FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Hvor meget vægt er sundt at tage på under Graviditet?

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 13:43:22

Uanset om du kan lide det eller ej, er vægtøgning uundgåeligt under graviditeten. Dit barns sundhed, udvikling og vækst afhænger faktisk af det.

Omvendt tror mange, at det at spise for to, er grønt lys til at spise dobbelt så meget. Dette er en stor misforståelse, og man skal stadig tænke sig godt om, inden man putter noget i munden.

Gravid vægtøgningEllers kommer man til at kæmpe med kiloene efter fødslen, og tro mig, der er vigtigere ting der kræver din opmærksomhed og energi.

Det er vigtigt, at have kontrol med sin vægt under hele graviditeten, og naturligvis spise sundt og varieret.

Retningslinjer for vægtøgning under graviditet

Retningslinjerne for vægtøgning under graviditet, afhænger af dit BMI inden du blev gravid. Jo lavere dit BMI er, jo mere vægt kan du tage på under graviditeten. (1)

De generelle retningslinjer ser ud som følgende:

  • (BMI mindre end 18,5) mellem 13 og 16 kg
  • (BMI mellem 18,5-24,9) mellem 11 og 15 kg
  • (BMI mellem 25-29,9) mellem 7 og 10 kg
  • (BMI på 30 eller derover) mellem 5 og 8 kg

Hvis du er gravid med tvillinger, gælder følgende retningslinjer:

  • (BMI mindre end 18,5) mellem 20 og 28 kg
  • (BMI mellem 18,5-24,9) mellem 17 og 22 kg
  • (BMI mellem 25-29,9) mellem 14 og 20 kg
  • (BMI på 30 eller derover) mellem 11 og 16 kg

Hvis du er overvægtig før graviditeten, øger du risikoen for forskellige komplikationer under graviditeten. Ny forskning tyder på, at overvægtige og fede kvinder, bør tage mindre på under graviditeten end anbefalet ovenfor. Yderligere øger du risikoen for livstilssygdomme efter graviditeten, hvis du tager mere på end anbefalet, og du kan også øge barnets risko for helbredsproblemer ved fødslen og i fremtiden.

Hvordan fordeler de kilo sig man tager på?

Vi ved jo godt, at barnet ikke vejer mere end mellem 3-5 kg, så hvorfor er det ok at tage mere på? Her er en liste over hvor på kroppen du tager på under graviditeten, og hvorfor 3 kg ikke er nok at tage på.

Hvis dit barn vejer mellem 3 til 3,5 kg som er en normal fødselsvægt, kan det fordele sig således:

  • Baby (3 til 3,5 kg)
  • Større bryster/mælk i brysterne ( 1 kg)
  • Større livmoder (1 kg)
  • Moderkage (0,7 kg)
  • Fostervand (1 kg)
  • Ekstra blod i kroppen (1,4-1,8 kg)
  • Ekstra vand i kroppen (1,4-1,8 kg)
  • Fedtdepoter (2,7-3,6 kg)

Det betyder så også, at hvis du tager mere på end det samlede antal kg ovenfor, kommer du til at kæmpe med overvægt efter fødslen. Det betyder også, at hvis du vejer dig umiddelbart efter fødslen, taber du dig kun ca. 6 kg.

Hvor meget mere skal jeg spise?

I første trimester, tager de fleste kvinder ikke meget vægt på. Det vil sige mindre end 2 kg i de første par måneder af graviditeten. Det betyder mellem 150-200 kalorier ekstra om dagen, hvis du er normalvægtig inden graviditeten. Det betyder 170 gram fedtfattig yoghurt ekstra om dagen.

Stabil vægtøgning er mere vigtig i andet og tredje trimester, hvis du er normalvægtig inden graviditeten. De fleste tager mellem 1,5 og 1,8 kg på om måneden. Det er 300 kalorier ekstra om dagen, eller en halv sandwich og et glas fedtfattig mælk.

Nu har du ligesom en ide om, hvor lidt der rent faktisk skal til, før du øger din vægt, og at være gravid ikke betyder du skal spise dobbelt så meget. (2)

Vigtige næringsstoffer under graviditet

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Graviditet og ernæring
Graviditet og motion
Tegn på stress