FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Diabetes og dit hjerte og blodkar

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 14:34:52

Et af de aller største problemer for personer med diabetes, er risikoen for at få hjerte-og karsygdomme. Hjerte- og karsygdomme kan både føre til hjerteanfald og slagtilfælde. Det medfører også dårlig blodgennemstrømning, også kaldet blodcirkulation i både ben og fødder.

Når man har diabetes, skal man tjekkes for hjerte- og karsygdomme en gang om året. Det foregår gennem nogle tests hos lægen. Lægen tager en blodprøve, for at tjekke hvor meget kolesterol der er i blodet. Han måler også dit blodtryk, og kan kontrollere blodcirkulationen i dine ben, fødder og hals. Den bedste måde at forebygge hjerte-og karsygdomme på er, at passe godt på dig selv, og tage alle de forholdsregler, der gør det nemmere at leve med diabetes.

Læge der holder et billede af en menneskekrop

Spis kun fødevarer der har et lavt natriumindhold (salt). Tjek mængden af salt i de forskellige fødevarer inden du køber dem, ved at kigge på varedeklarationen. Begræns mængden af den salt du anvender i maden. At bruge og putte salt i alt ting, er bare en dårlig vane. Dine smagsløg vænner sig hurtigt til mindre salt i maden, og til sidst kan du sagtens helt undværre den. Du kan eventuelt erstatte rigtig salt med urtesalt. Vælg fødevarer med et naturligt lavt natriumindhold, såsom grøntsager, frugt, tørrede bønner og ærter, og uforarbejdet  kød, fjerkræ og fisk. Du får rigeligt med salt, gennem de almindelige fødevarer du spiser i løbet af en dag, så der er ingen grund til at tilføje ekstra salt i din mad.

Begræns dit indtag af disse former for fedt:

  • Mættet fedt, som f.eks bacon, smør, fløde, svinefedt, og mejeriprodukter med højt fedtindhold, sødmælk og oste
  • Transfedt, der findes i forarbejdede fødevarer med delvist hærdet eller hydrogeneret olie. Transfedt er forbudt i Danmark, så det er kun noget du skal tjekke, når du køber fødevarer i udlandet
  • Kolesterol, der findes i mejeriprodukter med højt fedtindhold, fedtrige kød og fjerkræsprodukter, æggeblommer og lever

Derudover har vi følgende råd, som du bør følge

  • Hold styr på dit blodsukker. Kend din A1C. Målet for de fleste personer er under 7
  • Hold styr på dit blodtryk, så det ikke ryger af sporet. Målet for de fleste personer er under 130/80. Det kan være nødvendigt, at tage medicin for at kontrollere dit blodtryk
  • Hold styr på dit kolesteroltal. Målet for LDL kolesterol, er for de fleste personer under 100 Det kan være nødvendigt, at tage medicin for at kontrollere dit fedt i blodet
  • Hvis du ryger, bør du stoppe. Søg evt. hjælp hos din læge
  • Vær fysisk aktiv min. 30 minutter om dagen
  • Tab dig, hvis du har nogle ekstra kilo at slæbe rundt på

Hvad er det optimale blodtryk niveau?

Blodtryks niveauer fortæller hvor hårdt dit blod presser mod væggen i dine blodkar. Trykket er angivet som to tal. Det første tal viser det pres, som dit hjerte presser blodet ud i dine blodkar med, og det andet tal viser trykket når hjertet er i hvile. Hvis dit blodtryk er højere end dit mål, så tal med din læge om at ændre din kostplan eller træningsaktivitet. Du skal evt. have noget blodtryksnedsættende medicin, for at holde det under kontrol. Målet for personer med diabetes er et blodtryk under 130/80.

Hvad er det optimale fedtindhold i blodet? (kolesterol tal)

Kolesterol er en type af fedt vi alle har i kroppen. Fedt forekommer i flere forskellige former. Hvis dit LDL-kolesterol, også kaldet "det dårlige" kolesterol er på 100 eller derover, har du en øget risiko for forskellige hjertesygdomme, og kan have brug for medicinsk behandling for at få tallet ned. Hvis du har forhøjet niveau af det totale kolesteroltal, har du også en øget risiko for hjertesygdomme. HDL-kolesterol, også kaldet "det gode" kolesterol, er ekstremt vigtigt, fordi det beskytter dig mod hjertesygdomme. Det betyder at jo højere dit HDL-kolesterol tal er, jo bedre er det for dit helbred. Du bør holde din triglyceridniveau, som er en anden type af fedt under 150. Alle disse tal er ekstrem vigtige, når det kommer til at forebygge hjertesygdomme. Det vigtigste er i første omgang, at du får styr på dit niveau af LDL kolesterol.

Mål for kolesterol i blodet hos personer med diabetes

  • Total kolesterol under 200
  • LDL- kolesterol under 100
  • HDL-kolesterol for mænd over 40 og for kvinder over 50
  • Triglycerider under 150
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Diabetes og dit tandkød og tænder
Sund diæt for diabetikere
Tab dit mavefedt hurtigt