FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Lavt stofskifte? Undgå disse 4 fødevarer

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-23 11:28:28

Er dit stofskifte for lavt, kan du gøre meget selv, for at øge det. Har du først fået et lavt stofskifte, er det næsten umuligt for dig, at tabe de overflødige kilo. For at komme ud over problemet med et lavt stofskifte, og starte et sundere liv, skal du kigge lidt på de fødevarer du indtager. Ved at undgå disse 4 fødevarer, vil dit stofskifte langsomt blive højere og højere, og det bliver derfor gradvist nemmere for dig, at gå ned i vægt. Du vil også opleve, at dit energiniveau bliver højere, og du får en bedre fordøjelse.

Simple og komplekse kulhydrater

1 Simple/raffinerede kulhydrater

Simple kulhydrater omfatter fødevarer som:

  • Alle former for hvidt brød
  • Pasta
  • Ris

Simple kulhydrater er lette for kroppen at nedbryde, fordi de komplekse kulhydrater er fjernet fra dem. Det giver hurtig energi til kroppen, som får blodsukkeret til at stige. Det betyder, at når blodsukkeret så forholdsvist hurtigt falder igen, giver det en ny sultfornemmelse. Dit stofskifte og tarmsystem skal ikke arbejde særligt hårdt, for at nedbryde disse fødevarer, og forbrændes de ikke gennem fysisk aktivitet, bliver de lagret på kroppen som fedt. Jo mere fedt du har på kroppen, jo lavere bliver dit stofskifte. Simple kulhydrater optages alle i tyndtarmen. De når aldrig ud i tyktarmen, og giver derfor ikke en langvarig mæthedsfornemmelse. Ernæringsmæssigt giver simple kulhydrater dig heller ikke særlig meget.

Du skal udskifte de simple kulhydrater til komplekse eller kulhydrater med resistent stivelse. Disse fødevarer kræver mere af dit stofskifte, er ernæringsmæssigt sundere, giver en langvarig mæthedsfornemmelse, og får hele tarmsystemet til at arbejde korrekt. Komplekse kulhydrater og kulhydrater med resistent stivelse omfatter:

  • Perlebyg og perlespelt
  • Bulgur
  • Quinoa
  • Fuldkornspasta
  • Kolde kartofler
  • Brune ris
  • Fuldkornsbrød

Efter aftensmaden er dit aktivitetsniveau sikkert ikke særligt højt. Dit kulhydratindtag skal derfor reguleres efter dit aktivitetsniveau. Fordelingen af protein, kulhydrater og grøntsager til aftensmaden, skal derfor være som følgende. ¼ kulhydrat, ¼ del protein og resten skal være grøntsager.

2 Sukker

Sukker er din værste fjende, når du har et lavt stofskifte. Når du spiser fødevarer med sukker, stiger dit blodsukker voldsomt hurtigt, og sukker absorberes meget hurtigt i systemet. Begge senarier giver dig et lavt stofskifte. Det gælder også sukker fra frugt, sodavand og frugtjuice. Undgå så vidt det er muligt sukker. Spis kun sukkerholdige fødevarer engang imellem. Der er absolut ingen næringsværdi i sukker, og det er bare tomme kalorier.

3 Fed mad

Fedtholdige fødevarer giver dig et lavt stofskifte. Fedt er svært at fordøje for kroppen, og bremser derfor dit stofskifte. Når du indtager usundt fedt, tager stofskiftet simpelthen en pause, mens det bliver lagret forskellige steder på kroppen. Det resulterer i et endnu lavere stofskifte, og ikke mindst en stigning i dit kropsfedt. Undgå stegt og friturestegt mad, fastfood, chips, fedtholdigt kød, fedtholdige mejeriprodukter med mere.

Spis magert kød som kylling, kalkun, fisk og magert oksekød. Bag dine egne chips, og lav nogle fedtfattige desserter. Spis sundt fedt som oliven- og kokosolie, nødder, avocado og forskellige kerner. Hold dig væk fra vegetabilske olie, og fødevarer indeholdende vegetabilske olier.

4 Kemikalier og pesticider

Flere forskere har konkluderet, at et lavt stofskifte kan skyldes de kemikalier vi indtager gennem fødevarer. Kemikalier findes i ikke økologisk frugt og grønt, mad- eller drikkevarer med kunstige sødestoffer samt bearbejdede fødevarer. Når du indtager kemikalier gennem drikke- eller fødevarer, lagrer kroppen dem i dine fedtceller, for at beskytte kroppens andre raske celler. Det gør fedtcellerne sværere at nedbyde. Det kan resultere i et lavt stofskifte og vægtøgning.

Hold dig langt væk fra føde- og drikkevarer med kunstige sødestoffer (Findes i alle light og zero sodavand samt andre fedtfattige produkter). Køb så vidt det er muligt økologiske grøntsager og frugter. Ikke økologiske grøntsager og frugter skal skylles grundigt, og frugter skal skrælles hvis det er muligt. Undgå forarbejdede fødevarer, og lav din mad fra bunden.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab