FitnessLiv

Danmark's Førende Hjemmeside
for et Sundt Liv


Behandling af Diabetes (Sukkersyge)

Af: FitnessLiv | Opdateret: 2015-11-21 14:21:47

Har man fået konstateret diabetes, er der mange ting man konstant skal være opmærksom på, såsom forhøjet blodtryk, kolesterol samt overvægt. Disse symptomer øger nemlig risikoen for komplikationer, i forbindelse med alvorlige følgesygedomme. Følgesygdomme kan være nedsat eller ødelagt syn, samt amputationer af lemmer.

Der findes flere forskellige former for medicinske behandlinger mod diabetes. Diabetes kan behandles ved oral medicin, men alvorlige tilfælde kræver regelmæssige indsprøjtninger.

Diabetiker der giver sig selv insulinindsprøjtning

Diabetesmedicin består af forskellige former for kunstig insulin. Derudover kan den rigtige kost være med til, at kontrollere blodsukkerniveauet, så det ikke bliver for højt. Kostplanen skal sikre at man ikke indtager fødevarer, der giver et forhøjet blodsukkerniveau i kroppen. Der findes ikke en generel kostplan man kan følge, da det er meget induviduelt fra person til person.

Kostplanen sammensættes efter personens højde, vægt og køn, samt hans/hendes fysiske aktivitetsniveau. En vigtig faktor når man beslutter hvilke fødevarer der skal indgå i kostplanen, er det glykæmiske indeks.

Glykæmisk indeks (GI)

Glykæmisk indeks, er et udtryk for den blodsukkerstigning, der sker i kroppen, efter du har indtaget en bestemt mængde af en bestemt fødevare. GI anvendes ikke udelukkende til personer med diabetes, men også til personer der er svært overvægtige, samt forskellige atleter.

Værdier for indtag af fødevarer i nedenstående grupper. (1)

  • Lavt, mindre end 55, som giver et stabilt blodsukkerniveau.
  • Middel, mellem 56 og 69, som giver et varieret blodsukkerniveau.
  • Højt, over 70, som giver hurtigt stigende blodsukkerniveau med hurtigt fald til under tidligere niveau (her kan du opleve træthed og sløvhed).

Teorien omkring GI, går ud på, at du skal vælge fødevarer med et lavt GI. Stigningen i blodsukkerniveauet er mere stabilt, når størstedelen af de kulhydrater der indtages, har et meget lavt GI.

Der findes dog også fødevarer med lavt GI, som man ikke bø spise i større mængder. Det er fødevarer som chokolade og flødeis. Disse fedtholdige fødevarer giver kun en lille og langsom stigning i blodsukkeret, på grund af det høje indhold af fedt, forsinker det blodsukkerstigningen i kroppen.

Forarbejdning, tilberedning og modenhed af fødevarerne, har også stor indflydelse på GI-værdien. En moden banan, giver en meget hurtigere stigning i blodsukkeret, end en umoden banan. Det tager tid og tålmodighed, når man skal lære at spise efter GI indekset, men det er en absolut nødvendighed, når man først har fået konstateret diabetes.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest
 


Diabetes og dit tandkød og tænder
Sund diæt for diabetikere
Tab dit mavefedt hurtigt