FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvordan man reparerer et ødelagt lavt stofskifte

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-23 11:31:17

Har du ødelagt dit stofskifte som følge af en streng diæt, eller et for hurtigt vægttab? Så står du i en situation, hvor det kan være særdeles vanskeligt, at opnå et yderligere fedttab. Den gode nyhed er dog, at det rent faktisk er muligt, at genoprette funktionen af dit stofskifte, så du ikke længere lider af for lavt stofskifte. Det kræver blot den rette kombination af stofskifte stimulerende motion og kost, som skal følges over en længere periode. Det er altså ikke noget, som du bare kan rette op på i løbet af en måned eller to.

Kvinde der styrketræner

Ironisk nok, er det de slankekure og strenge diæter der hævder, at du kan slippe af med overskydende kilo og fedt, der i sidste ende gør det hele meget værre for dig. Dit stofskifte bliver bremset mere og mere, når du følger disse slankekure. Enten fordi den ikke er kombineret med den rette mængde motion og styrketræning, eller fordi du træner for meget, i forhold til hvad du spiser. Personer med lavt stofskifte har rigtig svært ved at tabe sig, og hopper tit på disse ødelæggende slankekure.

Det kan tage rigtig lang tid at reparere et ødelagt lavt stofskifte, og specielt hvis du har sultet dig selv over en længere periode. Der er dog stadig håb forude, og de fleste kan faktisk øge deres stofskifte igen.

Det handler om at stimulere stofskiftet på den rigtige måde. Resultaterne kommer som sagt ikke natten over, men i løbet af et par måneder. Du skal følge nedenstående tips, hvis du vil have dit stofskifte op i gear, så du igen kan forbrænde det overskydende fedt.

Når du har lavt stofskifte, skal du gøre følgende:

  • Spis 5-6 små måltider om dagen
  • Du skal spise ca. hver 3. time. Du skal ha en sund og proteinrig morgenmad, og altid spise efter din træning
  • Du må kun have et lille kalorieunderskud om dagen. Du må under ingen omstændigheder sulte dig selv. Mænd må ikke gå under 2100 kalorier om dagen, og kvinder ikke under 1800 kalorier om dagen
  • Spis naturlige (økologiske) og uforarbejdede fødevarer med termisk effekt. Fødevarer med termisk effekt øger dit stofskifte. Det inkluderer fødevarer som kylling, kalkun, fisk, grønne grøntsager, æggehvider, salat, grøntsager og andre fiberholdige kulhydrater
  • Du skal lave noget cardio-træning som skal være intervaltræning
  • Du skal lave styrketræning tre gange om ugen, hvor du arbejder med de store muskelgrupper som ben, ryg og bryst. Lav øvelser der træner flere muskler samtidig. Det øger dit stofskifte

Styrketræning er en af de vigtigste ting, når det kommer til at reparere et ødelagt lavt stofskifte. Styrketræning stimulerer de muskler du i forvejen har, samtidig med at der bliver genopbygget nyt muskelvæv. Det er den motor, der vil genoplive dit stofskifte.  Hvis du sulter dig, opbygger du ikke nyt muskelvæv, selvom du træner styrketræning. Når kroppen ikke indtager nok kalorier, nedbryder den muskelmasse som brændstof. Det får derfor den total modsatte effekt.

De fleste mænd har som regel ikke problemer med at vægttræne, det står værre til, når det handler om kvinder. Mange kvinder vil hellere dyrke en masse cardio-træning, som en del af deres fedttabsprogram. Det er desværre en af de største fejl, de overhovedet kan lave. Man skal have vægttræningen ind i sit træningsprogram. Både når man skal reparere et ødelagt lavt stofskifte, men også hvis man generelt ønsker et fedttab. Lange cardio-sessioner tærer på muskelmassen, og musklerne er det bedste våben vi har, når det kommer til vægt- og fedttab.

Hvis du har ødelagt dit stofskifte, og ikke ønsker at træne styrketræning, går du en meget lang proces i møde, hvis du overhovedet nogensinde kommer i mål.

Konsekvens er nøglen til succes

I processen med genopbygning af dit stofskifte, er din succes afhængig af, om du følger planen med kost og træning hver dag. Hvis du springer et par måltider over, eller skipper din træning i en uge, er det op ad bakke, og du får ikke et ben til jorden.

Følger du derimod planen til punkt og prikke, kommer dit stofskifte til at fungere normalt igen over tid. Når du har nået dette stadie, stopper dit arbejde ikke. Dit stofskifte skal stadig fodres med brændsel, så ilden ikke går ud.

Dit stofskifte fungerer som en gammeldags brændeovn

Du skal tænke på dit stofskifte som en brændeovn. Du tilbringer vinteren i en hytte højt oppe i bjergene. For at holde hytten varm, skal der fyldes brænde i brændeovnen flere gange om dagen. Hvis der ikke bliver fyldt brænde i brændeovnen jævnligt, genererer den ikke nok varme til at holde hytten varm.

Hvad så hvis man bare smider en stor bunke træ i oven på én gang? Fungerer det ikke? Svaret er NEJ. Masser af brændsel på en gang, vil bare kvæle ilden.

Hvad så hvis man smider sammenkrøllet papir i brændeovnen, virker det? Svaret er igen NEJ. Det udbrænder alt for hurtigt, og giver ikke meget varme.

Dit stofskifte fungerer på samme måde som brændeovnen. Den skal fodres med mindre mængder træ dagen igennem, for at ilden ikke brænder ud. Hvis ilden brænder ud, er den også svært at få tændt igen. Det samme gør sig gældende for dit stofskifte.

Dit mål skal være at holde stofskiftet brændende varm hver dag. Det opnår man kun gennem en masse små sunde og nærende måltider, kombineret med den rette mængde træning.

I ekstreme tilfælde (såsom spiseforstyrrelser), tager det to- tre gange så lang tid, før det ødelagte stofskifte er repareret. I disse ekstreme tilfælde, hvor man i den grad har skadet sit stofskifte, kan det kun rettes op hvis man følger planen hver eneste dag.

Det bedste er selvfølgelig, hvis man helt kan undgå at ødelægge sit stofskifte. Man må aldrig forsøge at komme af med fedt, ved at sulte sig. Får man den rette ernæring daglig, forårsager man ikke skader på sit stofskifte, og ender ud med et kronisk lavt stofskifte.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab