FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


7 tegn på at du træner for meget

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-10-23 17:49:20

Når man taler om sunde fitness vaner, er restitutionstiden mindst lige så vigtig som selve træningen. Motion er vanedannende, og netop derfor overtræner mange mennesker. Man kan overtræne på to måder. Enten ved at træne for mange timer, eller med for høj intensitet.

I takt med at din styrke og udholdenhed forbedres, lægges der mere og mere pres på kroppen, hvis du forsat presser dig selv maksimalt. Efterhånden som din form og styrke forbedres, er det smarteste at skære ned på antal træningstimer, så kroppen får ro til at komme sig. Hvis kroppen ikke får nok hvile imellem dine træningspas, er din træning ikke længere produktiv.

Umattet kvinde der har overtrænet

7 tegn på at du overdriver din træning:

Følgende syv symptomer kan signalere, at du har brug for at skære en smule ned på din træning, og lade kroppen restituere inden næste træningspas:

  • Du får ikke mere energi af din træning, men bliver udmattet efter en session
  • Du bliver nemmere syg, eller det tager lang tid at komme over en forkølelse
  • Du har humørsvingninger
  • Du har problemer med at sove, eller føler ikke du får nok søvn
  • Dine ben føles tunge
  • Du har en meget kort lunte
  • Du er øm og træt i kroppen i flere dage af gangen.    

Jo højere intensitet du træner med, jo længere bliver restitutionstiden.

Høj intensitet træning, anbefales max. tre gange om ugen. Hvis ikke du giver kroppen ro til at restituere og genopbygge musklerne, får du ikke noget ud af din træning.

Nøglen til en sund livsstilsændring med masser af motion, er altid at lytte til din krop.

For de personer der virkelig er engageret og disciplineret med deres træning, er det let at overtræne. Når man overtræner, opnår man ikke de ønskede resultater, og træningen får en negativ effekt på kroppen i stedet for en positiv effekt.

For at maksimere din træning, er det vigtigt at du presser sig selv hårdt nok, så kroppen udfordres, samtidig med at du giver kroppen ro til at komme sig, inden du træner igen.

Dette er især vigtigt, hvis du træner med høj intensitet. Høj intensitet træning mere end tre gange om ugen, kan give bagslag og blive kontraproduktiv. Det tager kroppen omkring 48 timer, at komme sig efter en træningstime med høj intensitet. Ved styrketræning eller træning med lav intensitet, skal kroppen kun have hvile i 24  timer.

Hvis du føler dig godt tilpas og har masser af energi, er der ingen tegn på overtræning.

Stræb efter Balance

Mens høj intensitet intervaltræning giver resultater på kortere tid, skal du også udføre udholdenhedstræning som styrketræning, for at skabe den rette balance i kroppen.

En af de store fordele ved høj intensitet træning er, at kroppen producerer det naturlige væksthormon (HGH), der også omtales som "fitness hormonet." Når man er kommet i rigtig god form, har man ikke længere brug for så mange væksthormoner.

Vores binyrerne fungerer på følgende måde:

I det yderste lag, har du mineralske corticoider, der styrer din natrium (saltniveau) og dine elektrolytniveauer. I det midterste lag, har du dine kortikosteroider, der styrer kroppens sukkerniveau og genererer stresshormoner. I det inderste lag genererer du væksthormoner og kønshormoner. Kort fortalt styrer de tre lag salt, sukker og sex. Hvis kroppen ikke får nok hvile, bliver binyrerne nødt til at gå dybere ned i lagene, og du underminerer derfor meningen med din træning.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Stofskifte og kroppen banner
Væksthormon og testosteron banner
Overtrænet kvinde på kondicykel