FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


12 tegn på at du er stresset, og 2 ting du kan gøre, for at bekæmpe det

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-24 17:32:41

Er dit stressniveau for højt? Er du stresset? Hvordan kan du vide, hvornår det er på tide at gå til lægen? Læger oplever et stigende antal patienter, der lider af stress-relaterede komplikationer som irritabel tyktarm, højt blodtryk, humørsvingninger, panikanfald, angst, forstoppelse, depression, diarré og endda psykotiske episoder. Højt stressniveau kan føre til store komplikationer, der kræver medicinsk behandling, så det er utrolig vigtigt, at kende faresignalerne, og vide hvordan man kan forebygge stress.

Hvordan håndterer du krisen i Danmark lige nu? Er du bange for at miste jobbet? Har du mistet jobbet? Kan du betale dine regninger? Hvad med fremtiden? Det er meget svært at bevare roen, når vi bliver bombet af stressende nyheder fra hele verden.

Kvinde med stress og depression

Kronisk stress er ekstremt dårligt for kroppen, og har en negativ effekt på dit immunsystem. Det øger produktionen af ​​hormoner i områder af hjernen, som er relateret til frygt, men hæmmer også funktionen af ​​et protein, der fungerer som en pauseknap på din krops stressrespons.

Kronisk stress holder din krop fanget i en tilstand, hvor alt omkring dig bliver opfattet som en trussel, og kan med tiden skubbe personer udover deres egne grænser.

Undersøgelser har vist, at psykiske sygdomme som angst, depression og psykoser indtræffer, på baggrund af personernes høje stressniveauer. Når immunforsvaret lukker ned, er vi modtagelige overfor sygdomme.

Hvordan ved du, at du er stresset? Svar på nedenstående spørgsmål?

#1, Går det udover dit forhold på hjemmefronten?
#2, Føler du dig mere og mere udmattet?
#3, Har du svært ved at koncentrere dig, eller huske noget?
#4, Er du sløv, irritabel og mere mut end sædvanligt?
#5, Har du fordybet dig i mere alkohol, eller cigaretter for at bekæmpe stress?
#6, Lider du af hovedpine, forstoppelse eller andre fysiske ændringer?
#7, Har du store problemer med at sove?
#8, Er dine tanker besat af dine problemer? Kan du ikke lukke ned for tankerne?
#9, Føler du dig magtesløs det meste af tiden?
#10, Tjekker du dine bankkonti hele tiden?
#11, Er du konstant negativ?
#12, Er sexlysten gået ned ad bakke?

Hvis du svarede ja til mere end ét af disse spørgsmål, så er tiden ved at være inde til, at ringe til lægen. Der er to ting du kan prøve først, som kan nedsætte dit stressniveau.

1 Din kost skal have høj prioritet i dagligdagen

Du skal spise sundt, og ikke springe måltider over. Du skal have masser af motion og søvn. Det lyder måske simpelt nok, men når man er stresset, kan man tit ikke sove, og har sikkert ikke tid til at dyrke motion, men du har faktisk ikke tid til at lade være. Dit helbred er vigtigere end noget andet, så gør det til din 1. prioritet. Suppler eventuelt din kost med C-vitamin.

2 Undgå at tænke på fremtiden

Der er alligevel ikke nogen, der kan forudsige, hvad der kommer til at ske. Folk presser sig selv udover kanten, når der skabes et dystert syn på fremtiden. Hvis du føler, at du er faldet ned i et sort hul, og ikke kan komme op igen, eller se nogen udvej, så har du brug for hjælp. Der er ingen af os der reagerer positivt på en usikker fremtid, men nogle personer har en meget lavere tolerance tærskel, når det kommer til deres evne til, at håndtere usikkerhed over en længere periode. 

Hvis dine bekymringer er begyndt at æde dig op indefra, så er enhver situation, en potentiel årsag til yderligere bekymring. I stedet for at føle dig taknemmelig for, at du rent faktisk har et job, går du med tanker om, at det kan være dig der bliver fyrret næste gang. Undgå negativ selv-snak, urealistiske forventninger, pessimisme, og tvangspræget tænkning, og stop med at tænke på konsekvenserne i fremtiden. Vær proaktiv, og fokuser på de gode ting. Besøg dine nære venner og familie. Det er vigtigt med et stærkt socialt support system i stressede perioder i dit liv.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab