FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Slankekuren kaldet de Tre S’er

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-12-05 12:25:03

Du skal ikke tælle kalorier, eller andet avanceret videnskab. Der er tre enkelte huskeregler, så din viljestyrke har overhånden.

Kun tre regler, og én undtagelse:

  • Ingen usunde Snacks
  • Ingen Slik
  • Ingen Sekundær portion

Bortset fra engang imellem, og kun på dage der på engelsk begynder med "S".

Sandheden er, at uanset hvilken slankekur du vælger, vil du tabe dig hvis du følger den. Problemet er ikke, at tabe sig i vægt. Problemet er at følge en slankekur over en længere periode. Undersøgelser viser, at 95 % af dem der starter på en slankekur, holder sig kun til den i et par måneder.


Hvorfor er denne diæt så meget bedre?

Fordi den er ganske simpel, bæredygtig, og du fratager ikke dig selv fra ret mange fødevarer. Du behøver ikke decideret at ofre noget - ingen tid, ikke gå på kompromis med din sundhed, ingen penge, ikke alle de lækre fødevarer.

Blandet slik

Der er ingen magiske eliksirer, og der er ingen giftstoffer. Hvis du er målrettet, stopper den dårlige vane med overspisning helt af sig selv.

Denne diæt handler meget simpelt omkring, hvordan milliarder af tynde mennesker verden over, har spist i årtusinder. Det må da tælle for noget ik?


Hvilke dage starter med "S"?

Det gør Saturday (lørdag) og Sunday (søndag) og andre "Special" dage. Særlige dage omfatter nationale og religiøse helligdage, samt din families og venners fødselsdage.

Sygedage starter også med S. Jeg kan dog ikke forestille mig, at du har lyst til at spise alt for meget på disse dage, men hvis du virkelig er syg, har du nu officielt licens til, at gøre hvad du har lyst til, for at få det bedre.

Alle andre dage er N-dage, det vil sige normal dage.


Hvad mener du med "slik"?

Jeg mener noget, hvis primære kilde til kalorier er sukker. Du er velkommen til, at komme en smule sukker i din kaffe, og på din havregryn om morgenen, og selvfølgelig må du spise frugter. Du kan dog sagtens erstatte sukkeret på havregrynet med friske frugter, bær eller rosiner.

Men pas på med de flydende kulhydrater som sodavand, juice og drikkevarer med alkohol.

En gennemsnitsdansker indtager hvert år 41 kilo sukker (1). Det kan du lave en stor snemand ud af. På mindre end to år, har du højest sandsynligt spist din kropsvægt i sukker. Det er alligevel tankevækkende ik?

Hvordan tror du, at vores sukkerindtag er i forhold til vores forældre, da de var på vores alder? Man skal ikke være særlig intelligent for, at se hvor det virkelige problem ligger.

Hvad gør sukker ved din krop?

Er kaloriefrie sødemidler et "S"?

Forskerne har længe fundet ud af, at kunstige sødemidler er fulde af kemikalier. Disse kemikalier bliver lagret i vores fedtceller, for at beskytte de andre celler i kroppen. Det betyder, at dine fedtceller bliver større og større, og det bliver sværere for dig, at nedbryde disse fedtceller. Et andet problem med kaloriefri sødemidler er, at du narrer både dine smagsløg, og en vanedannende del af din hjerne rent psykologisk. Det bevirker, at trangen til sukker og usunde fødevarer, bliver endnu kraftigere efter indtagelse af kaloriefrie sødemidler.

Er du ikke bekymret for fedt?

Fedt er et mere komplekst spørgsmål end sukker. Der er gode fedtstoffer og dårlige fedtstoffer, og det er ofte mindre klart, hvilke fødevarer der har et højt indhold af fedt. Enkelhed og klarhed er vigtig. Alle mennesker har brug for en vis mængde fedt. Ved at udelukke chips, dip, slik, kager, desserter osv., er man nået et langt stykke hen af vejen mod et sundere liv.


Hvad mener du med "snacks?"

Snacks er noget, du spiser mellem måltiderne.

Hvad med sunde snacks?

Sunde snack skal være en vigtig del af dit liv. Når du spiser ofte, holder du dit stofskifte oppe. Det gælder bare om at have styr på dit samlede kalorieindtag i løbet af en hel dag.

Hvad med motion?

Selvfølgelig skal du motionere. Kost kan ikke erstatte motion. Du er nødt til at gøre begge dele.

Denne diæt handler mere om, at spise i moderate mængder. Hvis du kan tabe en masse vægt uden motion, er det fordi du ikke spiser nok. Med andre ord - du spiser umådeligt lidt. Det er hverken en holdbar eller sund løsning i længden.


Vil denne diæt hjælpe mig til at ligne Kate Moss?

Nej, men det vil hjælpe dig med, at opnå og vedligeholde en sund og derfor attraktiv vægt. Jeg er ikke sikker på, at det er sundt for nogen, at ligne Kate Moss overhovedet.

Men jeg er overvægtig, fordi det ligger i mine gener.

Det er ikke noget mysterium, hvorfor du er overvægtig. Du er overvægtig, fordi du spiser alt for meget, uanset hvad det er du spiser for meget af.

Hvis du stadig er overbevist om, at du er blevet dømt af dine gener, kan du jo prøve denne diæt som et eksperiment. Hvis du kan holde sig til det i 6 måneder, og du ikke taber dig, så kan du påberåbe genetik med god samvittighed.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Sukker og kroppen
Alkohol og vægttab
Stress og helbred