FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Bumser på ballerne efter træning

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 12:59:37

Akne eller bumse udbrud på ballerne er et stort problem for mange. Problemet kan forværres ved træning. Det ser jo ikke ligefrem smukt ud når man har bumser på ballerne, så mange vil gerne vide hvad man kan gøre for at slippe af med dette irriterende problem.

Kvindes baller med bumser

Der er mange ting du selv kan gøre, for at forebygge og behandle akne/bumser på ballerne. Hvis du har svær akne som er smertefuldt, bør du kontakte din læge. Lægen kan ordinere effektiv medicin, som kan afhjælpe problemet.

Huden på ballerne har meget store porer. Det gør dem derfor meget sårbare over for bumser og akne. For rigtig mange, bliver problemet større når de træner meget. Årsagen til dette er, at sved og bakterier bliver blandet med olie og døde hudceller, som ikke kan transporteres væk fra huden på grund af tætsiddende træningstøj. Denne kombination betyder tilstoppede porer, samtidig med at fugt og varme gør udbruddet værre. (1)

Træningstøj

Stramtsiddende træningsbukser lavet af kunstige stoffer er et stort problem. De sørger nemlig for at sved, bakterier og olien i huden holdes tæt mod din hud. Det kan forårsage bumseudbrud, eller gøre dit bumseudbrud værre. Du kan afhjælpe problemet ved at købe tøj lavet af naturlige fibre (bomuld), eller fugttransporterende materialer som dry fit. Der findes også nogle high-tech tekstiler, som har antibakterielle egenskaber, men disse koster naturligvis mange penge.

Hører du til dem der først dyrker cardio træning i form af cykling, løb, cross-trainer osv. for bagefter at køre dit styrketræningsprogram, bliver du nødt til at medbringe ekstra træningstøj, så du kan skifte efter din cardio træning.

Når du er færdig med at træne, skal du hoppe ud af træningstøjet så hurtigt som muligt, og vaske dine baller med en mild sæbe. Huden på ballerne er sensitiv på samme måde som huden i dit ansigt, og skal derfor behandles lige så nænsomt. Brug aldrig det samme træningstøj igen før det er vasket, da sved og bakterier stadig sidder i tøjet.

Undertøj

Hvad har du på under dine træningsbukser? Bomuldsundertøj eller boksershorts der dækker begge baller er det bedste valg, både når du træner og i hverdagen. Det værste undertøj du kan vælge er g-strengstrusser som blotter dine baller, da det gør problemet med bumser værre. Selvom du måske hader mormortrusser, bliver du nødt til at give dem en chance. Prøv det en uges tid, og se om problemet ikke er blevet meget bedre.

Hygiejne

Inden træning skal du rengøre dine baller, så der ikke sidder rester af cremer der kan blandes med din sved. På denne måde undgår du at tilstoppe dine porrer. Efter træning skal du gå i bad, og anvende en sæbe der indeholder salicylsyre eller benzoylperoxid. Disse sæber neutraliserer bakterierne, og holder dine porer åbne så huden kan ånde. Derudover skal du exfoliere ballerne et par gange om ugen. Du må ikke anvende en skrubbecreme der er for grovkornet. Det vil bare irritere din hud endnu mere, og gøre problemet med bumser større.

Forebyg akne/bumser på ballerne

Ligesom træningstøj er lavet af kunstige materialer, som kan forårsage bumser på ballerne, kan undertøj der er lavet af lignende materialer (nylon eller polyester), gøre det samme. Træningsmaskiner der kommer i direkte kontakt med din numse, såsom kondicykel og romaskine, kan give bumser på ballerne pga. friktionen. Du kan i den forbindelse med fordel anvende en oliefri ikke porestoppende bodylotion. Derudover kan du rense dine baller med brintoverilte beregnet til brug på huden. Kom brintoverilte på en vatrondel, og rens ballerne efter hver træning. (2)

Jeans allergi

De fleste af os går meget i jeans, og det kan forværre problemet med bumser på ballerne, specielt hvis du bruger G-strengstrusser, hvor huden gnides mod tyk stof med ru tekstur. Vi vasker heller ikke vores jeans hver gang vi har haft dem på, og det kan være en anden årsag til problemet. Frem med mormortrusserne igen, eller lad dine jeans ligge på hylden i et stykke tid.

Vaskemiddel og skyllemiddel

Rengørings- og vaskemidler kan være meget skrappe for huden. Huden er i konstant kontakt med vores tøj, og der vil altid sidde rester tilbage af skylle- og vaskemiddel. Skift til en økologisk eller hudvenlig model, og se om det ikke afhjælper problemet.

Shampoo- og balsamrester

Når du vasker dit hår med shampoo og derefter kommer balsam i, vil det komme i kontakt med dine baller, når du skyller håret, hvor det kan efterlade rester. Vask dit hår som det første når du går i bad, herefter balsam, og sørg så for at vaske resten af kroppen med sæbe som det sidste. Derved undgår du sæberester der kan irritere huden på ballerne.

Hvad end du gør, må du aldrig stoppe med at træne.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Protein effekt banner
Hvorfor få man bumser og akne
Alkohol og vægttab