i rigelige mængde, for at få alle de vigtige vitaminer og mineraler.

Frugt og grønt, samt sunde fedtstoffer bør indtages dagligt, og i rigelige mængder. Når man er gravid, har man brug for både protein og de sunde omega-3 fedtsyrer, som findes i mange fisk. Da fisk indeholder kviksølv, er det vigtigt at vælge de rigtige fisk, og spise dem i de rigtige mængder. For meget kviksølv kan skade udviklingen af dit barns nervesystem. Jo større fiskene er, og jo ældre de er, jo større er risikoen for forhøjet indhold af kviksølv.

sushi

Fisk du ikke må spise når du er gravid

Fisk og skaldyr er en vigtig kilde til protein og omega-3 fedtsyrer, og de fremmer udviklingen af barnets hjerne. Når du er gravid, skal du undgå at spise følgende fisk:

  • Haj
  • Konge Makrel
  • Sværdfisk
  • Tun (max. 170g.)
  • Rokke
  • Helleflynder
  • Gedde
  • Aborre

Da fisk indeholder mange gode ting, er det vigtigt at spise fisk to gange om ugen, eller ca. 350 gram fisk om ugen. Du kan spise følgende fisk under graviditet:

  • Rejer
  • Krabbe
  • Dåsetun (da dåsetun består af små tun)
  • Laks
  • Malle
  • Torsk
  • Tilapia

Undgå alle former for rå fisk, så ingen sushi under graviditeten.

Undgå skadelige bakterier fra kød, fisk og skaldyr

Undgå at spise østers og muslinger, da risikoen for skadelige bakterier er høj. Undgå at spise nedkølet røget fisk og skaldyr. Du kan trygt spise røget fisk og skaldyr, hvis de bliver serveret i en gryderet. Skaldyr og fisk skal koges eller steges, så temperaturen i midten kommer op på min. 63 grader. Rejer, kammuslinger og hummer skal koges eller steges indtil de er mælkehvide. Hvis du spiser muslinger eller østers, skal du smide dem væk, hvis skallerne ikke åbnes under kogning.

Undgå kød og fjerkræ der ikke er gennemstegt. Undgå retter og desserter der indeholder rå eller delvis rå æg, herunder hollandaise sauce og cesær salatdressing.

Når du er gravid, har du øget risiko for bakteriel madforgiftning. Reaktionen på madforgiftning under graviditeten, kan være langt mere alvorlig end for ikke gravide.

Undgå skadelige bakterier fra mejeriprodukter og grøntsager

Mange mejeriprodukter indeholder upasteuriseret mælk, som kan være skadeligt for dig.

Du skal holde dig fra følgende oste:

  • Fetaost
  • Brie
  • Camembert ost
  • Blåskimmelost
  • Mexicanske oste

Oste som mozzarella og hytteost er et sundt valg for dig.

Spis pasteuriserede æg, og undgå upasteuriserede drikkevarer.

Alle frugter og grøntsager skal vaskes grundigt. Hvis du har mulighed for det, er økologiske frugter og grøntsager at foretrække. Undgå rå spirer af enhver art, da de tit indeholder sygdomsfremkaldende bakterier.

A-vitamin og koffein

Undgå indtagelse af store mængder A-vitamin, som hovedsagligt findes lever.

Undgå indtagelse af for meget koffein. Koffein passerer moderkagen, og kan derfor påvirke dit barns hjertefrekvens på negativ måde. Anbefalingerne lyder på mindre end 200 milligram koffein om dagen under graviditeten. En cola indeholder f.eks ca. 30 milligram koffein, en kop kaffe indeholder ca. 90 milligram koffein, og en kop te indeholder ca. 50 milligram koffein. Undgå urtete.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Graviditet og ernæring
Graviditet og motion
Tegn på stress