FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Ernæring og kostplaner / slankekure | Tabe sig hurtigt

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-06 11:21:11

Et menneske vægt, er afhængigt af mange forskellige faktorer i individets liv. Når vi spiser mad, anvendes den ernæring vi indtager til energiproduktion, og bortskaffes via afføring, eller lagres i form af fedt. Ernæring bliver også nogle gange anvendt til produktion af væv. Hvor meget en person vejer, er i høj grad afhængig af den mængde mad, den pågældende person indtager. Dette er dog langt fra den eneste faktor, der påvirker vægten af ​​en person.

Alle har et basis niveau af stofskifte, som er den hastighed, hvormed deres krop bearbejder mad og omdanner det til energi. En person med et naturligt for højt stofskifte, vil sandsynligvis altid være slankere, end en person med et lavt stofskifte. Funktionen af ​​skjoldbruskkirtlen kan også være ansvarlig for hastigheden af ​​stofskiftet.

Fødevarer fra de forskellige grupper i madpyramiden

Når skjoldbruskkirtlen er overaktiv, har den enkelte persons stofskifte, tendens til at blive højere. Når skjoldbruskkirtlen er inaktiv, vil personens stofskifte være lav.

Motion er en anden vigtig faktor, når det kommer til bestemmelse af vægten af ​​den enkelte person.

Mangel på motion, er normalt delvis ansvarlig for den enkelte persons vægt. Når vi udøver fysisk aktivitet, bruger kroppen sin næring til, at producere mere energi, da efterspørgselen for energi i kroppen er højere. Dette resulterer i, at en mindre mængde næring bliver lagret i kroppen som fedt, og er derfor til gavn for sundheden for den enkelte person.

Der findes mange slankekure baseret på lav indtagelse af kulhydrater, og mange andre slankekure baseret på hurtigt vægttab.

Kostplaner anvendes generelt af personer, der ønsker at tabe sig hurtigt. Mange mennesker tror, ​​at nemme og hurtige slankekure, kan hjælpe dem med, at smide store mængder af vægt hurtigt. Dette er dog ikke altid virkeligheden. Der findes mange kostplaner, der kan bidrage til at forbedre sundheden for en person. Det skal her bemærkes, at alle kostplaner bør være ledsaget af en eller anden form for motion. Kostplaner baseret på hurtigt vægttab, anses for at være mindre sunde end langsigtede kostplaner. Når folk bruger kostplaner til at tabe sig, skal de være opmærksomme på deres helbred, og også de grundlæggende behov for vitaminer og mineraler, som kroppen unægtelig har. Selv i hvile, kræver den menneskelige krop ernæring for, at holde de vitale organer i gang. Den kost man indtager, bør ikke give mindre energi til kroppen, end kroppen kræver for at holde de vitale organer gående. Enhver kostplan der gør, at den enkelte person føler sig svimmel eller bliver semi-bevidstløse, skal under alle omstændigheder undgås. I stedet for slankekure baseret på hurtigt vægttab, er det bedre at holde sig til langsigtede sunde kostplaner.

Sunde kostplaner, er de planer der dækker alle de grundlæggende behov for ernæring. Problemet for de fleste overvægtige personer, er en kombination af den mad de indtager, samt i den grad mangel på motion. Sunde kostplaner er designet til, at undgå usunde og forarbejdede fødevarer. De fleste forarbejdede fødevarer har mistet deres ernæringsmæssige fordele. Forarbejdet ris er for eksempel mindre sundt end brune ris.

Hvis man ønsker, at opnå et sundt vægttab, bør man følge en kostplan, der har fokus på frugt og grøntsager. Frugt og grøntsager indeholder masser af livsvigtige vitaminer og mineraler. De indeholder også masser af kostfibre. Fiber giver kroppen mulighed for, at passere fødevarer gennem tarmsystemet mere effektivt. Når der er tilstrækkeligt med kostfibre, vil kroppen passere maden hurtigere, og derfor optage mindre næring. Opløselige fibre absorberer også nogle af de overskydende kulhydrater fra tarmsystemet. Dette giver kroppen mulighed for, at disponere over disse kulhydrater, i stedet for at absorbere dem.

Sunde kostplaner fokuserer også på mindre portioner i hvert måltid. Dette kan medføre sultfølelse hos nogle personer. Løsningen på dette problem er, at indtage rigelige mængder af vand gennem hele dagen. Vand fylder i maven, og er utrolig vigtig for det almene helbred. Indtagelse af vand, er især vigtigt for personer, der ønsker at tabe sig. Når man taber sig, producerer kroppen mange toksiner. Disse giftstoffer produceres, når fedtet bliver nedbrudt i systemet. Disse toksiner bliver elimineret fra kroppen gennem vandladning. Urin bliver produceret i nyrerne, hvorfra det sendes til blæren. Når der er en regelmæssig indtagelse af vand, producerer kroppen urin hurtigere. Regelmæssig vandladning giver kroppen mulighed for løbende, at fjerne giftstoffer og andre affaldsprodukter fra kroppen mere effektivt.

En anden vigtig faktor i sunde kostplaner er, at undgå visse typer af fødevarer. Indtagelse af kød, der indeholder en stor mængde fedt, tilføjer mange unødige kilo på den enkeltes krop. Det betyder, at kroppen får ernæring, men optager også fedt på samme tid. Du kan indtage den samme mængde magert kød, uden at det sætter sig på kroppen. Reducering af fedtindtagelse i kosten, er let at håndtere og implementere for de fleste. Magert kød smager ofte lige så godt, hvis ikke endnu bedre. Disse små ændringer kan være til stor gavn for den enkelte person. Når trangen til søde sager indfinder sig, kan man kontrollere den ved, at spise frugt eller nødder i stedet for junk- food, chips, kiks, chokolade osv. Disse tiltag er vigtige, i hele processen omkring et vægttab. Sukkerfrit tyggegummi kan også afhjælpe den søde tand.

Når man har ændret sine kostvaner med henblik på varigt vægttab, er tiden kommet til, at indføre mere fysisk aktivitet i hverdagen. Gåture og jogging er populære og nemme øvelser, der helt skal udføres af alle personer, der ønsker at tabe sig. De bedste kostplaner, er dem der er nemme at følge, og som samtidig fremmer den generelle sundhed og velvære.

Hvad er den bedste diæt for personer med for høje værdier af triglycerider i blodet?

Høje niveauer af triglycerider i blodet, vil forårsage en række sundhedsproblemer. Højt niveau af triglycerider i blodet har tendens til, at være forbundet med hjertesygdomme og andre hjerte-relaterede sygdomme. (1) Man er derfor nødt til, at følge den bedste kostplan. Kosten skal være afbalanceret, og fyldt med frisk frugt og grøntsager. En afbalanceret kost giver kroppen masser af ernæring, uden at tilføje for meget affald til systemet. Fødevarer man skal undgå er alkohol, mættet fedt, transfedtsyrer, overskydende sukker og stivelse. Nogle af de gode fødevarer er, fisk og andre fødevarer, der indeholder omega 3 fedtsyrer.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred