FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Undgå at dine børn bliver overvægtige

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-22 17:31:54

Ved du om dit barn har en normal og sund vægt?

Lægen følger naturligvis vores børns vægt og højde en gang om året, hvor han kan fortælle dig om dit barn er over- eller undervægtig. Det gør han ud fra dit barns BMI.

Hvad er BMI?

For at finde ud af, om dit barn ligger inden for normalområdet, måler man barnets BMI eller "body mass index". BMI er en måling baseret på dit barns højde og vægt. BMI hjælper lægen til at vurdere, hvor meget kropsfedt dit barn har. Lægen kan bruge BMI til at se, om dit barn har en sund vægt i forhold til hans eller hendes højde. Et sundt BMI er forskelligt for piger og drenge, alt efter hvilken aldersgruppe de befinder sig i.

To overvægt børn på sofa

Hvilke problemer forårsager overvægt hos børn?

Børn, der allerede er overvægtige eller fede, har stor risiko for at det fortsætter i deres voksenalder. De er derfor tilbøjelige til, at udvikle alvorlige helbredsproblemer såsom:

  • Forhøjet blodtryk
  • Diabetes
  • Forhøjet kolesterol (fedt i blodet)
  • Søvnapnø (stopper med at trække vejret i perioder mens de sover)
  • Spiseforstyrrelser
  • Lavt selvværd
  • Depressioner
  • Hjerteproblemer
  • Fedtlever (sygdom forårsaget af for meget fedt i leveren)
  • Problemer med knogler og led (som følge af overvægt)
  • Problemer med at få børn

Hvorfor bliver børn overvægtige eller fede?

Der er selvfølgelig flere faktorer der spiller ind, når børn bliver overvægtige og fede såsom:

  • Usunde spisevaner (Børn der spiser usunde fødevarer, får for meget sukker og fed mad, drikker sukkerholdige drikkevarer, ikke spiser frugt og grøntsager osv.)
  • Manglende søvn (Børn der ikke får deres søvn hver nat, har stor risiko for at blive overvægtig)
  • Familiens spisevaner (Børn fra overvægtige familier, har meget større risiko for at blive overvægtige pga. familiens dårlige spisevaner)
  • For lidt fysisk aktivitet (Børn skal være fysisk aktive mindst en time dagligt)
  • Fjernsyn og computer (Mange børn bruger alt for meget tid foran fjernsynet og computeren)

Hvordan kan du undgå overvægt hos dit barn?

Det vigtigste du kan gøre, for at undgå overvægt hos dit barn er, at sørge for barnet spiser sundt og varieret og er fysisk aktiv hver dag. Her er nogle tips til hvad du skal gøre:

  • Tilbered sunde måltider hver dag, med fødevarer fra de forskellige fødevaregrupper. Undgå forarbejdede fødevarer og færdigretter. Måltiderne skal laves fra bunden, og skal bestå af en kombination af frugt, grøntsager, kornprodukter, protein (kød, æg, fisk, bønner), fedtfattige mejeriprodukter (ost, mælk, yoghurt, skyr), kulhydrater (fuldkornsprodukter som pasta, ris, perlebyg, spelt)
  • Sørg for at barnet spiser sund morgenmad hver dag (Havregryn med banan, rosiner eller friske bær, sunde smoothies eller andre fuldkornsmorgenmadsprodukter. Undgå hvidt brød, rundstykker, pandekager osv.)
  • Spis samlet ved bordet, og gør måltiderne til hyggetider. (Lad aldrig barnet spise foran fjernsynet eller computeren. Mobiltelefon og tablet skal ikke følge barnet ved bordet)
  • Gi barnet sunde drikkevaner. Børn har kun brug for vand og fedtfattig mælk. (Usunde drikkevarer som saftevand med og uden sukker, sodavand med og uden sukker, kakao skal kun indtages ved specielle lejligheder)
  • Begræns barnets indtag af usunde fødevarer. (Lad kun barnet spise usundt en gang om ugen. Det kunne f.eks. være fredagsslik)
  • Sunde madpakker. Det er dit ansvar at barnet spiser sundt uden for hjemmet.
  • Gi barnet sunde snacks (mellemmåltider). Det kunne være nødder, frugt, grøntsager, figenstang, skyr, multikerne boller, fedtfattig yoghurt uden tilsat sukker. (Undgå ting som kiks, slik, yoghurt med sukker, kager, mælkesnitter osv.)
  • Gi dit barn mulighed for at være fysisk aktiv en time dagligt. Du kan evt. være aktiv sammen med dem. Planlæg sjove aktiviteter som cykling, boldspil, gåture eller svømning.
  • Begræns børnenes tid foran fjernsynet, computeren og tablets.
  • Sørg for at dit barn får nok søvn hver dag. Det er vigtigt, at børn kommer i seng på samme tid hver dag. Har de forskellige sengetider, bliver deres søvnrytme brudt. (Lad aldrig dine børn falde i søvn med fjernsynet tændt, eller med en tablet i hånden. De skal lære, at når de bliver lagt i seng, skal man sove.)
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Cardiotræning før eller efter styrketræning?
Kickstart din fedtforbrænding
Fakta om bryster