FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Arbejde under graviditet. Hvad må du, og hvad må du ikke?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 14:02:17

Langt de fleste kvinder kan fortsætte med at arbejde under graviditeten. Graviditet er ikke en sygdom, men det kan give udfordringer på arbejdspladsen.

Det handler om at beskytte dit barn, og samtidig stadig være produktiv på jobbet. Det kræver at man er opmærksom på, hvilke arbejdsopgaver der kan true din graviditet, og hvilke symptomer du skal være opmærksom på, og hvordan du kan begrænse de ubehagelige symptomer, der ofte kommer i kølvandet, når man er gravid.

Gravid kvinde der er på arbejde

Kvalme og opkastning

Bliver ofte kaldt morgensyge, men kvalme og opkastninger kan ramme gravide på alle tidspunkter af dagen. Det kan blive udløst af mange forskellige ting, men ofte er det lugten af parfume eller en bestemt madvare, der får maven til at slå knuder. Det kan naturligvis give visse udfordringer på jobbet, men der er flere ting du kan gøre, for at afhjælpe kvalme op opkastninger.

Spis ofte, hvis du gerne vil undgå kvalme. Kiks, frugt, yoghurt, riskager, grøntsager osv., bør altid være at finde i din skuffe eller i køleskabet på arbejdspladsen. Te med ingefær hjælper også mod kvalme.

Drik masser af vand. Hvis ikke du får nok vand i løbet af dagen, kan din kvalme blive værre. Din vandflaske skal følge dig overalt.

Hvordan håndterer man trætheden under graviditeten?

Arbejdsdagen kan føles rigtig hård og lang, når man kæmper imod trætheden på jobbet. De fleste gravide vil gå igennem en periode, hvor de føler sig total udmattede, og bare har lyst til at sove dagen lang. Man bliver træt, fordi kroppen arbejder på overtid, for at udvikle den lille baby i maven. Du kan have brug for hvile i løbet af arbejdstiden, så snak med din chef om mulighederne herfor, mens du går igennem træthedsperioden.

Ting du kan gøre for at afhjælpe træthed:

  • Spis proteinholdinge fødevarer, som rødt kød, fjerkræ, fisk og skaldyr, grønne grøntsager, bønner og fuldkornsprodukter
  • Spis jernholdige fødevarer, da træthed kan forårsages af jernmangel
  • Bevægelse på arbejdspladsen. Rejs dig op og gå rundt i et par minutter
  • Hold korte pauser, hvor du får fødderne op
  • Skær ned på dine aktiviteter, så du kan hvile dig, når arbejdsdagen endelig er slut
  • Dyrk regelmæssig motion, da det i sidste ende giver dig mere energi
  • Gå tidligt i seng, og helst på samme tidspunkt hver dag. Du kan godt have brug for 9 timers søvn i døgnet

Når maven bliver stor

Dagligdagens aktiviteter kan hurtig blive ubehagelige, når maven bliver stor. Det kan være ubehageligt at sidde stille på en kontorstol dagen lang, eller stå oprejst dagen lang, hvis du for eksempel arbejder i butik. Hold korte pauser hvor du får benene op, så du ikke får væskeansamlinger, og husk at skifte position ofte. En god lændestøtte som puder, kan gøre de mange timer i kontorstolen lidt mere behageligt. Hvis dit arbejde foregår stående, kan du opleve ryg- og bensmerter samt svimmelhed. De rigtige sko med en god støtte i svangen, kan afhjælpe dette problem, kombineret med hyppige pauser.

Når du skal bøje dig ned, er det vigtigt at du bøjer i knæene, og ikke bøjer dig forover. Løft med benene og ikke med ryggen. De ting du løfter skal holdes tæt til kroppen. Undgå alle former for vrid, når du løfter, og du må naturligvis ikke løfte noget der er for tungt.

Hvordan man undgår stress på jobbet

Stress på jobbet er selvfølgelig ikke godt for den lille baby i maven. Du skal passe godt på dig selv, og for at minimere stress på jobbet, kan du gøre følgende:

  • Tag kontrol. Lav daglige to-do-lister på jobbet, og lav en prioritering af dine opgaver
  • Du skal uddelegere de projekter, du ikke selv kan nå
  • Del dine fustrationer med kollegaer eller venner, så det kommer ud af kroppen
  • Sørg for at få slappet af i løbet af dagen, hvor du trækker vejret dybt

Forholdsregler på jobbet

Flere forskellige arbejdsforhold, kan øge risikoen for komplikationer under graviditeten såsom:

  • Hvis du udsættes for skadelige stoffer (1)
  • Urimelige arbejdstider
  • Langvarigt stående arbejde øger risikoen for tidlig fødsel, fosterskader, lav fødselsvægt, og dødfødsel. (2)
  • Tunge eller skæve løft (Løfter man 12 kg. mere end 50 gange om ugen, øges risikoen for tidlig fødsel) (3)
  • For meget larm (4)
  • Koldt arbejdsmiljø (5)
  • Stresset job (6)
  • Vibrationer fra store maskiner (7)

Derudover kan arbejdsaktiviteter, der kræver smidighed og god balance, blive vanskeligt at udføre, når du kommer længere hen i graviditeten.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Graviditet og ernæring
Graviditet og motion
Tegn på stress